Proffsigare Arrangemang - Krav på Deltagare

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Kether
Admin
Inlägg: 999
Blev medlem: lör maj 05, 2012 7:11 pm

Re: Proffsigare Arrangemang - Krav på Deltagare

Inlägg av Kether »

Jag upplever att det är relativt mkt avhopp på mindre arrangemang.
Men även på större.

Framförallt är det folk som bryter tidigare. Av olika anledningar.

Stygge
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:03 am

Re: Proffsigare Arrangemang - Krav på Deltagare

Inlägg av Stygge »

Haha, vet inte om jag inte skulle se ett vakbad som legitim orsak, eller iaf gräddfil till närmsta uppvärmda hus en timme eller 2.

Är det 24h spel så är det 24h om inte arr anger obligatoriskt spelstopp under vissa tider.
24h klarar man f*n av med vid möjlighet mindre tupplurar, 48h kan kräva lite mer organiserade sömnrutiner.
Att traska offgame är ju inte heller det ovanligt.

Så förbannat tråkigt när man går in för att verkligen hårdköra under ett dygn med natt rek och allt det innebär och 4/5 av deltagarna ligger och sussar i baserna mellan 22 och 07.
Många längre spel jag varit på har i praktiken varit hälften så långa då antalet aktiva spelare under halva spelet varit en bråkdel av totala antalet deltagare.

Jag är på intet sätt för att man ska göra massiva eldöverfall på sovande personer eller dyl men bara för att man inte får slänga pyro och brassa på med M130 ksp's behöver inte hela spelet gå i stå så snart solen passerar zenit, eller?!

Mace
Inlägg: 240
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:33 pm

Re: Proffsigare Arrangemang - Krav på Deltagare

Inlägg av Mace »

Jag instämmer, ALLA framför allt större spel jag varit på så har avhoppen varit så markanta att det påverkar spelet!

Men jag ser hummorn i det hela, "folk" går runt och ska vara så jävla coola, special special häftiga. Men så fort det kommer en lite regnskur eller det kryper ned under 20*C eller blir mörkt. Så blir man handlingsförlamad & måste åka hem.

Träffa på några SF spelari i värsta coola gearen, som bryter ihop när de börjar regna, har en ganska negativ effekt på spel upplevelsen.

Det jag vill komma till är att man kanske skall fundera på vad man vill spela som och om man själv har vad som krävs (rätt inställning) för att axla stridsvästen.
Stockholm SAS
BadGuys Alliance


Min affärsredovisning -
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... hilit=Mace

Hugin
Inlägg: 50
Blev medlem: tis nov 13, 2012 9:10 am

Re: Proffsigare Arrangemang - Krav på Deltagare

Inlägg av Hugin »

Vart är gilla knappen???

Mace sista kommentaren helskön "-Axla stridsvästen" :mrgreen: :D :mrgreen:
In-Hoc-Signo-Vinces

Who Am I

Nielsen
Inlägg: 299
Blev medlem: sön maj 06, 2012 7:45 pm

Re: Proffsigare Arrangemang - Krav på Deltagare

Inlägg av Nielsen »

Avhoppen är ett väldigt stort problem och det är något jag upplevt blivit värre dom två senaste åren. Många överskattar sin förmåga att kunna leva i fält och vissa har problem med att härda ut. Avhoppen känns mer på storspel/scenariospel än dom riktiga milsimen varpå det sistnämnda brukar det vara samma lag som återkommer om och om igen.
Hur gör man för att motverka detta? Ingen aning.

En annan grej jag förväntar mig är att spelarna dyker upp och kan börja på angiven tid som arrangören har satt. Självklart finns det folk som åker tåg/buss osv och det får man ta hänsyn till. Men att dyka upp kvällen/natten innan är inte så svårt.
PKM USER
Cry havoc, and let slip the hogs of war.

Genocide
Inlägg: 1206
Blev medlem: lör maj 05, 2012 4:46 pm

Re: Proffsigare Arrangemang - Krav på Deltagare

Inlägg av Genocide »

Omg Nielsen, där prickade du rätt.

Att starta på angiven tid. Det är ALLTID någon som inte laddat klart, någon som glömt batterier hemma och frågar rundor i sista sekund, inte kittat klart etc etc. Vet man på sig att man behöver 1h för att kitta och sminka klart sina ögonfransar emd camofärg så får man komma 1h innan helt enkelt. Och inte bromsa upp tex en genomgång.

Gäller dels söndagsspel och större spel. Mest söndags...jesus...
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

Marsupilami
Inlägg: 12
Blev medlem: lör aug 04, 2012 12:54 am

Re: Proffsigare Arrangemang - Krav på Deltagare

Inlägg av Marsupilami »

Nielsen skrev: Avhoppen känns mer på storspel/scenariospel än dom riktiga milsimen varpå det sistnämnda brukar det vara samma lag som återkommer om och om igen.
Hur gör man för att motverka detta? Ingen aning.
Enkelt, saknas legitim orsak till avbrottet, svartlista spelarna för framtida spel.
En gemensam lista arrangörer emellan vore det bästa, då skulle folk skärpa sig lite extra. Ingen spelare som uppskattar att åka iväg på ett större spel vill ju hamna på svarta listan.
Jag tror tyvärr att arrangörer överlag är för mesiga när det gäller att bannlysa folk från spel.
Vet att jag själv varit det vid ett flertal tillfällen, men det är svårt att neka folk som man trots allt känner till att komma på ens nästa spel.
Nu har jag nästan uteslutande anordnat invite only spel, men ändå har problemen funnits där. På spel som är öppna för alla flerdubblas dessa problem enligt mina erfarenheter.

Ett av de stora problemet med spelare, vilket redan nämnts ett antal gånger, är att de egentligen vill gå på maskerad och beundra varandras utrustning, inte anstränga sig för att faktiskt agera som de personer de faktiskt försöker efterlikna.
Inte ens på de mest hard core milsim jag varit på har alla spelare lyckats med en sådan enkel sak som att hålla ljud och ljusdiciplin.

Det bästa sättet att få fason på spelare är troligtvis att låta dem ansöka till olika spel. Arrangörerna kan sedan välja de bäst lämpade lagen/personerna för spelet. Referenser från andra spelare och arrangörer blir viktigt.

Nu överdriver jag givetvis mina synpunkter en smula för att få fram reaktioner, men samtidgt är jag övertygad om att kvalitén på spelen faktiskt hade höjts om man börjat följa ovan föreslagna punkter.

Nielsen
Inlägg: 299
Blev medlem: sön maj 06, 2012 7:45 pm

Re: Proffsigare Arrangemang - Krav på Deltagare

Inlägg av Nielsen »

Helt sund analys där Marsupilami, jag är faktiskt medveten om en svartlista hos en arrangör, men det är precis som du säger, oftast för snälla/mesiga.
Har varit på en del invitespel och fördelen där är ju att alla känner alla, så slipper man sådana tråkigheter. I min bok känns det helt OK att bannlysa vissa personer, till och med vissa lag med osund inställning till arrangemanget. Alla har ju en chans från början och missbrukar man skyldigheterna/rättigheterna så förstör man ju inte bara för sig själv.

Egentligen så känns det ju väldigt naturligt att sålla bort personer som inte kan uppföra sig enligt arrangörens vision.
PKM USER
Cry havoc, and let slip the hogs of war.

Senil
Inlägg: 79
Blev medlem: tor maj 17, 2012 2:10 am

Re: Proffsigare Arrangemang - Krav på Deltagare

Inlägg av Senil »

Det mesta har väl redan sagts i tråden, men jag skriver av mig jag också.

Först lite frågor till tidigare trådpostare

- Svartlista
Säg att jag har varit så korkad att jag har förtjänar en plats på shitlistan. Finns det något sätt att, vid senare tillfälle, visa att jag har ändrat på mig och nu kan vara en duktig pojke/flicka? Eller ska man var svartlistad i all evighet? (Beroende på vad jag har gjort)

- Välkomna på Arr-lista a'la Marsupilamis "ansöka till spel"-fundering
Om jag är ny, och inte känner nån som har kommit in på denna "A-lista", hur ska jag kunna visa att jag är en snäll pojke/flicka som kan leka snällt med andra??


Mina funderingar om TS uppmaning om förslag/tankar på deltagarkrav.


Innan anmälan
- Läs igenom ALL info (även regler) om spelet och ta ställning till om det är nått för dig. Ta då även med i beräkningen att vädret inte alltid är solsken och +25.

- Fundera på om detta spelet är något för dig. Bara för att du är klädd som en soldat så blir du automatiskt inte en soldat!

- Klarar du de fysiska kraven för rollen?
Om du är med i ett super-ninja-special-förband som ska verka över stora områden, kommer du att orka det? Läste om nått spel som hade "konditionsnivåer" (kommer inte ihåg vad dom kallade det eller vilket spel det var) där man vid anmälan kunde ange hur pass fysiskt krävande uppdrag man klarade av. Detta tyckte jag var en OTROLIGT LYSANDE IDE!!

Anmälan
- Bindande.
Har du sagt att du kommer så är det bara att dyka upp. (Undantagsfall kan förekomma. Å då menar jag inte att det ska regna i helgen)

- Betalas omgående.
Du betalar dina konsertbiljetter direkt, så varför inte när det gäller airsoft? Har inte du/laget pengar till anmälningsavgiften för tillfället så kan man ju vänta med anmälan, de flesta spel annonseras ju i så pass tid att man hinner få ett par löningar innan anmälningstiden gått ut. Alt. om det är få platser kvar. Kontakta arr. och kom till en gemensam lösning. Hålls den inte så kanske personen/laget ska upp på listan över strulpellar som inte är så välkomna...

Regler
- LÄS REGLERNA INNAN SPEL!
Gäller ALLA. Har din polare inte tillgång till reglerna, skriv ut/mail/låt han läsa på din skärm. LÖS PROBLEMET :)

- FÖRSTÅ reglerna.
- FÖLJ reglerna!.

På plats
- Rätt utrustning, på rätt plats och på rätt tid!
Tar du en timme på dig att kitta? VARFÖR? Kanske ladda magasinen hemma så slipper alla andra vänta på dig?! Eller kanske något så galet som att KOMMA LITE TIDIGARE!

- Följ given order!
Innebär det att vakta en bom i två timmar så gör man det. Börjar grupper hitta på egna uppdrag för att "dom hade tråkigt" så kommer det ju inte finnas någon som kan lösa av bomvakterna när det är dags, vilket gör att dom blir sura och kanske hittar på något "eget uppdrag". (Ond cirkel). Givetvis så gäller det ju att befälhavaren/Arr/Vem det nu är som delar ut order för laget tillser att inte en å samma får vakttjänst hela tiden.

- Radio
Radiodisciplin!
Lär dig iaf grunderna i hur man kommunicerar via radio (Thinker har skrivit en BRA "uppsatts" om radio i airsoft, där han bland annat tar upp enkla "hur man gör" exempel. Länk)
Dödsstraff på Rogerbeep/vox/call, Å då menar jag inte ingame!

- Ta träff!
Även om det är långt till närmaste spawn. Det är en LEK (kalla det vad ni vill, det är fortfarande bara stora pojkars variant på att "leka krig") vi sysslar med, ta det inte på för stort allvar.
JA, jag sa "leka krig" och innan ni skapar en tjugo sidor lång förmaning om att ni "simulerar strid" så vill jag bara säga/skriva att det jag lägger i orden "leka krig" är samma som jag gjorde när jag var 8-10 år och sprang runt med polarna å ropa "Pang du är död, räkna till 20". Det har inget med riktiga krig att göra!

- Skräp
Borde det inte vara en självklarhet som man inte ens ska behöva ta upp i regler?

- Avbryta spel i förtid.
Du visste förutsättningarna innan du anmälde dig, så nu är det bara att bita i (det sura) äpplet å fullfölja.
Okej om det finns en bra anledning. Typ riktiga skador/hälsotillstånd som kräver professionell vård.
Dåliga anledningar är att det börja regna, min maskeradutstyrsel tål inte regn...
Inkommande kula har ALLTID företräde...

Mad John
Inlägg: 140
Blev medlem: ons maj 09, 2012 11:31 am

Re: Proffsigare Arrangemang - Krav på Deltagare

Inlägg av Mad John »

Rent spontant tycker jag att om en person/ett lag hamnar på svarta listan (om de ex. varit på mitt spel) och att de sedan vaknar och inser verkligheten och hör av sig till mig (via PM, ett telefonsamtal eller helst face2face) och förklarar/ber om ursäkt/inte tog ansvar för sitt agerande m.m. Då är jag redo att ge dem en ny chans för att se om det bara är tomma ord eller ej.

Däremot om det sker igen inom en snar framtid och man kan skönja ett mönster i personens/personernas beteende, då dröjer det nog innan de får en ny chans på mina spel iaf.

Givetvis handlar det om varför en person/ett lag hamnar på svarta listan. Det kanske är så grovt att de måste byta hobby?
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen.
R.I.
GOD created RANGERS so the SEAL´S could have HEROES too!

Skriv svar