Åldersgräns.

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Aca
Inlägg: 6
Blev medlem: tis maj 08, 2012 1:36 pm

Re: Åldersgräns.

Inlägg av Aca »

Vet exakt hur du känner dig.
Jag minns när jag var 14-15 år och jag fick känna på min första airsoft (Hos paxz här på forumet en Mp5a); Sen var man fast...
Mitt första spel var på Frysen i Jönköping, de vad jag vet (om de fortfarande gör det?) Låter folk under 18 få spela?..
Annars är det bara att vänta. läsa på forumet och dregla i floder, tro mig.. när du har nått 18 år, så kommer du att gråta över att tiden går allt för fort, men ack roliga tider för då kan du börja med airsoften!
Rod prastari svi smo, a Goti mi nismo,
Slavenstva smo drevnoga čest.
Ko drukčije kaže, kleveće i laže,
Našu ce osjetit' pest

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Åldersgräns.

Inlägg av Twist »

Frysen tillåter, eller tillät, minderåriga att spela med målsmans samtycke. Om det är lagligt eller inte kan diskuteras men jag tycker att vi låter det vara upp till dem att bedöma hur de bedriver sin verksamhet. Här på forumet, och i hobbyn i stort som jag har uppfattat det, väljer vi en försiktigare tolkning av lagen och förespråkar 18 år för beväpnade roller.Det är iofs eenklare att be om ursäkt än att be om lov men vi har bara en hobby och den är vi rädda om.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

R-Bear
Inlägg: 55
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:45 pm

Re: Åldersgräns.

Inlägg av R-Bear »

Annars finns ju faktiskt Grimsas spel i Uppsala där personer under 18 får spela. Arrangören ska ha tillstånd från polis och ansvarar helt för de deltagare som är under 18. Så var det iaf. när jag var där och spelade, vilket visserligen var för ett år sedan. Har dock svårt att tro att det ska ha ändrats, men rätta mig mer än gärna om jag har fel :)

Sedan kan man diskutera huruvida det är bra eller ej..
RapingBear <3 TaiNt | "Du är pervers.. Men snäll!" - Kerberos :D

frange
Inlägg: 155
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:45 pm

Re: Åldersgräns.

Inlägg av frange »

Twist skrev:Frysen tillåter, eller tillät, minderåriga att spela med målsmans samtycke.

Mja, ska man vara lite mer ärlig så sket/skiter Frysen fullständigt i folks ålder, var inte direkt sällan det var skitungar i åldern 13-15 som spelade, och ställde till med en del dumheter. Fullautoskurar inne i safezone-rummet/omklädningsrummet som var full med folk som stod och meckade bössor utan skyddsbrillor (skuren passerade förbi mitt ansikte så nära att jag kände vinddraget från kulorna vid ögonen), ungar som spelat med klart för högt trim i bössorna för CQB, ungar som cronat sina högtrimmade sniperbössor inne i samma, folkfyllda, safezone, inne i butiken, övertydligt fuskande vid spel mm.

Utan någon som helst reaktion ifrån personalen, minns själv vid Tomte/Påskcupen för några år sen när ovannämnda hände.
När folk för tredje gången blev riktigt förbannade på sådana "händelser" och det nästan blev slagsmål då polaren fick en skottsalva i ansiktet, återigen inne i safen (alltså, inte i spel, utan när det stod och laddades bössor) från en gosse som först sa sig vara 19, men då min polare var tvungen att hållas fast för att inte misshandla den skyldige, erkände gossen att han "kanske var 14 år"...

Men han fick glatt fortsätta spela trots att vi var ett par stycken som tog upp det med Robban som driver stället, och att det började bli direkt farligt att vistas i lokalen på grund av den/de underårigas extrema ovett, och fick som svar att "men ta det lugnt nu grabbar".


(lite OT kanske, men...)
Extremt inaktiv inom airsoft och Airsoftsverige nu för tiden...


Yes, I'm goin' to hell. But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Åldersgräns.

Inlägg av Twist »

Väldigt OT, så vi drar streck i den delen av debatten tycker jag. Frysen specifikt kan vi diskutera på annan plats.

Det stämmer att man som organisation kan få tillstånd av den lokala polismyndigheten att bedriva spel med minderåriga. Jag känner till några sådana men de är knappast vanliga. Om jag någon gång får tid att starta upp verksamheten jag har fnulat på kommer jag att försöka få ett själv.

Vad som däremot inte verkar möjligt är att som minderårig få ett personligt tillstånd att äga vapen eller spela med lånat. Jag känner till en hel del som har försökt men det har varit tvärstopp varje gång.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Bloodneed
Inlägg: 747
Blev medlem: lör maj 26, 2012 6:15 pm

Re: Åldersgräns.

Inlägg av Bloodneed »

Jag har som regel att inte lira med folk under 18 då dom själva inte bär något laga ansvar för sina handlingar.
CTR EP3 Championship White, nuff said

Snowowl
Inlägg: 4
Blev medlem: fre dec 07, 2012 11:30 pm

Re: Åldersgräns.

Inlägg av Snowowl »

Mja! Nu går ju straffrättsålden vid 15 år så det i sig själv är inget problem. Snarare är det den allmänna vapenlagstiftningen som sätter gränsen för innehav av vapen. El, gas eller krutdrivet har i sig ingen betydning. Har du sedan ingen legal grund för dispens finns eller inte den möjligheten. Airsoft som hobby finns nog inte ens nämnt i förarbetet till lagen . Därmed faller alla möjligheter till dispens på airsoftvapen.

Bloodneed
Inlägg: 747
Blev medlem: lör maj 26, 2012 6:15 pm

Re: Åldersgräns.

Inlägg av Bloodneed »

haha det är förvisso sant! :) .. hjärnan är dålig här ;) ..

om inte annat visar ju mitt antagande vilket förtroende man har för folk som inte är 18 överlag :P
CTR EP3 Championship White, nuff said

Skriv svar