Proffsigare arrangemang

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Da vinci
Inlägg: 45
Blev medlem: ons maj 09, 2012 5:10 pm

Proffsigare arrangemang

Inlägg av Da vinci »

Satt och lästa/skrev i Nordic Operations tråden och kunde inte låta bli att bli mer och mer irriterad.
Saker man funderat på och tyckt var riktigt dåligt på Nordic OP. Men även andra spel dom sista åren. Så nu måste jag skriva av mig lite.

Det arrangeras en hel del spel av olika personer. Det är ju super bra. Kul att det finns drivna människor som vill göra det.
Men den senare tiden så har spel blivit dyrare och dyrare, sämre och sämre.
Det är lite Berget syndrom (dom tidiga) över saker. Man planerar feta saker som kostar mycket pengar som sedan 1/5 av spelarna får uppleva. Man låter helt enkelt deltagare bekosta något man inte får valuta för.

Feedback har funnits för en del spel-serier där man påpekat brister, varje år!.
För att på plats året efter konstatera att samma bekymmer återkommer, och att det många gånger är simpla saker som ska åtgärdas.
Eller så har man testat en regel som funkat klockrent, för att sedan ta borten året efter.
Man får inte direkt något förtroende för arr när det är det ena olösta problemet efter det andra, gång på gång.

Det ställs även fler och fler krav på deltagare, skyldigheter ang betalning bland annat. Jag skulle vilja se krav på arrangörer också! Det är dax att arrangemang börjar skötas professionell. Med en bra organisation runt logistik, information, rekvisita, speltekniska delar och upplevelse.
Det är flera gånger som man anmäler sig och betalar. För att sen få reda på att spelet eller regler ändrats. Inte någon liten sak utan något som fått dig att vilja avstå helt och hållet.

När man betalat
- vet man inte vem man betalar till, Privat person, förening eller företag.
- man har ingen form av ångerrätt/återköp
- man ska till viss del själv ordna saker själv som man tycker borde ligga hos arr.
- finna sig i allt som kan hända fram till och under spel.

Nu kommer det kunna faktureras spelavgift på några spel, smidigt som tusan tycker jag.
Men vilka skyldigheter har då den som skickar fakturan?
Blir det en friskrivningsklausul då eller, "allt kan komma att ändras utan rätt till återbetalning".
Det funkar fan inte.


-En bra början kanske är att ha arrangemanget klart innan man annonserar ut det.
Det känns så jävla dåligt när det står hemsida är på gång. Eller att regler måste revideras efterhand som spelare kräver ändringar.
Det finns massor av regel uppsättningar som har fungerat bra, till och med riktigt bra. Där regler kring trim, medic och fordon har varit logiska och enkla att ha koll på.
Jag tycker det är otroligt att detta fortfarande diskuteras varenda gång. Istället för att plocka det goda från dom olika.

-Ha en budget för att kunna genomföra spelet utan att det knäcker någons privata ekonomi.
En mer professionell drift kan inte vara omöjligt eftersom det fungerar i t ex England.
Nu tänker ni, ja, men detta är företag som ska tjäna pengar och kan lägga mer energi på detta.
Visst så är det, men jag har varit på bra spel under åren som varit lowcost och arrats av 1-3 pers.
Säker inte helt problemfritt. Men utan någon större inverkan på deltagarna.
Det borde gå att hitta en balans mellan arbete, privatliv och att sätta tid till att arrangera spel.
Det är dock ändå själv valt att arrangera. Hitta en model för hur arrangemanget ska utföras, steg för steg.
Vinst till arr eller lägg det i en buffert till nästa spel. Mig kvittar det bara jag får valuta för mina pengar.

-Några bra utvalda medhjälpare.
Sorry Yog, måste tyvärr dra ett exempel här. På senaste Mobile inf, kändes si så där med 3 förvirrade personer som brände runt i en stor skåpbil.
Musiken på högsta och clown peruk på huvudet. Visst det är hippies. Men vi betalar mycket pengar och har en del förväntningar.
Vi är alla vänner med en gemensam hobby men vi är trots allt betalande kunder och borde behandlas därefter.

Finns kanske en och annan arrangör som tar något personligt. Men försöka se det från deltagarnas, kundernas sida också och fundera lite på hur ni själva vill bli bemöta och uppleva saker ni betalar för.
Black Devils, In umbra, igitur, pugnabimus

Picazzo
Inlägg: 43
Blev medlem: sön maj 13, 2012 6:42 pm

Re: Proffsigare arrangemang

Inlägg av Picazzo »

Du bör ju kanske börja med att ta i beräkningen att spelen (förrutom just Berget) arrangeras av privatpersoner/amatörer och inte av företag, hade de arrangerats av företag med löner hade så gott som alla spel haft samma prissättning som just berget.

De som arrangerar idag är engagerade och motiverade airsoftare, inte företag med förtjänstberäkning och lönekostnader och betalda projektledare som aktivt kan styra ett spel, arrangörerna har ju ett vanligt jobb och sköta, och precis som för oss är detta med deras hobby.

Tycker du att 4-500:- är dyrt för en helg så ta och fundera på vad en öl på puben kostar. Problemet är ju dessutom att beräkna ett spel utan att veta vad din budget är, kommer det 60 pers á 400, eller 120?... rätt stor skillnad. Det för mig när jag planerar spel är nästan den största utmaningen, att ha en budget som går ihop på 60 pers, och bara kan bli bättre till fler..

Men JA, jag håller med dig om att man ibland undrar över vart pengarna tagit vägen om det inte levereras rekvisita och upplevelse utefter budgeten som finns, men samtidigt så tycker jag att det är viktigt att se att arrangörerna har mycket utgifter vi aldrig ser såsom det rena markarrendet, transporter, telefonräkningar, städning, mat till crew och liknande.

Jag håller personligen på att styra upp och arrangera ett spel, med just förändring på vissa av de punkter som jag själv anser att det brister på, t.ex regeländringar sent, dålig spelinfo, taskig hemsida och "ihopsladdat" koncept, för det är det inte säkert att det kommer bli ett bättre spel, men förutsättningarna för min egen del att lägga tiden på spelet och inte allt annat när det närmar sig underlättar ju helt klart.

Supernaut
Inlägg: 603
Blev medlem: fre maj 04, 2012 10:26 pm

Re: Proffsigare arrangemang

Inlägg av Supernaut »

Om en är lite kräsen med vilka spel en åker på så är det här inget problem. De arrangemang som blir tomteverkstad brukar lukta tomteverkstad lång väg. Jag tror aldrig blivit besviken, ens när jag åkt på skitspel, för att det har varit uppenbart i förväg precis vilken typ av spel det ska bli.

viqs
Inlägg: 222
Blev medlem: tis maj 08, 2012 3:29 pm

Re: Proffsigare arrangemang

Inlägg av viqs »

Mindre regler i allmänhet åt folket. Var på ett grimsasspel för ett par helger sen och det var bland de bättre spelen jag varit på. Där hade vi uppdrag som skulle lösas. När/hur/var de skulle lösas låg på oss och det passade mig och resten av grabbarna som hand i handske. Dessvärre ställer det lite mer krav på spelarna och då blir problemet att man inte kan ta in vilka trattar som helst för då blir det också bara kasst. Särskilt när andra grupper/enheter kräver att någon annan gör något för att ge den egna gruppen förutsättningar för att fortsätta.
"Sacrifices must me made. Do you know how easy it'd be to just bang dudes? Easy as FUCK, but dicks aren't vaginas and you have to put up with the moods and bitching for the vag bro"

ministry
Inlägg: 753
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:41 pm

Re: Proffsigare arrangemang

Inlägg av ministry »

Jag tycker generellt att mindre detaljstyrning brukar ge bra spel. Även här har spel på Grimsas varit bland de bästa jag varit på - även om det inte alls låg på den inlevelse- och utrustningsnivå jag egentligen föredrar.

Jag har verkligen inga problem med att privatpersoner gör spel som inte blir hundra procent perfekta. För mig är nästan allt vad jag själv gör av spelet. Problemet blir snarare när en arrangörsgrupp som inte arrangerar for a living så att säga försöker att detaljstyra och reglera allt så brukar de ta vatten över huvudet och det är värre än att bas x inte såg så snygg ut. Det bekommer mig inte alls.

Ett bra spel sätter upp strategiska och taktiska mål och låter deltagarna lösa dem bäst de vill, ungefär. Gärna lite schysst bakgrund och bra inlevelse från spelarna, så får man en riktigt bra helg. Det sista brukar också bli enklare om, återigen, allting inte är reglerat.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Rosberg
Inlägg: 76
Blev medlem: ons maj 09, 2012 5:13 am

Re: Proffsigare arrangemang

Inlägg av Rosberg »

+1 på Da Vinci

Förstår att arr vill ha bindande anmälningar med rätt att fakturera i efterhand om man inte betalar.
Med all rätt kostnaderna måste täckas!
Men...... Då borde vi som anmäler oss OCH betalar oxå kunna kräva att det levereras så som det var sagt/skrivet när vi anmälde oss.

Har vid mer än ett tillfälle varit med om att regler och upplägg ändrats efter min/vår anmälan.

Tacksam över att det finns personer som vill arrangera spel och det finns många som gör det bra och dom som gör det mindre bra.

Betalar gärna 400-500 för ett bra spel och mer om jag vet att en upplevelse kommer levereras , men har tyvärr börjat bli lite försiktig till vad jag anmäler mig/oss till då mina förväntningar inte ens delvis blivit uppfyllda ett par gånger.

Arr får gärna ställa krav på oss spelare men MÅSTE börja se oss som kunder och ha ambitionen/tid/erfarenhet att leverera över våra förväntningar.

/Optimus
----OPTIMUS----
Futurum nobis est

Kether
Admin
Inlägg: 999
Blev medlem: lör maj 05, 2012 7:11 pm

Re: Proffsigare arrangemang

Inlägg av Kether »

Oj vad sugen man blir av att lägga sin fritid på att arrangera spel nu.

Ska besvara lite kritik, även om den inte är riktad direkt mot mig.

Dyrare avgifter. Om ni inte har märkt det under senare tid så har saker och ting blivit dyrare. Bensinpriser har höjts och därmed också direkta kostnader för transporter för oss arrangörer. Att vissa arrangörer har kortare resvägar till de fåtal områden vi har att arrangera på gör ju möjligheten att spara in på dessa kostnader.

Det har dessutom skett en ökning på ca 100 kr på en spelavgift på de senaste 4 åren. Det är inte mycket. Bensinpriset har ökat procentuellt mycket mer än så.
När Delendam började arra spel i Rödjenäs låg avgiften på runt 350 kr. Ett vanligt Pandion spel eller CiDL kostar 450 kr i dagsläget.

Markhyra är ofta per deltagare och dygn. Det är iaf så jag betalar. Så när jag sätter samling på en fredag och spelstart på lördag, slut söndag betalar jag 2 dygnsavgifter per spelare.

När samhällets kostnader ökar så ökar våra omkostnader för spel också.

Rekvisita är nog den största kostnaden för alla arrangemang. Vissa fraktioner får mer rekvisita än andra så är det bara. Vi kan inte arra spel på ett öppet fält där vi ställer alla prylar så att alla kan se dom och krigar om dom.
Rekvistian är också sådant som vi köper för att använda flera gånger. Men det blir ju inte billigare för att folk missköter sig och tar sönder rekvisitan (tänker på flertalet tillfällen då Yog har fått rekvisita sabbad av oseriösa spelare)

När det gäller hemsida med mera, vissa arrangörer, däribland jag, kan inte bygga hemsida, ska man då får någon att bygga en sådan är det återigen en kostnad.

Regler och uppdrag och förutsättnignar för spelet som spelare ska hålla koll på och medverka i är självklart något som ska vara klart.

När det gäller själva uppdragsbilden så är det svårt att veta innan alla anmält sig och man vet vem och vad för lag som kommer.
Därför är det en typisk sak som drar ut på tiden.

Där ligger problemet till 100% på deltagarna.
Alla ska vara lucia och alla drar ut på tiden till sista anmälning för att anmäla sig. Det ger ibland väldigt kort tid för oss arrangörer att få rätt på alla uppdrag och anpassa dom till spelarnas önskemål.
Som arrangör har man en vision och den får ibland förändras under planeringens gång.

Jag tror man ska ha en öppen dialog med sina deltagare redan från början för att få en inblick i vad dom förväntar sig.
Då kan man nog mota de flesta spökena redan i dörren och för både deltagaren och arrangören en chans att backa ur projektet.

Jag har många fler tankar om detta.
Jag håller med i en del åsikter som kommit upp.
Och inte i vissa såklart. Men, att jämföra hobbyn i Sverige med hobbyn i England är inte rättvist. I Sverige har vi ca 4000 aktiva utövare. Med en befolkning på det tiodubbla i England är jag övertygad om att det finns ett tiodubbelt antal utövare också.

ministry
Inlägg: 753
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:41 pm

Re: Proffsigare arrangemang

Inlägg av ministry »

För övrigt vill jag bara flika in med att jag inte riktigt ser förhållandet mellan spelare och arrangörer som enkom ekonomiskt, vilket jag tror trådens författare verkar göra då han väljer diskursen därefter.

Visst betalar jag för arrangemang, men jag anser mig inte vara en kund. Det är inte Konsum jag besöker. Det är en upplevelse som någon lägger grunden för - vilket jag betalar för - men upplevelsens positiva eller negativa helhet faller helt på mig själv. Jag själv och min inställning är åttio procent av hela arrangemanget.

Jag skulle exempelvis kunna tycka att arrangemang x är trist, för att inget händer. Då är det upp till mig själv att ordna det; jag vill inte bli matad upplevelse utan jag vill skapa den själv.

Det känns som en stor del av spelens men även hobbyns själ dör lite om vi bara ville bli matade med silversked hela tiden.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

FarbrorOscar
Inlägg: 94
Blev medlem: tis maj 15, 2012 1:05 pm

Re: Proffsigare arrangemang

Inlägg av FarbrorOscar »

Det sista jag vill är att spelen ska bli kommersiella. Då menar jag givetvis inte att folk inte får tjäna en hacka på dem, i sådant fall skulle CQB-banor vara byebye, men det vore grymt tråkigt om den arrangörskultur som finns idag försvann :/

Stort tack till de som faktiskt tar sig tid och gör alla spel möjliga, oavsett om spelen inte motsvarade allas förväntningar. Utan dessa personer, skulle vi alla vara fast på söndagsspel och berget.
I am Russia. Very cute and sex.

Boogieman
Inlägg: 311
Blev medlem: mån maj 14, 2012 10:56 am

Re: Proffsigare arrangemang

Inlägg av Boogieman »

Jag tar inte heller åt mig av kritiken, men jag vill ändå bemöta ett par saker.
Att man ska betala för sig ser jag som självklart, vare sig man behagar komma eller ej. Hur mycket man ska betala får man avgöra själv då man kan välja bort för dyra alternativ. Som Kether skrev finns det enorma omkostnader för ett spel, varav de flesta inte syns eller tänks på.

Spel ska inte vara bara kommersiella, så som det ser ut idag med olika spel med olika stilar som är beroende av att det finns arrangörer med olika intressen, det är det som gör sporten.

Toppstyrning är något jag är direkt mot i alla lägen, detta även på spel. När vi arrangerar försöker vi att styra inriktningen så lite som möjligt, även om det inte finns på kartan att göra det helt och hållet.
Som någon nämner kan man bara släppa ut folk i skogen med ett generellt mål, men det funkar inte när man försöker få till någon form av realism eller ett större scenario.

Och när det kommer till att inte ha några förändringar inför spel så är det omöjligt eftersom man inte kan ha allt klart flera månader innan, då anmälningarna ska börja komma in.
Oavsett så borde man som arrangör ta till sig lite av det som står i tråden och iaf ha det i åtanke.

Men jag välkomnar alla som inte arrangerat spel att prova på. Jag kommer! :)
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

Skriv svar