Angående moderering

Om forumet och sajten.
Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Angående moderering

Inlägg av Twist »

Jag skriver bara detta för transparens och det är definitivt inte någon obligatorisk läsning på något sätt, men om någon mot förmodan skulle vara intresserad av vad som rör sig i mitt huvud när jag modererar eller bara undrar vad som hände med det "roliga" dramat i Kontakt så läs för all del vidare. :)

Jag modererade alltså nyss bort en tråd från Kontakt eftersom den i korta drag drog upp en konflikt som först föreföll ganska svartvit och enkel, men som snart skulle visa sig vara en betydligt grumligare soppa. Tydligt var dock att även om den på ytan rörde sig om airsoftrelaterade händelser så sträckte den sig i detaljerna långt utanför airsoftsfären och att det stod ord emot ord.

Och innan någon invänder emot "ord mot ord"... Bevis, till exempel skärmdumpar, som styrker enskilda påståenden utesluter inte att även andra påståenden kan vara sanna och detta är forumet AirsoftSverige, en digital anslagstavla med syfte att främja svensk airsoft, inte en plattform för utredning av komplexa orsakssamband eller kvasirättegångar. Vi har faktiskt inget intresse av att bli det heller, så i sammanhanget står det i alla praktiska avseenden ord emot ord.

Jag är inte stolt över min insats, om någon mot förmodan skulle ha fått för sig det. Inte ens lite, faktiskt. Jag tolkade det som sagt först som en ganska enkel, svartvit fråga och ämnet berörde dessutom en av mina hjärtefrågor, så jag ska villigt erkänna att jag först deltog i diskussionen utifrån ett ganska tydligt bias och det är rätt svårt att förhålla sig till saker innan de kommer upp i diskussionen, så jag blev tvungen att så att säga byta mössa mitt i backen. I kombination med det ibland lite motstridiga ansvaret att hålla ordning på forumet gav det nog ett ganska spretigt intryck som var svårt att genomskåda, vilket ledde till ytterligare missförstånd.

Detta är anledningen till jag helst inte modererar trådar som jag har deltagit i på annat sätt. Denna gången blev jag tvungen på grund av att tråden formligen bombarderades med personangrepp, trollande och direkta lagbrott, men jag hade helst sluppit.

För oavsett på vilket håll mina personliga bias får mig att luta, och fast jag i egenskap av homo sapiens glömmer mig helt ibland, så agerar jag i första hand i egenskap av representant för AirsoftSverige och, iaf för tillfället, ansvarig utgivare. Jag har alltså bytt bort lyxen att alltid kunna gå på min magkänsla och ha egna åsikter mot ansvaret att i förekommande fall inta en neutral position så långt det är möjligt, låta alla komma till tals och inte favorisera någons version över någon annans på andra meriter än objektiva och vedertagna fakta.

Det var därför jag först bara låste tråden igår kväll så snart jag bedömde att alla hade fått komma till tals. Jag bedömde det som det bästa jag kunde göra efter omständigheterna men jag hade förstås fel. Det största problemet med att (försöka) vara neutral i konflikter är att samtliga parter ofta upplever det som att man tar ställning emot dem bara för att man varken tar ställning för dem eller emot deras motståndare och precis så blev det denna gången också. Alla inblandade (och några till) kände sig kränkta av att den andres version fick stå kvar, även om deras egen också fick göra det, och det är faktiskt mycket rimligare än det låter.

Jag borde tänkt ett varv till och tagit bort tråden redan igår. Det är på mig och jag ber alla inblandade om ursäkt för det.


Det var nog allt jag hade att berätta om den saken. Detta är som sagt skrivet för transparens och inte som varken bikt eller försvarstal. Jag gör ofta fel eftersom lätta saker tråkar ut mig och svåra saker är, well, svåra. Jag har inget behov av cred eller sympati men det är trevligt när folk inser att jag mycket sällan gör något utan att tänka och i princip aldrig agerar ur egenintresse. Jag tror inte ens att jag har ett. Vad gjorde jag i så fall här, liksom? :lol:
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

YogHippie
Hippie
Inlägg: 329
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:03 pm

Re: Angående moderering

Inlägg av YogHippie »

Hade du haft facit direkt så hade det varit enklare. ;)

Men nu var det inte så, och ärligt talet så har du gjort det bästa du kunde av allt och nu får vi blicka framåt och hoppas på att folk
är mer aktsamma om vad de postar på forumet som fullt relevant eller om man bör/ska gå andra vägar.

One People. One Hobby. One Love.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Angående moderering

Inlägg av Twist »

Så är det förstås. Min första annons på Nya AirsoftBörsen (TM), när den kommer upp, kommer att vara "Fungerande kristallkula eller tidsmaskin köpes!" ;)

Nä men, skämt åsido, jag hänger inte upp mig på att det ibland (läs: "ofta") blir slingrigare än det först verkar. Jag har försatt mig i en position där jag har mycket liten möjlighet att göra alla, eller ens någon, nöjda jämt och hade det fortfarande brytt mig efter femton år så hade jag nog inte varit här. :)

Varje situation får finna sin lösning på sina egna meriter. Vi har gjort misstaget förr att skapa en ny regel i efterhand för varje svårlöst läge som har dykt upp och det blev väldigt många regler. Så många och så rörigt och komplicerat skrivna att det inte var rimligt att förvänta sig att någon skulle orka igenom dem, än mindre komma ihåg dem. Det var skälet till att vi i princip slängde de gamla reglerna för att börja om mer eller mindre från scratch. Nya tider, nya grepp och jag är övertygad om att öppenhet, transparens och tydlighet är viktigare än världsrekord i regler.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Porkchopp
Inlägg: 3
Blev medlem: tis okt 31, 2017 8:14 pm

Re: Angående moderering

Inlägg av Porkchopp »

tyckte att även om det blev dålig ton så skötte du det snyggt och lät båda parterna presentera sin sida å tankar
:D

Droopfy
Admin
Inlägg: 314
Blev medlem: tis maj 15, 2012 7:52 pm

Re: Angående moderering

Inlägg av Droopfy »

Du gör ett jäkla bra jobb!

Å den som aldrig gjort ett misstag har heller aldrig företagit sig något.

Keep it up!
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Angående moderering

Inlägg av Twist »

Tack så mycket, hörni! :D
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Användarvisningsbild
Regnbågen
Inlägg: 20
Blev medlem: sön jan 17, 2021 5:15 pm
Lag / förening: PDF
Aktiv sedan: 2004

Re: Angående moderering

Inlägg av Regnbågen »

+1

Smygdamp
Inlägg: 5
Blev medlem: mån mar 01, 2021 7:00 pm
Aktiv sedan: 2009

Re: Angående moderering

Inlägg av Smygdamp »

Har du valt att vara moderator på ett forum får du se till att ställa dig opartisk i de flesta frågor. I fallet med fyrkanten kan inte en moderator direkt ställa sig på TS sida och skrika förtal till alla som har andra uppfattning och teorier om varför arrangören hade tagit det beslut de gjort. Har sett fram emot att forumet ska ta fart på nytt men kommer vända mig till andra kanaler för att hålla kontakten med Sveriges airsoft community.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Angående moderering

Inlägg av Twist »

Ja, det är nästan exakt vad jag själv redan har framfört. Tack för att du förstår och bekräftar, Smygdamp. :)

Något jag absolut inte håller med om är dock att man inte skulle kunna ha egna åsikter, tankar och känslor bara för att man jobbar gratis och till och med betalar avsevärda summor ur egen ficka för att det ska finnas en plattform där du och alla andra kan uttrycka era. Att man inte skulle kunna både engagera sig och vara engagerad på samma gång faller liksom på sin egen orimlighet.

Att vara ideell innebär att brinna för något. Jag vill göra det klart en gång för alla att det jag och mina gelikar brinner för är airsoft, inte forumsmodererande eller annat proverbialt vallande av katter. Det är därför det kallas "ideellt arbete". Att vara ideell innebär helt naturligt att man har just åsikter, tankar och känslor om det man brinner för och om det per automatik diskvalificerade en ifrån att ta aktiv del i det som motiverade en att engagera sig från första början så hade ingen varit ideell.

Däremot, som jag försökte vara tydlig med i första inlägget, innebär mitt självpåtagna engagemang att jag i förekommande fall, t.ex. vid konflikt, har ett lika självpåtaget ansvar att så objektivt och neutralt det är möjligt försöka leda situationen till en lösning och, vilket ibland går stick i stäv med det, även hålla ordning och aktivt hindra användare ifrån att göra situationen värre.

Det är som tidigare sagt en balansgång, just eftersom jag varken vill, kan eller har tagit på mig att ens försöka vara en oengagerad modereringsmaskin men ändå måste vara beredd att slå över med ett ögonblicks varsel och ibland även backa ifrån eventuella egna åsikter, tankar och känslor som jag kan ha uttryckt tidigare i samtalet. Det är den demarkationslinjen du tycks missa, Smygdamp. Mitt ansvar är inte att avhålla mig ifrån att uttrycka egna åsikter, tankar och känslor på forumet utan att så fort situationen kräver det lägga "mig själv" åt sidan, vilket var exakt vad jag gjorde.

Jag har dock all förståelse för att det är kan vara helt omöjligt att genomskåda när jag så att säga "är i tjänst" eller inte och att inlägg i en tråd som man läser för första gången upplevs som samtidiga även om det kan ha gått timmar eller dagar mellan dem, samt att det kan ha hänt, skrivits och sagts saker som öht inte syns i tråden. Framför allt är jag medveten om att det inte framgår tydligt att jag i samband med att jag byter roll också backar ifrån det jag tidigare har uttryckt eftersom jag då inte byter sida utan går från den enda sida som fanns från början till ingen sida alls utan att censurera mig själv eller försöka få mig själv att framstå i bättre dager genom att redigera mina tidigare inlägg.

Neutralitet uppfattas som tidigare sagt ofta som stöd för motståndarsidan och både ärlighet och transparens har ett pris.


Så ja, jag håller fortfarande med alla som tycker att jag borde förutsett hur situationen skulle komma att utvecklas och det med facit på hand framstår som rätt klart att det hade varit klokare att i just detta fallet inta en mera neutral hållning redan från början. Det betyder dock inte att jag inte har rätt att delta i samtalet på mina egna premisser, inom ramarna för det ansvar jag har tagit på mig. Särskilt inte med tanke på att samtalet hade fått föras via röksignaler om jag inte redan hade avstått tillräckligt av mig själv, min fritid och mina resurser för att det ens skulle finnas ett forum att uttrycka sitt missnöje med min insats på. ;)

Med det sagt är ett forum till för att uttrycka åsikter och tankar på, även negativa åsikter och tankar om forumet i sig och människorna som driver det, så din input är i allra högsta grad välkommen och noterad. Dock kommer det här forumet aldrig att drivas enligt så svartvita och snäva regler för engagemang som du tycks kräva för att du ska trivas så jag önskar dig all lycka i ditt sökande efter en plattform som uppfyller dina krav. Mig veterligen existerar ingen sådan som inte också kostar pengar men, som sagt, jag önska dig all lycka i ditt sökande och du är så klart välkommen tillbaka hit om du skulle ändra dig.

Fotnot: "Förtal" de facto en juridisk term som jag hittills är ensam i sammanhanget om att använda så som det är definierat i lagtexten.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Smygdamp
Inlägg: 5
Blev medlem: mån mar 01, 2021 7:00 pm
Aktiv sedan: 2009

Re: Angående moderering

Inlägg av Smygdamp »

Men du, nu skriver du en hel vägg av text som svar på några korta meningar. Var någonstans kräver jag "svartvita och snäva regler för engagemang"? Var säger jag att du ska vara helt Neutral i alla diskussioner och inte får komma med egna tankar och hålla diskussioner? Ta av dig offerkoftan nu och sluta leka hjälte för att du är moderatorer på ett nästan helt inaktivt forum.

Det finns redan andra ställen för att diskutera airsoft utan att betala en krona, så den punkten är redan löst.

Fotnot: Du är vad jag såg den enda som använde förtal i sammanhanget, det var iaf vad jag refererade till i mitt inlägg.


Ett tips från någon som varit moderator på ett flertal forum, tagga ner.

Slut.

Skriv svar