Fordonsregler.
Re: Fordonsregler.
Jag vill rösta på att TYDLIGA 40mm granat-träffar slår ut / skadar tills lagning. Har någon gömt sig väl nog att få in en träff på några meter på bilen så har de jobbat väl nog med att släpa på annars meningslös 40mm utrustning och manövrerat bra nog, och bilburen trupp varit för lökig för att kontrollera korsning/misstänkt skydd.
Bara att vinka och peka på kastaren om någon missar träffen. Upp till var och en att avgöra om det är värt att röja sin position för att slå ut bilen.
Annars är det la bara att spela efter arrangörens regler, så länge de är publicerade i tid, allt på en plats och inte ändringsbara under spelets gång.
Finns det fler varianter av en regel KOMMER det att bli missförstånd.
Och NEJ man kan inte dra igenom såna regler på en samling.
Bara att vinka och peka på kastaren om någon missar träffen. Upp till var och en att avgöra om det är värt att röja sin position för att slå ut bilen.
Annars är det la bara att spela efter arrangörens regler, så länge de är publicerade i tid, allt på en plats och inte ändringsbara under spelets gång.
Finns det fler varianter av en regel KOMMER det att bli missförstånd.
Och NEJ man kan inte dra igenom såna regler på en samling.
Knowledge is power, hide it well.
Min presentationstråd: viewtopic.php?f=165&t=9285
Min presentationstråd: viewtopic.php?f=165&t=9285
Re: Fordonsregler.
Utveckla något liknande i stil med BEs "BAVS" system?
IR/Laser som markerar ett mål, (gamla laser tag västar och vapen borde kunna slaktas på det som behövs?) varpå en pyro monterad på fordonet utlöses och den anses bekämpad?
Om jag hade tiden och pengarna så skulle till och med jag, som varken är speciellt ellärd eller kunnig kring pyro säkert lista ut något halvt okej, så visst fasiken borde det finnas folk här inne som med lite pengar utan problem skulle kunna bygga något liknande.
Sen så bör man alltid behöva köra med rutor nere (regnar det så tough luck, vi som vandrar till fots blir blöta vi med), så att kulsvärmar genom fönster faktiskt kan simuleras...
Det behöver väl inte vara svårare?
IR/Laser som markerar ett mål, (gamla laser tag västar och vapen borde kunna slaktas på det som behövs?) varpå en pyro monterad på fordonet utlöses och den anses bekämpad?
Om jag hade tiden och pengarna så skulle till och med jag, som varken är speciellt ellärd eller kunnig kring pyro säkert lista ut något halvt okej, så visst fasiken borde det finnas folk här inne som med lite pengar utan problem skulle kunna bygga något liknande.
Sen så bör man alltid behöva köra med rutor nere (regnar det så tough luck, vi som vandrar till fots blir blöta vi med), så att kulsvärmar genom fönster faktiskt kan simuleras...
Det behöver väl inte vara svårare?
"Daddy, what happens when you die?" "Erhm.... son.... you go into respawn"
"Pain is temporary, chicks dig scars"
"Pain is temporary, chicks dig scars"
Re: Fordonsregler.
Ööhhh... Tror du missförstod varför köra med rutorna nere kan vara ganska skadligt (farligt för de runt i kring).
Regn är inte farligt, om det inte är väldigt surt förstås. Man hör "ganska"
bra nör det smatrar till på rutan oxå, jag lovar. Men att köra med rutorna nere kan i extremfallet leda till ganska extrem dålig pr för hobbyn... Och så länge jag är juridiskt ansvarig person för framförandet av ett fordon, så sätter jag säkerhet före realism vilken dag i veckan som helst.
Det har hänt olyckor med fordon tidigare och kommer att hända igen, men vi behöver inte skapa egna olyckor. Öven i 30km/h har du något som heter bromssträcka...
Regn är inte farligt, om det inte är väldigt surt förstås. Man hör "ganska"

Det har hänt olyckor med fordon tidigare och kommer att hända igen, men vi behöver inte skapa egna olyckor. Öven i 30km/h har du något som heter bromssträcka...
Stockholm SAS
BadGuys Alliance
Min affärsredovisning -
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... hilit=Mace
BadGuys Alliance
Min affärsredovisning -
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... hilit=Mace
Re: Fordonsregler.
... Vänta lite nu, vad syftar du på för olyckor utöver vad som alltid kan hända i en bil? På sommarn finns det gott om folk som kör med nervevade rutor...
"Daddy, what happens when you die?" "Erhm.... son.... you go into respawn"
"Pain is temporary, chicks dig scars"
"Pain is temporary, chicks dig scars"
Re: Fordonsregler.
Om en förare skulle förlora kontrollen över sitt fordon pga av skott kan väldigt svåra olyckor uppstå. Det räcker med att föraren "rycker till" för att den ska köra över/på en annan spelare.
Folk som kör med rutorna nere sommartid behöver inte i den normala trafiken vara orolig för att det kommer 6mm skott in i bilen.
Har sett detta fenomen på spel och endast turen har gjort att ingen kommer till skada.
Folk som kör med rutorna nere sommartid behöver inte i den normala trafiken vara orolig för att det kommer 6mm skott in i bilen.
Har sett detta fenomen på spel och endast turen har gjort att ingen kommer till skada.
inga skott är det bästa
Re: Fordonsregler.
Och ändå så kör folk runt i dune buggies på spel och många spelregler säger att rutor skall hållas nervevade.
Pyro på vägen ser jag som en lika stor risk att "rycka till".
Pyro på vägen ser jag som en lika stor risk att "rycka till".
"Daddy, what happens when you die?" "Erhm.... son.... you go into respawn"
"Pain is temporary, chicks dig scars"
"Pain is temporary, chicks dig scars"
Re: Fordonsregler.
Jag kan tyvärr inte ta ställning på om regler säger att rutorna skall vara nere eller inte. Att hänvisa till att en del spelregler har en sådan uppbyggnad av reglerna är ett bristfälligt argument. Regler är till för att uppfylla något och ha ett syfte. Ibland måste man ändra, revidera eller ta bort en regel. Det är vad som utvecklar samhällen, sporter och liknande.
Det viktiga är att poängetera att det finns en orsak varför man har rutorna uppe. Det är för att öka säkerheten kring ett spel. De som vill mena att rutorna skall vara nere menar att spelupplevelsen skall gå före säkerheten.
Personligen är jag för att säkerhet går före spelupplevelsen. Jag åker inte på event jag anser är bristfälliga i sitt säkerhetstänkande.
Och en del fordon saknar fönsterrutor eller liknande, helt klart. Men detta gäller framförallt fordon som har sådana och där vi har en möjlighet att förebygga olyckor. Det krävs väldigt lite för att ett fordon på 2 ton ska förlora kontrollen.
Pyro på vägen förstår jag dock inte vad det har med saken att göra. Om det är rök eller liknande har man inte tillfredställande sikt, vilket göra att man inte skall framföra sitt fordon. Likaså vid dimma, kraftigt regn, snöfall, snöstorm eller liknande. Detta är något man erhåller allteftersom man får erfarenhet att framföra fordon.
Det viktiga är att poängetera att det finns en orsak varför man har rutorna uppe. Det är för att öka säkerheten kring ett spel. De som vill mena att rutorna skall vara nere menar att spelupplevelsen skall gå före säkerheten.
Personligen är jag för att säkerhet går före spelupplevelsen. Jag åker inte på event jag anser är bristfälliga i sitt säkerhetstänkande.
Och en del fordon saknar fönsterrutor eller liknande, helt klart. Men detta gäller framförallt fordon som har sådana och där vi har en möjlighet att förebygga olyckor. Det krävs väldigt lite för att ett fordon på 2 ton ska förlora kontrollen.
Pyro på vägen förstår jag dock inte vad det har med saken att göra. Om det är rök eller liknande har man inte tillfredställande sikt, vilket göra att man inte skall framföra sitt fordon. Likaså vid dimma, kraftigt regn, snöfall, snöstorm eller liknande. Detta är något man erhåller allteftersom man får erfarenhet att framföra fordon.
inga skott är det bästa
Re: Fordonsregler.
Jag syftar på saker som simulerar explosioner (senast nu på NO så användes någon slags knallpyro som small mitt framför ett fordon jag stod på utsidan utav). Så det tycker jag absolut spelar lika stor roll som om du som förare får en boll eller 6 på dig.
Att man skall tänka säkert håller jag med om, men med folk som kör fyrhjulingar, buggies, etc. så jag ser inte riktigt skillnaden i den överraskning med att bli skjuten där.
Hur som helst så var vikten i mitt inlägg menat att ligga vid ett laser/IR system riggat till pyro på bilen.
Att man skall tänka säkert håller jag med om, men med folk som kör fyrhjulingar, buggies, etc. så jag ser inte riktigt skillnaden i den överraskning med att bli skjuten där.
Hur som helst så var vikten i mitt inlägg menat att ligga vid ett laser/IR system riggat till pyro på bilen.
"Daddy, what happens when you die?" "Erhm.... son.... you go into respawn"
"Pain is temporary, chicks dig scars"
"Pain is temporary, chicks dig scars"
Re: Fordonsregler.
Ja du muller, min inställning till buggies och fyrhjulingar skall vi nog inte diskutera här!
En annan sak är att jag mer en engång vart med om folk som tömt ett mag eller brakat lös med en ksp från diket mot rutorna. Enkel matematik säger att om någon tömmer in 10-20 skott genom rutan så kommer det att störa föraren ganska rejält. Bromssträckan u 30 km är ca 20 meter, med bra däck och bromsar, har jag folk som stårupp på flaket, kan jag inte tvärnita. En bil på 2 ton som kör i 30km/h resulterar i att fordonet rör sig ca 8m i sekunden. De flesta jag spelat med tapar lite fokus, i några sekunder om någon möljar på dem point blank i ansiktet. Några sekunder innebär åtminstone att fordonet rör sig kanske 20-30m utan att förare är fokuserad.
Sen tänker ganska många ganska gallet när de strider mot fordon, senast på berget i sommras var det ett av fordonen i vår unit som fick kanska stora skador på framruta, sidoruta & backspegel. Ganska många glömmer sinna säk. Avstånd när de skjuter på ett fordon.
En annan sak är att jag mer en engång vart med om folk som tömt ett mag eller brakat lös med en ksp från diket mot rutorna. Enkel matematik säger att om någon tömmer in 10-20 skott genom rutan så kommer det att störa föraren ganska rejält. Bromssträckan u 30 km är ca 20 meter, med bra däck och bromsar, har jag folk som stårupp på flaket, kan jag inte tvärnita. En bil på 2 ton som kör i 30km/h resulterar i att fordonet rör sig ca 8m i sekunden. De flesta jag spelat med tapar lite fokus, i några sekunder om någon möljar på dem point blank i ansiktet. Några sekunder innebär åtminstone att fordonet rör sig kanske 20-30m utan att förare är fokuserad.
Sen tänker ganska många ganska gallet när de strider mot fordon, senast på berget i sommras var det ett av fordonen i vår unit som fick kanska stora skador på framruta, sidoruta & backspegel. Ganska många glömmer sinna säk. Avstånd när de skjuter på ett fordon.
Stockholm SAS
BadGuys Alliance
Min affärsredovisning -
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... hilit=Mace
BadGuys Alliance
Min affärsredovisning -
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... hilit=Mace
Re: Fordonsregler.
Helt rätt Mace! Bra sammanfattat och vad det kan få för följder.
Det hända många konstiga saker på berget sist. Oftast är det personer som saknar körkort som utsätter fordon för diverse saker. De ser fordon som en "människa" och inte som ett fordon styrt av en människa.
Det hända många konstiga saker på berget sist. Oftast är det personer som saknar körkort som utsätter fordon för diverse saker. De ser fordon som en "människa" och inte som ett fordon styrt av en människa.
inga skott är det bästa