Tyst träff

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Lolzer
Inlägg: 111
Blev medlem: ons jun 13, 2012 8:30 pm

Tyst träff

Inlägg av Lolzer »

Med tanke på att träffdukar börjar bli mer eller mindre krav på det flesta spelen kom jag på en intressant tanke. T ex om man bestämmer sig för att flanka fienden eller man kommer bakom fienden på något sätt, då är det inte så kul om första fi man skjuter börjar gorma träff. Det är ganska självklart att resten av fi som ligger längre fram förstår att någon är bakom dom.

Idén är sådan att istället för att skrika träff tar man bara tyst upp sin träffduk. Detta skulle ge en flankande styrka det fortsatta övertaget. Plus att det hela skulle ge lite mer realism för så vitt jag vet så skriker inte döda soldater träff ;)

Problem: Svårt att se om fi tagit träff eller ej.

Vad tycker ni? kom gärna med egna förslag.
"On my command, unleash hell!"

--Min Presentation--
--Affärsredovisning--

Stag
Inlägg: 412
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:46 am

Re: Tyst träff

Inlägg av Stag »

Jag brukar alltid försöka göra precis så. När jag blir träffad i en situation där fi kommer bakifrån eller stealthar, så höjer jag mitt vapen över huvudet hållandes i pipan och kolven. I 99% av fallen fattar de då att jag blev träffad. Därefter tar jag upp min träffduk och sätter/lägger mig ner eller går till spawn etc (Beroende på regler och typ av spel såklart). Vid ett mera immersive MILSIM eller så försöker jag alltid rollspela, och blir jag då träffad spelar jag helt enkelt skjuten, vilket ibland kanske för lite oväsen..
Even if it's made by LBT and you got one in AOR2, a fanny pack is still a fanny pack. Now save yourself the embarrassment of a swirly and paypal me your lunch money.

Lolzer
Inlägg: 111
Blev medlem: ons jun 13, 2012 8:30 pm

Re: Tyst träff

Inlägg av Lolzer »

Det låter som en god idé. Om man ser att någon komma smygandes så behöver man ju inte skrika som en dåre XD
"On my command, unleash hell!"

--Min Presentation--
--Affärsredovisning--

dariantel
Inlägg: 242
Blev medlem: tor jun 21, 2012 8:50 pm

Re: Tyst träff

Inlägg av dariantel »

Det är en riktigt trevlig tanke, dock tror jag att den kommer ge upphov till gnäll över träfftagandet. + att den som blir beskjuten kommer få räkna med en jäkla massa träffar innan man hunnit få upp träffduken. Samt att ett givär (riktigt) Låter aningens mer än en airsoft markör vilket det i sig borde påkalla fiendens uppmärksamhet om man skall försöka efterlikna verkligheten.
Så folks skrik "TRÄFF" får bli ersättare för ljudet av en riktig kula hehe.

Kether
Admin
Inlägg: 999
Blev medlem: lör maj 05, 2012 7:11 pm

Re: Tyst träff

Inlägg av Kether »

Med tanke på att våra vapen inte för ljud när man skjuter med dom som ett riktigt vapen så är jag ofta högljudd när jag blir träffad. Om jag inte hör att vapnet är ljuddämpat.

Arvid
Inlägg: 58
Blev medlem: lör aug 11, 2012 5:07 pm

Re: Tyst träff

Inlägg av Arvid »

Om man drar parallellen till riktiga vapen så hade ju "fi":ns vapen också låtit vilket mycket väl kan göra att de inte uppfattar att de blir påskjutna bakifrån om de redan blir påskjutna framifrån.
Jag förespråkar höja vapnet över huvudet å sen upp med duken, är sen fallet så att det är någon som skjuter på dig tror att du brukar springa runt med vapnet över huvudet med en röd duk på huvet när du krigar ja skrik då träff så att de slutar skjuta men i första hand upp med duk eller vapnet i luften.

p33krN
Inlägg: 424
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:57 pm

Re: Tyst träff

Inlägg av p33krN »

Hade jag blivit skjuten av ett riktigt vapen så hade jag nog skrikigt till av smärta, förutsatt att jag inte stendog på fläcken då...
#dualtubemasterrace
|| Mina nya affärsredovisningar ||

Lolzer
Inlägg: 111
Blev medlem: ons jun 13, 2012 8:30 pm

Re: Tyst träff

Inlägg av Lolzer »

Den där paralellen till verkligheten baserade jag på att "många" specialstyrkor, som oftast brukar vara de som är bakom fiendens linjer, har ljuddämpade vapen. Därav min tanke, men jag förstår vad ni menar med träfftagande och jag kom själv på den tanken att det kommer att bli svårt. Man är ju inte världens snabbaste med träffduken precis, gillar dock tanken med att höja vapnet eller på något sett hålla det konstigt...
"On my command, unleash hell!"

--Min Presentation--
--Affärsredovisning--

Arvid
Inlägg: 58
Blev medlem: lör aug 11, 2012 5:07 pm

Re: Tyst träff

Inlägg av Arvid »

Ja skrika lär man ju göra men bara för att du skriker så vet väl inte dina egna om kulan kom fram ifrån eller bakifrån..

Kvarnen
Inlägg: 79
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:28 pm

Re: Tyst träff

Inlägg av Kvarnen »

När jag blir träffad har jag som första reaktion att lyfta på armarna, sedan skrika träff vid behov. Just då folk ska få möjligheten att smyga osv. Har. Fungerat bra i många år för mig.

Skriv svar