Eldledning och artilleri - applicerbart på spel?

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Boogieman
Inlägg: 311
Blev medlem: mån maj 14, 2012 10:56 am

Re: Eldledning och artilleri - applicerbart på spel?

Inlägg av Boogieman »

Nja, jag håller inte med dig. Det har mycket med handhavande och liknande att göra.
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

Mixe
Inlägg: 181
Blev medlem: lör aug 18, 2012 10:20 pm

Re: Eldledning och artilleri - applicerbart på spel?

Inlägg av Mixe »

Och kombinationen Google Latitude ( de flesta äger ju en GPS-puck redan, i form av en smartphone ) och anmälda radiofrekvenser till arr?

Vill man placera ut en artilleripjäs anmäler man koordinater till arr. De meddelar sedan om det är beviljat. Sedan får man med hjälp av god recon hitta rätt koordinater inom räckvidd för att sätta en namngiven pjäs. Arr har en lista över sprängradie, och ser på sin GPS-skärm vilka som befinner sig inom den. Meddelar via radio vilka som har blivit utskjutna. Kanske någon typ av slumpmässig fördelning mellan döda och skadade. Arr kan även via radio meddela explosioner som inte träffat.

Det hela blir ju väldigt virtuellt, men två saker blir verklighetstrogna:

1. Den rekognocering och de eldorder man måste rapportera in. 2. De drabbades behov av att genast omgruppera, förflytta sig och försöka komma undan spaning.

El Macho Grande
Inlägg: 37
Blev medlem: tis maj 15, 2012 3:53 pm

Re: Eldledning och artilleri - applicerbart på spel?

Inlägg av El Macho Grande »

Enkel lösning som ger lite mer adrenalinkick än "pang du är död":

Arrangörerna går hela tiden omkring över området och håller koll, dvs de är inte bara ute och rör sig när det ska komma in artilleri. På så sätt inser folk ganska snart att man inte bara kan undvika alla i gul väst hela tiden.

Arrangörerna bär en fulladdad bössa av denna typ:

http://www.vapenbutiken.com/?p=4&id=13871

När en av arrangörerna får order via radio att det är inkommande granater på väg till hans område, så plockar han fram sin bössa och skjuter ut så många han kan, från den position han står på. Han har sex stycken granater, det borde vara nog för att skjuta ut några spelare.

Det ger dessutom spelarna en viss chans att ta skydd (arrangören får inte flytta sig mer än något steg, och det tar en liten stund mellan skotten). Det får symbolisera att inte alla granater träffar samtidigt och att man kanske hör de inkommande granaterna.

Naturligtvis får spelarna inte skjuta på arrangören.

Den här lösningen ger lite chans att överleva, det är inte bara instant death. Dessutom så ger den antagligen betydligt mer adrenalinrush och "Jävlar! Jävlar! Jävlar!"-känsla, och är betydligt roligare att råka ut för. Dessutom, även om mekanismen som sådan skiljer sig från verkligheten, så tror jag att resultatet kan bli rätt så lagomt realistiskt.

Med andra ord, realism och spelbarhet.

Bay Cat
Inlägg: 947
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:58 pm

Re: Eldledning och artilleri - applicerbart på spel?

Inlägg av Bay Cat »

Håller inte med dig på en enda punkt där.

Kanske fungerar på söndagsspel. Har för många år sen haft en liknande upplevelse på ett söndagsspel fast man hade en AEG och höll in full auto och snurrade på plats...

För ett milsim så känns det helfjantigt. Finns så många bättre lösningar som används redan idag med fjärrstyrd pyro och tydliga regler. Dessa kanske inte fungerar "generellt" men de situationer där alla verkligen är med på tåget så är det hur bra som helst.

veduren
Inlägg: 67
Blev medlem: mån maj 14, 2012 7:11 pm

Re: Eldledning och artilleri - applicerbart på spel?

Inlägg av veduren »

Istället för en MGL då skulle arr kunna ha massa tunderflash och kasta på folk?

Dessa har bara en stubin på ca 5 s istället för enola gray som har 8 s stubin (har jag för mig)

Då blir det phro spräng och adrenalin.

Bay Cat
Inlägg: 947
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:58 pm

Re: Eldledning och artilleri - applicerbart på spel?

Inlägg av Bay Cat »

Eller så kan vi kasta vattenballonger på varandra med kallt vatten så kan vi hävda "shell shock" också.

mackan135
Inlägg: 9
Blev medlem: fre maj 18, 2012 9:54 am

Re: Eldledning och artilleri - applicerbart på spel?

Inlägg av mackan135 »

Man kan kanske göra så här:
Man slår tärning oberoende om man har pyro eller inte. Ju mer precision destå lägre siffror på tärning. 6-sidig tärning är mer precision än en 20-sidig etc. Spelarna får sedan en siffra vid spelstart. När ena sidan begärt in artillerield på ett angivet område så blir alla med de siffror som slagits träffade. De träffade meddelas antingen av gruppchefen som fått ett radiomeddelande av arr eller direkt från arrangören. Jag skulle kunna tänka mig att det under spel blir något sådant här scenario:

Lag A kallar in artilleri på angiven position eller i en viss ruta (pjäs eller utanför kartan beroende på spelupplägg) antingen till lagkamrater som är artillerigrupp eller till arr som då är "eldledning". Tärning slås efter antal salvor. Man kan då även bränna av laddningar så man hör smällarna. Så på 10 slag eller skott så blev 11, 12, 7, 7 osv träffade om man använde sig av 20-sidig tärning. Lag B som då blev beskjutna tappar då spelare 11, 12, 7, 7 osv. Antingen får de höra detta av arr över radion eller så får gruppbefälet meddela det. Om alla hör smällarna eller om en gruppledare som är med på det och rollspelar börjar ropa artilleri eller vad man nu gör under beskjutning och det sedan efter ett tag sitter 8-10 man med dödsdukar eller vad man nu använder sig av så har man utgången av artilleribeskjutningen.

Spelare som får höra på radion som blir beskjutna kan ju skrika artilleri! och ta upp dödsduk och på så vis har man ju simulerat nedslagen av granater. Sen hur resten agerar är ju upp till spelare men jag skulle uppsöka skydd om mina lagkamrater började agera så.

Man kan ju dra ut på träffarna över ett tidspann på ett par minuter med...

Skriv svar