Feedback på putsade Pandion generella spelregler

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
YogHippie
Hippie
Inlägg: 329
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:03 pm

Re: Feedback på putsade Pandion generella spelregler

Inlägg av YogHippie »

Känns mest som att man glider ifrån KISS-regeln, och en hel del blir rörigare och klyddigare.

Semi-snipers i airsoft känns mest som tråklösningen för de som köpte en bössa men inte kan, orkar eller har råd att trimma ner den till normal Auto B. :roll:

Att hålla på med extraträffar, extrableedtime, extra-svamp och annat tjolahopps för att man har hjälm, kroppsskydd eller skägg känns även det klyddigt.


Personligen har det varit lite av en anledning att inte åka på spel ibland, för det är för mycket önskan om att det ska vara realistiskt, för DÅ leker vi faktiskt krig, oavsett vad
folk tycker och tänker. Spela airsoft är cirkus, hårdrock, techno och annat tjolahopps, sen pangar man i skogen eller ett hus..

leka krig.. det är precis det som det blir när det ska kladdas med teaterblod, folk ska rollspela med dödsskrik vid träff eller man ska simulera obscent långa sjukvårdskedjor som tar död på själva spelet i sig, och istället skapar en större rädsla för att bli träffad, då det innebär att man betalade 400-500kr för att ligga på marken, på en bår, i ett sjukvårdstält eller haltandes till en ointresserad halvinoffgame-läkare, istället för att få spela airsoft.

Innan var det mest.. åka på spel!! WohooO!

Numera får man vara jävla noga med och akta sig för att inte läsa vad arrangören har för idé, vision, tanke, inriktning eller mål med sitt arrangemang.
För när det lutar så tråkigt snett mot att mest intresse och fokus ligger på lidande och konsekvenser av krigsrealism, istället för "pew pew-plastkulor, sitta i spawn en stund och käka korv efteråt".. så tappar jag som spelare intresset.
Senast redigerad av 1 YogHippie, redigerad totalt 0 gånger.

Kether
Admin
Inlägg: 999
Blev medlem: lör maj 05, 2012 7:11 pm

Re: Feedback på putsade Pandion generella spelregler

Inlägg av Kether »

Tur att vi alla får tycka olika då Yog... :)

För just tjolahopp och techno i skogen och mördarrobottar och clowner m.m är det jag inte tycker är skoj med airsoft.

Men nu kanske man ska låta tråden handla om Delendams regler och inte vad du tycker är roligt att spela...

YogHippie
Hippie
Inlägg: 329
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:03 pm

Re: Feedback på putsade Pandion generella spelregler

Inlägg av YogHippie »

Har inte sagt man inte får tycka olika.
Men det är tur vi levererar just roliga spel med clowner, mördarrobotar med mera. Så 250+ spelare har något att åka på.

Jag tycker jag svarade rätt så jävla bra inom ramarna för trådens frågeställning.
Vad tyckte jag om reglerna? Svar finns i inlägget ovan. Med tillägg på exempel och tankegång bakom det hela.

Sen att det inte är skrivet på något direkt militärt och punktat sätt kanske skadar vissa läsare.

BlackGoat
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:36 pm

Re: Feedback på putsade Pandion generella spelregler

Inlägg av BlackGoat »

Tänkte bara flika in med en kommentar angående trimregler etc som vi i laget har diskuterat och planerat att införa på våra spel:

Semi only på alla vapen utom KSP som har kortare skurar.
Detta för att öka dynamiken i spelen och öppna upp för lite mer rörelse utan att få en vägg av kulor mot sig konstant.
Det gör även lite större skillnad på rollerna. Att släpa runt på en KSP ger en viss fördel då du har möjlighet att mer effektivt ge täckeld över längre avstånd etc

Valfritt antal magg oavsett platform.
Pistoler/Karbiner: 100m/s, RS cap x2,
LMG/KSP 130m/s, Valfritt boxmagg
Semisniper: 150m/s RS cap x2
Boltsniper: 200m/s RS cap x2

100m/s räcker gott och väl även vid skogsspel i våran mening så hellre att man undviker potentiella olyckor genom att säkra nedåt, än att låta folk härja fritt.

//BG
Blackgoat_m10 på instagram.

delendam
Inlägg: 114
Blev medlem: tis maj 08, 2012 1:40 pm

Re: Feedback på putsade Pandion generella spelregler

Inlägg av delendam »

Så, nu har jag läst ett par ggr och funderat med några nätters sömn emellan också :)

Tack för allt engagemang och input!
I stort ändrar jag inte på mycket, men det betyder inte att jag ignorerat det ni tyckt!

Jag har lagt till mindre detaljer i första inlägget. Tex handling limitation på DMRs.

I stort är det inte mycket som är ändrat från mina tidigare regler. De stora bitarna är;
- hur man får ladda om och bära med sig extra kulor.
- Förenklat vapenklasser
- Jävlat till det för ksp-skyttar

Trimgränserna är enligt tidigare regler och jag tror inte mitt nya sätt att skriva reglerna kommer höja trimbenägenheten ute i skogen. Min känska av deltagare på Pandion är att man fokuserar mer på att vapnet fungerar i 48 timmar och precision, före att maxa trimmet. De flesta brukar gilla att ha en bössa som ligger på 100-110 mps.


Min stora fundering just nu är detta aber med deathrags och blinkande lampor. Man måste förstå att som vi spelar milsim så är vi i områden där det även finns civila. Civila som ibland väljer att ta kvällspromenader ute i skogen och utan ficklampa. Därför är det viktigt att spelare inte tror att allt som rör sig på vägarna är legitima mål bara för att denne INTE har en rödblinkande lampa på sig.

Möjligen att en deathrag/rödblink kan fylla en funktion för att visa när en hel grupp av utskjutna/offgame rör sig... Vad säger ni?

17 augusti 2015, 23:00:

Spacebert: Most common is that the whole team choose to respawn for 60 minutes, soo everyone have time to rest (eat/drink/sleep/prepare gear/etc). But you're allowed to let parts of the team continue with some mission and then let the team leader try to catch up after respawn.

Skriv svar