Hur är reglerna angående lasersikten?

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
BlackGoat
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:36 pm

Re: Hur är reglerna angående lasersikten?

Inlägg av BlackGoat »

Alla i laget kör med PEQ-box med grön laser som vi ENDAST använder för målpek när såna situationer uppstår.

Att använda det för att sikta med är inte att rekommendera då det ger stort obehag om någon råkar få lasern i ögonen, även om det bara är under en kort tid.
Därav mångas förbud mot laser på spel.

//BG
Blackgoat_m10 på instagram.

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: Hur är reglerna angående lasersikten?

Inlägg av Thinker »

Lasersikten har sina användningar dygnet runt, men framför allt inomhus, i gryning/skymmning samt på natten.

Kortfattat: Då de vanliga gröna laserna är så stor risk att skada spelare med har de generellt förbjudits av många spelare och arr. Ibland är alla lasers förbjudna.

Längre: Största problemet med laser är många alltid ska sikta och lysa folk i huvud och tänker inte på att fienden kanske använder kikarsikte, eller även kan göra det medvetet för hindra en använda kikarsikten mm (sunt förnuft är en myt), många vill ha så stark synlig laser som möjligt, köper kina saker som sällan är bra reglerade/kvalitet tillverkade och framför allt de vanliga gröna är riktigt horribla lasrar ur säkerhet synpunkt, då grönt ligger mitt i ögats känslighet och fokuseras bäst av ögat samt att de vanliga gröna lasrarna är DPSS lasers (alla 532nm, för det är billigt att göra och få kraftigt), och de har variabel styrka beroende på temperatur, batteristyrka, hur kvaliten på själva tillverkningens kristaller mm och de kan då utan filtrering ha en betydligt kraftigare IR laser tillsammans med den gröna, vilket innebär det inte går att lita på etiketten för 5 öre på dem heller, och chansen för ögonskador från dem är stora. Det finns direkt emitterande / primär laserdioder i grönt (520nm, lite lite mer blågrönt) som vore betydligt säkrare, men dyra och existerar knappt som lasersikten.

En vanlig grön 532nm igenom kikarsikte kan ge ögonskada direkt, blinkreflexen hinner inte skydda. Du kanske inte upptäcker detta pga hjärnan är duktig att täcka över sådant (som blinda fläcken) men ärrbildnad på ögonvävnaden är inte bra.
This space intentionally left blank

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: Hur är reglerna angående lasersikten?

Inlägg av Thinker »

Protnev, mycket möjligt, men man glömmer bort saker om det inte upprepas, speciellt om man bara fått det via ett intryck en eller två gånger (text).

Men det jag framför allt försökte få fram med texten jag skrev är att de gröna laserna är horribla lasers och där med framför allt farliga, gissa varför jag även nämde att det finns direkt emitterande gröna lasers som är säkrare pga det är bättre lasers och mer kontroll över dess styrka. En fråga dock: Men påverkar inte fokuseringen och absorberingen av ljusets energi värmen/effekten som skapas i brännpunkten? Och jag har för mig att grönt ljus absorberas effektivare av både hud och ögon vävnaden än rött ljus.

Edit: Jo en grön DPSS laser på ungefär 5mW grön 532nm kan börja som en 200mW IR laser på 808nm. Utan tillräcklig filtrering och kvalitet på kristaller mm kan mycket av detta följa med den gröna laserstrålen.
This space intentionally left blank

Protnev
Inlägg: 104
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:24 pm

Re: Hur är reglerna angående lasersikten?

Inlägg av Protnev »

Sammanfattningen finns länre upp, i ett annat inlägg ;)

Medicinskt så skiter jag i laser i spel. Som spelare är det bara irriterande. Låt oss inte irritera varandra i onödan.

Och jag trodde inte en airsoftlegend från en tid då Bill Clinton var president skulle vakna till ur sin dvala ^^
Omnia dicta fortiora si dicta Latina

Skriv svar