Tillståndsplikt på Laser

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
NonEx
Inlägg: 488
Blev medlem: ons maj 16, 2012 3:42 pm

Re: Tillståndsplikt på Laser

Inlägg av NonEx »

Thinker skrev:Skrev just och skickade iväg ett långt email till strålskyddsmyndigheten med förfrågning om förtydligande och hur det påverkar olika saker, en lagändring som den där med den formuleringen kan kommer påverka en jäkla massa saker igentligen, som flesta inte tänker på, och troligen inte de myndigheter och politiker som röstat genom det där följt av medias skriverier om kraftiga laserpekare som använts fel utan tänka på konsekvenserna.

Det finns exempelvis handhållna laseravståndsmätare, fjärrkontroller till projektorer och annat mm som kommer räknas som olagliga och licenskrävande med den där lagenändrigen, och bara innehavande, oavsett skick, kommer tydligen vara olagligt eller kräva licens.
Fast omfattas verkligen sådana enheter av lagen. Som jag såg och läste det så var det väldigt inriktat på just produkttypen laserpekare, och att man inom den produktkategorin klasificerar och begränsar innehav av dessa.

Inte att alla laserprodukter inom de klassificeringarna blir licenspliktiga?

Jag kunde inte läsa mig till i källmaterialet att det skulle omfatta alla produkter som använder laserteknik. Men jag kan ha missat det, har ni länk till källa där det tydligt framkommer?

Bara så man inte gör en större grej av detta än vad det är.

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: Tillståndsplikt på Laser

Inlägg av Thinker »

Ideen är att förbjuda kraftiga handhållna laserpekare, men språket och hur det är formulerat täcker mer. Och ja, bara för det står "laserpekare" och man får i skallen de vanliga penformade sakerna kan det innebära annat rent praktiskt, och i de där emailen från 2010 jag nämde?

"definitionen att med laserpekare avses "bärbar laser, batteridriven eller med annan egen strömförsörjning, avsedd att hållas i handen och riktas mot något på avstånd."
"Lasersikten till vapen kan mycket väl hamna inom definitionen för laserpekare."
"Allmän plats kan även omfatta platser dit man har tillträde eftar att ha betalt inträdesavgift."


Så ja, när det är förbjud mot "laserpekare" kan det få väldigt stort täckande område då de gör specifikationer alldeles för brett.

"Avsikten med tillståndskravet är att lasrar (i klass 3B eller 4) som är enkla att rikta och avfyra inte ska hanteras på platser där andra människor, som är ovetandes om laser och dess risker, kan vistas."

Problemet med sådant påstående och andra i emailen är att strålskyddsmyndigheten tydligen (då iallafall) inte ser det bara är den person som använder lasern felaktigt som är skyldig för dess effekter och hanterande utan istället lagstiftar för att få väck lasrar som kan göra skada från omgivningen, oavsett hur brett det då påverkar när de skriver sina förordningar, och så försöker de istället låta det tolkas av jurister och domstolar i efterhand. Fast jag påpekade att i sådana fall troligen är de som kallas in som experter och att deras tolkning därmed blir viktig, och att skriva förordningar på rätt sätt är väldigt viktigt när det ska bli lag av det.

Och enligt strålskyddsmyndigheten själva att det inte heller går att skaffa licenser som täcker normalt användade under vissa omständigheter, just för hur licenser ska klassas och skrivas, och att de godtyckligt sätter dessa licenser till användningen. Uppenbarligen är det dock inte något de tycker är större problem, och tar sina händer ifrån.

Men jag hoppas få svar på mycket nästa vecka från SSM, tyvärr räknar jag med rätt tråkig information och undanflyktigt svarande, speciellt om någon där inser "ojdå, tänkte inte på det".

Btw det finns regler för discoljus, konst osv och även då krav på hur det ska hanteras i lokaler osv så det faller inte under laserpekare definitionen, men kan göra det i vissa tillfällen.
This space intentionally left blank

NonEx
Inlägg: 488
Blev medlem: ons maj 16, 2012 3:42 pm

Re: Tillståndsplikt på Laser

Inlägg av NonEx »

I dunno... Jag vill inte vara sån men jag säger semi BS på hur täckande detta är tills vidare :p

Widen
Inlägg: 24
Blev medlem: tis sep 11, 2012 2:38 am

Re: Tillståndsplikt på Laser

Inlägg av Widen »

Dave skrev:Jag tolkade det som att alla Laserpekare med högre än Klass 1 eller 2 som används av privatpersoner blir otillåtna utan tillstånd. En laserpekare definieras i utredning enligt följande:
"En laserpekare är en bärbar laser, batteridriven eller med annan egen strömförsörjning, avsedd att hållas i handen och riktas mot något på avstånd"

Jag har därför svårt att se det som att lasersikten påverkas.
Fast Lasersikte så som Peq-box och liknande är juh handhållen och har egen strömkälla , så dom blir väl också olagliga =(

Men jag vägrar lämna in min AN/PEQ-16a Pga den här lagen !

fet_apa
Inlägg: 193
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:01 am

Re: Tillståndsplikt på Laser

Inlägg av fet_apa »

Fas å andra sidan så är ju tydligen en dator "avsedd" för att se svt play...
<insert 'cool' one-liner here>

Tackleberry
Inlägg: 48
Blev medlem: ons maj 23, 2012 10:22 am

Re: Tillståndsplikt på Laser

Inlägg av Tackleberry »

NonEx skrev: EDIT: Hmmm... det är väldig betoning på laserpekare.
EUs lågspänningsdirektiv reglerar nätdrivna lasrar. En nätdriven laser som uppfyller lågspänningsdirektivet ska kunna säljas i samtliga EU-länder. Därför kan de svenska myndigheterna inte hitta på specialregler för dem eftersom det vore handelshinder.
Thinker skrev: Det finns exempelvis handhållna laseravståndsmätare, fjärrkontroller till projektorer och annat mm som kommer räknas som olagliga och licenskrävande med den där lagenändrigen, och bara innehavande, oavsett skick, kommer tydligen vara olagligt eller kräva licens.
http://finnaccuracy.com/vectronix.htm
Laseravståndsmätaren Vectronix Terrapin PLRF-05 är klass1 och "ögonsäker" enligt produktspecarna. Om den som värstinglaseravståndsmätare är klass1 borde alla andra konsumentlaseravståndsmätare också vara det.

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: Tillståndsplikt på Laser

Inlägg av Thinker »

Tackleberry, den Vectronix Terrapin PLRF-05 du hänvisar till använder för det första en IR laser på 905nm, och det där är en laseravståndsmätare med siktande optik, dvs du kollar genom dess "kikarsikte" och den skickar då mätpulser som den samlar in med sin förstorande optik. En sådan lär aldrig riktigt hamna under "laserpekare". Pga det är en 905nm IR laser så kan dess "klass1" effekt vara mer runt 5mW också.

Men däremot alla konsument laseravståndsmätare, där du har en kontinuerlig synlig röd stråle för att rikta dem mot det du ska mäta? Hur många av dem tjänare inte på att använda en kraftigare laser som innan varit godkänd? Mer synlighet, Längre avstånd osv osv. Men ja, de flesta vanliga nya laseravståndsmätare som du kan köpa i vanlig butik på clas ohlson, kjell mfl ställen är oftast en Klass2 635nm laser de gånger då man kan hitta deras information på nätet (från stora tillverkare som Fluke, Hilti, Borsch mfl) och de ska vara ok att äga och inneha då de ligger precis på gränsen (0.95mW osv). Men det finns flera modeller från tillverkare som har kraftigare Klass 3B lasers.



Men jag har nu fått svar på mitt email till SSM från Pernilla Sopher, klipper lite för det är mycket text i emailet och jag hade många frågor som inte gällde bara laserpekare.

"I den nya regleringen definieras starka laserpekare som en laser i klass 3R, 3B eller 4 som är batteridriven (eller försedd med annan egen strömförsörjning) och som är avsedd för att hållas i handen och riktas mot något på avstånd. Det blir sedan en bedömning i det enskilda fallet vilka produkter som faller inom denna definition."
Ungefär vad jag väntade mig.

"Efter att jag mottagit ditt email har jag diskuterat med vår kommunikationsavdelning om vi kan ta fram en guide som ger exempel på vad vi anser vara tillståndspliktiga laserpekare och inte. Vi får se vad vi kan göra, det kommer hur som helst dröja några veckor innan en sådan kan vara färdig."
"Lasersikten som monteras på vapen blir inte tillståndspliktiga eftersom de inte är avsedda att hållas i handen, utan ska monteras på vapen."
"Enskilda komponenter, t.ex. dioder, blir inte tillståndspliktiga i sig. Om de däremot byggs in i ett handhållet föremål med egen strömförsörjning blir slutprodukten tillståndspliktig. Dessutom krävs tillstånd för att tillverka laserpekare."


Det är trevligt att de fått upp ögonen för det kan finnas problem med hur förordningen är skriven och att de kom göra en guide för hur den ska gälla vilket är bra, det kan bli problem med fjärrkontroller med inbyggda starkare laserpekare än klass2, men helt ärligt är det inget jag själv helt bryr mig om då det är ett mindre problem. Även "nattseende utrustning" (bildförstärkare/digitala system osv) med inbyggd IR belysare osv som ofta passera gränsen gäller även där:
"Dessa blir inte tillståndspliktiga eftersom de inte är avsedda för att hållas i handen och riktas mot något."

Den nya förordningen är tydligen inte färdig och har inte gått från tryckerier men lär komma nästa vecka eller så och kommer då också läggas ut på nätet vilket gör vi då kan läsa exakt vad där står och förhoppningsvis trevliga guide linjer om några veckor.

Men det kommer bli är förvånansvärt enkelt och snabbt att bryta mot lagen genom att tejpa samman en färdig lasermodul med batteri till något man kan hålla i handen, för det kommer tydligen kräva tillstånd. Oj vad många gånger jag gjort det redan i livet bara för att kolla om laser modulen man köpt fungerar som den ska och är rätt fokuserad (börjar nynna på introt till judas priest - "breaking the law" i huvudet).

Men använda de vanliga PEQ/DBAL lådorna på vapnet är ok. Att ha de små primitiva lasersikten med tryckknapp i handen kommer däremot göra de olagliga om de är normalkraftiga, och speciellt ondskefullt gröna, så se till att skruva dem på vapnet snabbt som attan och inte prova dem hållandes i handen. ;)

Edit: Glömde skriva, att skulle någon råka ha en laseravståndsmätare som är kraftigare laser i så är det en gråzon och hon vill diskutera det med en kollega innan hon ville återkomma om det.
This space intentionally left blank

Postaldude
Inlägg: 87
Blev medlem: lör jun 02, 2012 7:58 pm

Re: Tillståndsplikt på Laser

Inlägg av Postaldude »

Landet som snart förbjuder sig själv att vara ett land..........

MarLin
Inlägg: 89
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:23 pm

Re: Tillståndsplikt på Laser

Inlägg av MarLin »

Bara att hoppas på en lag som förbjuder alla andra lagar... :evil:

Nej men allvarligt, hur fasen tror dom att man som lekman skall kunna ha koll på vad som är vad eller inte vad som inte är vad?
Fråga: Vad är det för likhet på en papegoja? Svar: Den kan varken eller...

Jonaspop
Inlägg: 42
Blev medlem: ons nov 20, 2013 9:14 pm

Re: Tillståndsplikt på Laser

Inlägg av Jonaspop »

Så min nyimporterade 5mw gröna laser blir olaglig? Dayum

Skriv svar