Crowdfund nya granater (stoppdatum 11 okt)

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
delendam
Inlägg: 114
Blev medlem: tis maj 08, 2012 1:40 pm

Crowdfund nya granater (stoppdatum 11 okt)

Inlägg av delendam »

Ett modulärt system som lätt och billigt ska kunna repareras och byggas ut, där anpassning till speltyp är en viktig del.

Min planerade ordningsföljd för produkter som ska prototypas och utvecklas är enligt nedan.

1, Handgranat
- Täntstiftständning
- Utlöses genom att dra bort en sprint
- 3 sekunders fördröjning.
- Omladdningskostnad normalt 20 kr.
Utveckling: Möjlighet att anpassa knallsats till speltyp. Anpassning av fördröjning.
Preliminärt färdigt i höst.
hgr-show.png
Diameter 40mm, Kropp i plast 20mm hög, Hylsa i kartong ~70 mm hög. Totalhöjd ~100mm.
Säkringsringen klickas fast. När man vill dra säkringen så knäpps den loss och dras loss (antingen försiktigt eller med ett kraftigt ryck) varpå fördröjningssatsen tänds och granaten smäller inom 4 sekunder.

2, Rökgranat
- Täntstiftständning
- Utlöses genom att dra bort en sprint
- För stunden ej omladdningsbar då kroppen brinner upp. Delar kan dock återvinnas.
Preliminärt färdigt i sommar 2016

3, Handgranat och rökgranat modell 2
- Som de ovan men med sprint som säkerhet och att släppa grepe för antändning
Preliminärt färdigt höst 2016.

4, Mina
- Tändstiftständning
- Omladdningsbar
- Funktion för tramp, men ambition för även snubbeltråd och försåt.
Preliminärt färdigt sommar 2016.

5, Försåt
- Tändstiftständning
- Omladdningsbar
- Drag/snubbeltråd
Färdigt sommar 2016

6, Försåt, avancerad
- Elektrisk
- Omladdningsbar
- Funktion för tryck, avlastning, drag och elektrisk brytare

7, Artillerigranat. Endast för arrangörer. Ingår inte i stöd-stegen.
- Räckvidd 100m+
- Skjuter hundratals kulor rakt ned på spelarna
- Säker retur av granatkropp till mark.
Preliminär provskjutning sommar 2016.

För att detta ska vara möjligt för mig att utveckla så behövs intresse från spelare och pengar.

I ett första skede behövs runt femton personer som är intresserade av att betala förskott för granaterna och sen kan utvecklingen av alla granattyperna påbörjas.

Betala 1500 kr (KÖP) och få 30 granater och 50 laddningar.

Om man vill STÖDJA så får man 15 granater med laddning och därefter kommer man FÅ följande allteftersom granaterna tas fram.
10 st rökgranater med laddning
10 st handgranat modell 2 med laddning
10 st rökgranat modell 2 med laddning
10 st minor med laddning
7 st Försåt
3 st Försåt avancerat
Dvs totalt 65 granater och minor till en kostnad av 23kr stycket.

Eventuell fraktkostnad tillkommer.

1, Teletubbie, KÖP
2, Tobias M, STÖD
3, Spacebert, STÖD
4, Zeads, STÖD
5, Mouse, KÖP
6, Pompe88, KÖP
7, Rille, KÖP
8, Rille, STÖD
9, Derek, STÖD
10, Nixon, KÖP

11, Vesslan, STÖD
12, Bromma hills, KÖP
13, Glasvandrare, STÖD
14, STAG, KÖP
15, Kether. STÖD
Senast redigerad av 23 delendam, redigerad totalt 0 gång.

delendam
Inlägg: 114
Blev medlem: tis maj 08, 2012 1:40 pm

Re: Crowdfund nya granatsystem

Inlägg av delendam »

Gjorde om nivåerna då intresset var halvdant, gissade att det har med priset per pang att göra. För att visa granaternas potential så justerade jag innehåll och kostnad.

Det är ok att öka sin deltagandenivå så länge det finns plats i nivån.

5 september 2015, 18:27:

Film på skjutning av pyrosatsen med eltändning.
Papphylsan har diameter 5cm och längd 8cm.

https://youtu.be/hrabjpJMbjg

Stag
Inlägg: 412
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:46 am

Re: Crowdfund nya granatsystem [ändrade nivåer]

Inlägg av Stag »

Jag misstänker att anledningen till att folk inte direkt hoppar på det är för att informationen inte är speciellt djupgående. Det nämns inget om dig, dina kunskaper eller varför projektet ska lyckas. Det finns heller ingen form av garanti då det sköts via forumet, gentemot färdiga crowd-sourcing-sidor.

Du nämner också saker som omdesign osv, men ger ingen info där heller. Det man eventuellt betalar för nu är alltså ord på ett forum, men ingen demonstration alls, varken i text eller i koncept-bild. (Annat än på en neutral, monterad sats)

Det är helt klart en intressant grej, men likt mig väljer de flesta att avvakta tills man faktiskt vet vad det är man pröjsar för.
Even if it's made by LBT and you got one in AOR2, a fanny pack is still a fanny pack. Now save yourself the embarrassment of a swirly and paypal me your lunch money.

k-metz
Inlägg: 5
Blev medlem: lör aug 09, 2014 1:56 pm

Re: Crowdfund nya granatsystem [ändrade nivåer]

Inlägg av k-metz »

Ok för att röken ska vara meningsfull att använda måste den ju ge åtminstone utveckla minst lika mycket rök som de som finns att köpa nu samt så bör du titta på att den ska klara av att brinna utan att sätta fyr på omgivningen.

Teletubbie
Inlägg: 16
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:03 pm

Re: Crowdfund nya granatsystem [ändrade nivåer]

Inlägg av Teletubbie »

Jag,och många med mig, kan till 100% gå i god för att herr Delendam vet vad han pratar om och är en av de mest seriösa spelare, arrangör och pyrotekniker i den svenska airsoft svängen.

Jag har personligen, med större delen av mitt lag, gått handhavande kurs i pyroteknik hos honom. Och jag kan inte hypa den kursen nog, planerar ni att använda pyroteknik i era egna arrangemang så är den ett otroligt bra första steg.

En liten design fråga bara: modell 2 ned grepen, kommer den vara fast eller lös? Tumsäkring qla gamla spränggranaterna från FM kan det vara något för framtida versioner?
Senast redigerad av 1 Teletubbie, redigerad totalt 0 gånger.
S.T.A.G - Eum qui absistit pudeat
gammla nicket: Trygga Räkan

delendam
Inlägg: 114
Blev medlem: tis maj 08, 2012 1:40 pm

Re: Crowdfund nya granatsystem [ändrade nivåer]

Inlägg av delendam »

Tack Teletubbie!

Det är skitjobbigt att hitta grepen när den flugit iväg, men samtidigt kanske inte så kul att ha fast på granaten när den slängs mot dig.. Har skissat på en lösning där du som användare själv kan bestämma om grepen ska lossna eller följa med.
Men först ska modell 1 testas och tillverkas innan vi går på modell 2.

Tumsäkringen, njaa... Ställer till en del besvär, särskilt handhavandemässigt vid stressade situationer. ;)

12 september 2015, 07:57:

Fått frågan om man kan köpa/stödja i en lägre nivå.
Jag vill inte hantera får små batchar nu i början då det ger mig mer jobb. Föreslagit att man passar på och går ihop ett par stycken och tingar en plats.

Hur åldras laddningen? Tål granaten fukt?
Granaten består av plast och en papphylsa. Papphylsan tål givetvis inte vatten så bra, men kostar knappt något att byta ut.
Laddningen kommer göras fuktsäker men inte dränkbar.
Min ambition är att omladdningar ska kunna komma vaccumpackade för högsta lagringshållbarhet, men de klarar lagring bra bara man förvarar dem torrt.

Hur sker omladdning?
Först komprimeras fjädern och slagstiftet låses på plats med sprinten. Säkringsprinten klickas fast i klackarna.
Laddsatsen är formad efter ett par spår i granatens plastkropp där den trycks in. Papphylsan träs över plastkroppen och låser allt på plats. Färdigt.

Spacebert
Inlägg: 1
Blev medlem: sön aug 31, 2014 9:30 am

Re: Crowdfund nya granatsystem [ändrade nivåer]

Inlägg av Spacebert »

I would like to join in. The support option please.

Zeads
Inlägg: 2
Blev medlem: sön jun 16, 2013 9:25 am

Re: Crowdfund nya granatsystem [ändrade nivåer]

Inlägg av Zeads »

Kan bara instämma med Teletubbie angående dalendam och klappa i händerna för att någon vill ta fram vettiga granater med ett vettigt tändsystem.
Gillar själv konceptet med engångsgranater, slippa leta efter dem och tänka två gånger innan man kastar dem, tycker dock att de som finns inte håller måttet om man inte mosar dem och får en massa äckel i fickan så blir de fuktiga med samma resultat.
Tycker priset ligger vettigt, hittar jag dem igen så är det guld annars så jaja.

Vill absolut vara med på "stödpaketet"

pompe88
Inlägg: 90
Blev medlem: ons feb 19, 2014 2:42 pm

Re: Crowdfund nya granatsystem [ändrade nivåer]

Inlägg av pompe88 »

När behöver du ha betalt ? NU eller när vi är 15 som har signat upp oss, och om det inte blir 15 kan man då räkna med att få tillbaka sina pengar ?

Är potentiellt intresserad av att köpa spräng för 1500 o är jag nöjd med dem även de andra typerna framöver
Civilization is a conspiracy to force me to wear pants ! viva la buttnekkid resistance

mouse
Admin
Inlägg: 225
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:02 am

Re: Crowdfund nya granatsystem [ändrade nivåer]

Inlägg av mouse »

SARC jobbar på att samla få ihop 1500kr, kan ta en stund till dock.
"mmm, kanelbullar. FAN, vet ju inte vad kanelbullar betyder! HELVETE!!"
"Har du något i kakfickan?..... KARTFICKAN!"

Nya affärsredovisningar
Youtube kanal
Instagram

Skriv svar