grön laser på spel

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
pompe88
Inlägg: 90
Blev medlem: ons feb 19, 2014 2:42 pm

grön laser på spel

Inlägg av pompe88 »

Om man skulle ta med sig en grön laser på spel blir folk upprörda o ringer polisen för att man inte har licens ?

som jag ser det var den lagen till för att idioter höll på o sken med laser i ögona på bilförare etc och anser att det inte är hela världen att ha med sig o använda på spel, men hur reagerar folk i allmänhet ? riskerar man att det blir anmälan eller bara gnäll för att folk är avundsjuka
Civilization is a conspiracy to force me to wear pants ! viva la buttnekkid resistance

Gwlyddyn
Inlägg: 998
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:37 pm

Re: grön laser på spel

Inlägg av Gwlyddyn »

Avundsjuka? Varför skulle man bli avundsjuk på en grön laser?

Personligen så skulle jag aldrig tillåta, eller vara med på ett spel där det är tillåtet, att använda grön laser. Risken är jävligt stor att du lyser någon i ögonen.

Cire
Inlägg: 90
Blev medlem: fre jul 20, 2012 5:05 pm

Re: grön laser på spel

Inlägg av Cire »

Är inte heller speciellt optimistisk om grön laser. De flesta är köpta i kina vilket ofta innebär högre nivå än vad som anges. Om du kan göra en mätning som visar att din gröna laser ligger under de farliga riskerna så har jag inga problem, men annars så är det ett problem.

Man får respektera att folk inte vill ha grön laser mot sig då det finns en stor risk att du träffar ögonen.

Gwlyddyn
Inlägg: 998
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:37 pm

Re: grön laser på spel

Inlägg av Gwlyddyn »

TS: Förresten.. Lite lustig formulering du använder. Vad du anser om en lag är totalt irrelevant.

Jag anser att 30-sträckor är trams och kör således 90 km/h där det är 30-skyltat.

Nja..

Stag
Inlägg: 412
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:46 am

Re: grön laser på spel

Inlägg av Stag »

Precis... Lagen är det den är, och ska följas.

Vi kan försöka förändra genom att ge vår åsikt däremot.

Jag säger nej till grön laser på spel även jag. Jag bryr mig om mina ögon.
Even if it's made by LBT and you got one in AOR2, a fanny pack is still a fanny pack. Now save yourself the embarrassment of a swirly and paypal me your lunch money.

Xelley
Inlägg: 346
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:31 pm

Re: grön laser på spel

Inlägg av Xelley »

Jag spelar alltid med svetshjälm med täthetsgrad 12, så för mig är det lugnt!

Skämt och sido, skippa den gröna lasern på spel och lyd lagen.
I dont do karate, i do Ka - Razy!

pompe88
Inlägg: 90
Blev medlem: ons feb 19, 2014 2:42 pm

Re: grön laser på spel

Inlägg av pompe88 »

tackar ni har klargjort vad som gäller på ett utmärkt sätt.

jag var en aning provocerande i min formulering ursäktar om jag förolämpat någon men det brukar generera större mängd svar.

iofs är det ju inte våglängden utan effekten, äger själv och använder på jobbet röda lasrar som har bra mycket mer kräm än en grön siktes laser
Civilization is a conspiracy to force me to wear pants ! viva la buttnekkid resistance

bilderberg
Inlägg: 18
Blev medlem: mån jun 17, 2013 2:56 pm

Re: grön laser på spel

Inlägg av bilderberg »

Våglängd spelar in eftersom ögat reagerar olika på frekvenser. En grön laser är 'farligare' än en röd laser med samma effekt.

Protnev
Inlägg: 104
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:24 pm

Re: grön laser på spel

Inlägg av Protnev »

Hur i hela norrbotten kan frekvensen spela in och göra en grön laser farligare?

Även om ni försöker syfta på att frekvens omfånget för opsin-L och opsin-M är större för grönt ljus så är det retinalapigmentepitelet som fångar upp ljuset och omvandlar det till värme varav necrosis sker pga. värmeutveckling. Alltså, bara för att ni ser det bättre betyder inte att det skadar mer. Om vi nu ändå är på frekvenser så är det väl lite knasigt att EMS i den nedre skalan är den som anses farligast och inte i övre. Självfallet så vet ni redan att rött ljus har högre frekvens. Självfallet vet ni också att det inte är frekvens vi snackar om när vi pratar om ljus utan våglängd och dessutom så vet ni att frekvens och våglängd istort sett kvittar då det är energi vi är intresserade utav. Konstigt nog är energin lika stor hos en grön 5mW som hos en röd 5mW.

SÅ anledningen till varför grön laser är farligare har inget med frekvens (host våglängd) utan handlar om att Kineser är ett par luriga jäklar som både felmarkerar och säljer krimskrams billigt.
Omnia dicta fortiora si dicta Latina

bilderberg
Inlägg: 18
Blev medlem: mån jun 17, 2013 2:56 pm

Re: grön laser på spel

Inlägg av bilderberg »

Ljus i de kortare våglängderna absorberas och konverteras till värme i större utsträckning än ljuset i de högre våglängderna därför anses de vara 'farligare'. Grönt ljus är också distraherande i större utsträckning än röd vilket kan leda till snubbelskador osv.

Men jag håller med dig om att felmärkta varor är en större fara än risken mellan grön vs röd. Grön är opopulärt för att det är enormt jobbigt att få det i ögonen då det syns mer än en röd laser.

Notera att jag inte skrev frekvens en enda gång för att göra dig glad. :)

Skriv svar