Intervju för en nyhetsredaktion!!!

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Swoora
Inlägg: 24
Blev medlem: mån maj 27, 2013 10:14 am

Intervju för en nyhetsredaktion!!!

Inlägg av Swoora »

Hejsan!
Jag har vid ett tidigare tillfälle vart i kontakt med min kommun angående tillstånd till Airsoftspel i skogarna. Jag har nu bli it kontaktad av en reporter som vill göra ett reportage/notis angående denna sport då han endast hört talas om paintball. Syftet bakom intervjun skulle vara att få positiv uppmärksamhet till hobbyn samt att kunna organisera större spel i hemkommunen.

Vad tycker ni att jag borde ta upp?! :)
Ska möta honom kl 16:00 idag!!!

Bay Cat
Inlägg: 947
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:58 pm

Re: Intervju för en nyhetsredaktion!!!

Inlägg av Bay Cat »

Jag tycker att fokus på gemenskap, friluftsliv och att ha skoj är viktiga punkter. Bör hålla sig borta från "krigssnacket".

Paintball har varit duktiga där man pratar om markörer och boll istället för vapen och ammunition. Nu är kanske inte detta exempel applicerbart på airsoft där man har replikor som liknar till 100% på den riktiga förelagan. Men du kanske förstår hur jag tänker :)

Söker du finns det trådar kring detta med lyckade inslag i tv och tidningar. Kanske kan hitta lite matnyttigt där?

Swoora
Inlägg: 24
Blev medlem: mån maj 27, 2013 10:14 am

Re: Intervju för en nyhetsredaktion!!!

Inlägg av Swoora »

Precis, hade siktat på att ta upp dessa punkter :)
Hoppas detta blir en knuff i rätt riktning för Airsoft i allmänhetens ögon.

Lentus
Inlägg: 12
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:45 pm

Re: Intervju för en nyhetsredaktion!!!

Inlägg av Lentus »

Försök även att fokusera på, som tidigare sagts, på gemenskapen. Detta är en gentlemannasport och inte en tävlingssport. Att alla arbetar/spelar för att skapa en sådan trevlig och rolig upplevelse för alla deltagare.

Om du sedan önskar och kan försök använda ett något mjukare språk. Exempelvis inte ”döda” utan träff (som faktiskt är det ord vi brukar när vi spelar).

Från en annan artikel om airsoftspel:
”xxx går i första hand ut på att umgås och ha kul men det finns också strikta regler att följa…. Överhuvud taget är man noga med säkerheten på många sätt. En absolut huvudregel är att alla bär skyddsglasögon inom de markerade områdena.”

” Vanlig airsoft går i sin enklaste form ut på att man träffar sin medspelare med ett effektbegränsat vapen med små plastkulor.”

”Det är som att delta i en film eller berättelse och vara mitt i den utan att utsätta sig för risk eller obehag men ändå kunna vara med och påverka innehållet, lite som cowboys och indianer”

Hur som helst, lycka till!

Byakhee
Inlägg: 10
Blev medlem: ons maj 30, 2012 9:19 am

Re: Intervju för en nyhetsredaktion!!!

Inlägg av Byakhee »

Håller med tidigare talare.

Tycker även att du kan nämna att vi är väldigt hårda på åldersgränsen samt säkerheten runt, på och med spelet. Som t.ex säkerhets avstånd och annat

"Ordningslagen, kapitel 3, paragraf 6:
Den som är under 18 år får inte utan tillstånd av polismyndigheten inom område som omfattas av detaljplan utomhus använda luft- eller fjädervapen med vilka kulor, hagel eller andra projektiler kan skjutas ut. Detsamma gäller utanför sådant område, om inte vapnet används under uppsikt av någon som har fyllt 20 år."

En admin här på Airsoft Sverige förklarar det hela väldigt bra när det kommer till varför det är just 18år som gäller och att det inte är godtagligt med att man har en övervakare inom just airsoft.
"Vapenlagens formulering är till för skytte på bana med luftgevär där en övervakare kan stå på armlängds avstånd och direkt hindra den minderåriga från osäkert beteende och ta ansvar för dess handlingar. Detta finner vi oförenligt med airsoftspel där spelarna rör sig hela tiden och många fler osäkra situationer kan uppstå. Det skulle krävas att spelaren hade med sig en övervakare som stod så nära att de alltid kunde ta vapnet ifrån den minderåriga samt alltid hade fokuserad uppsikt på denna. Det låter sig inte göras, därför kan inte, i våra ögon, minderåriga spela airsoft på lagligt vis."

ChickenZliZe
Inlägg: 41
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:37 pm

Re: Intervju för en nyhetsredaktion!!!

Inlägg av ChickenZliZe »

Lycka till och posta gärna länk när det är klart.

instant
Inlägg: 108
Blev medlem: mån maj 07, 2012 7:35 am

Re: Intervju för en nyhetsredaktion!!!

Inlägg av instant »

Även att det handlar om att vara i skog och mark, engagera sig i arrangemang, lagspel osv.

Swoora
Inlägg: 24
Blev medlem: mån maj 27, 2013 10:14 am

Re: Intervju för en nyhetsredaktion!!!

Inlägg av Swoora »

Tack för alla förslag!
Ska göra mitt bästa :D

Lägger upp länken vid publicering (om artikeln inte sållas bort)

19 augusti 2013, 16:45:

Sååå, nu var det gjort! :)
Fick känslan av att reportern var en rättvis kille som kommer att framställa hobbyn för vad den är och inte en grupp vapengalningar.
Han ville få information angående airsoft då det är väldigt likt paintball, men inte lika känt/accepterat.
Dock var han lite påstridig om med argumentet "leka krig", jag sa som det var att för min del ser jag det som ett roligt sätt att utöva motion, min motsvarighet till korpen eller liknande :)

Får hoppas på det bästa nu!

Ps. Precis innan vi skildes åt kom kommentaren "Jaa det kan ju bli lite reaktioner på en artikel som denna"

Sade även att han skulle kolla in Sverok och VSAF

Swoora
Inlägg: 24
Blev medlem: mån maj 27, 2013 10:14 am

Re: Intervju för en nyhetsredaktion!!!

Inlägg av Swoora »

Då var artikeln ute :)
Vart väl helt okej, hittas på sidan 16 (har ej lagts ut som egen länk).

http://epaper.mitti.se/edoris?tem=epaper_mihu

NonEx
Inlägg: 488
Blev medlem: ons maj 16, 2012 3:42 pm

Re: Intervju för en nyhetsredaktion!!!

Inlägg av NonEx »

Har inte läst hela men direkt facepalm på rubriken... "Leka krig" nej nej nej nej! :o

EDIT: OKEJ, läst nu. Överlag var det bra men stör mig som fan på rubriken och första stycken där man pratar om krig. Men men, det kunde varit värre :p

Skriv svar