Komma igång med träning som lag?

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Haarax
Inlägg: 79
Blev medlem: fre dec 05, 2014 12:58 pm

Komma igång med träning som lag?

Inlägg av Haarax »

Efter att ha spelat över ett år som "lag" med mina vänner har viljan att bli mer seriösa tagit över, men vi har ingen aning om hur vi kommer igång med övningar som kan förbättra oss själva eller laget.

Hur gjorde ni för att komma igång? Och vilka övningar rekommenderar ni som har erfarenhet från mer seriösa lag?

Vore kul att höra vad ni har för förslag! :)
Cowards die in shame

mouse
Admin
Inlägg: 225
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:02 am

Re: Komma igång med träning som lag?

Inlägg av mouse »

Contact drills är viktiga. Träna in i ryggraden hur ni som lag agerar vid kontakt i första hand, duell och andra hand om ni vill ha olika förfaranden i olika situationer.
"mmm, kanelbullar. FAN, vet ju inte vad kanelbullar betyder! HELVETE!!"
"Har du något i kakfickan?..... KARTFICKAN!"

Nya affärsredovisningar
Youtube kanal
Instagram

Majoren
Inlägg: 267
Blev medlem: ons okt 23, 2013 11:50 am

Re: Komma igång med träning som lag?

Inlägg av Majoren »

Jag o mitt lag har fördelen att ha en ex-militär i laget. Han har drillat oss i hur man bryter in på folk som ligger i göm. Hur och var man håller uppmärksamheten när man går på vägar, tillbakadragningar och annat bra o veta saker!

Om man nu inte har en före-detta-militär i laget så antar jag att det finns en hel del på youtube. Så där kanske ni ska leta upp lite manövreringar och försöka träna in!
Det finns inget som inte går att göra, frågan är bara hur långt man vill gå för att göra det.

Affärsredovsning:
viewtopic.php?f=121&t=27173

alexoyeah
Inlägg: 49
Blev medlem: ons apr 15, 2015 6:35 pm

Re: Komma igång med träning som lag?

Inlägg av alexoyeah »

Det ultimata nördieriet hade ju varit om någon startade ett fitness program a la militär. Marschera i skogen och springa osv
not one step back

Teemu76
Inlägg: 52
Blev medlem: tor maj 29, 2014 5:48 pm

Re: Komma igång med träning som lag?

Inlägg av Teemu76 »

Militaryfitness.se
Raptors - FBI Hostage Rescue Team

YogHippie
Hippie
Inlägg: 329
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:03 pm

Re: Komma igång med träning som lag?

Inlägg av YogHippie »

Military Fitness, Army Fitness och många fler företag som nischade sig i denna genre håller på att dö ut tyvärr.

Dock finns Gerilla Fitness och lever starkt i nörderi för träning av terrängtagande, hinderbanor och allmänt må-bra-tänk. :)

Bästa övningarna är att helt enkelt ha på sig gearen och röra sig i den så mycket som möjligt, så kroppen vänjer sig vid att inte glida runt
i mysis eller snickarbyxor och sitta under filt på espressohouse med en kaka i näven.
Kryp, kräla, gå på huk, klättra över stenar, småjogga mindre bitar, snabbmarscha någon sträcka och kör en rush när man är uppvärmd och go i kroppen.


Jag hade gärna satt samman och arrangerat en bootcamp med inslag av spelmoment så klart. Dock med fokus på rena övningar som stärker kroppen,
tips och trix på bra/bästa sätt för diverse rörelser och sätt att manövrera sig själv och motståndaren. Både som ensam och i grupp.
Dock är jag högst osäker på att intresset är stort nog för ett sådant "nörderi" bland airsoftare. Man är nöjd med sin bandy, stryketräning, hockey, kampsport, pingis eller
internetcommando-ri. ;)
Men säg en 20 pers sätter sig samman.. och verkligen vill. Säg till mig då så kommer jag och några andra intressanta personer och håller i en spännande och skoj helg. :)

Finnen
Inlägg: 213
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:57 pm

Re: Komma igång med träning som lag?

Inlägg av Finnen »

Älskar faktumet att alla verkar ha glömt bort ett av dom viktigaste sakerna i spel/strid/whatnot = kommunikation!

Sak samma hur väldrillade ni är, övar man inte in snabb och effektiv kommunikation inom gruppen med och utan radio är det inte mycket lönt att gå in på något avancerat-

Har nästan tappat bort räkningen på antalet gånger något "hardcore" -lag med rs gear för 20-30000kr per skalle som övar cqb konstant gått under för att dom inte kan föra vidare information inom gruppen, saknar en effektiv ledare eller är överberoende av radio till den grad att vissa inte reagerar om dom inte får alla order och all information genom den.

Haarax@
Öva in kommunikation först, försvaret har en bunt handböcker om ämnet med bra exempel på kommunikation med och utan radio samt grundläggande handsignaler.
Bemästra dessa först både på träning och på spel.
När folk faktiskt börjar svara även när kulor viner runt dom är det dags att gå in på något mer avancerat.

Fokusera på enbart på grundläggande tekniker (växelvis framryckning och "Blixtlås" -tekniken går aldrig fel) offensivt och defensivt i början, när det sitter i ryggmärgen så är det dags att gå vidare.

Se till att majoriteten av laget verkligen är aktiva, ett sammansvetsat lag är en motståndare av rang, och se till att ni har en ledare som är beredd att ta ansvaret och konsekvenserna.

Repetera, repetera,repetera och repetera igen!
Vad för nytta har man av träning om man bara håller i det en gång i månaden och som alla glömt efter knappt två veckor?
Misstag kommer att göras och desto mer ni tränar desto mindre är risken för misstag.

Kom ihåg att träningen enbart minskar riskerna, den tar inte bort dom.
Ge inte upp så fort något går fel.

Lär er, som YankeeMike nämnde, övriga soldatfärdigheter.
9/10 peaple doesn't know that Marines can fuck your life up better than you.

Senchoo
Inlägg: 87
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:47 pm

Re: Komma igång med träning som lag?

Inlägg av Senchoo »

Spela ofta med/mot varandra och ha KUL!
Vet inte hur många gånger jag sett überseriösa lag (inkluderat mitt) varit på gå in i en situationer och blir utskjutna av någon som skojjat till det och hittat en plats man aldrig i någonsin skulle tänka att någon skulle varit. En liten låda på container yard 2 som plockade mig i ryggen.
Även lag som Legion som inte tar det som riktig firefight utan springer in i byggnader och platser som ingen annan velat ta sig in på och ofta på något magiskt vänster tar över allt genom sin 0% fucks - 100% fun attityd lyckas med de svåraste sakerna. Hippies är också ett sådant lag.
Även lag som körde väldigt seriöst med glimten i ögat som Bifrost osv. var ju där för de tyckte att allt de gjorde under spel var kul. Även om det gällde att de sprängde hela vår bas, tog vår eldvakt som gisslan för utfrågning om atombomben, bara för att det sedan visa sig att de tog den enda killen som inte hade lyssnat alls på commandern.

Har snackat med folk som fått bryta upp lag och liknande för att folks tanke bakom att ha kul skiljer sig för mycket. Vissa sitter med gearen och andra vill vara uppe hela natten, men för allt ska fungera är det skojfaktorn som kommer motivera personer att lägga in tid, ork och framförallt pengar. Finns ingen officiell topplista inom sporten/hobbyn. Och i slutet av dagen så är det endast de roliga historierna som kommer kommas ihåg

Så med det sagt så håller jag med Yog. Tränar ni gör det i er utrustning så det känns bekvämt. Rör på er i allmänhet.

I kommunikationsväg är det alltid bra med övningar som kommer tätt inpå varandra. Som exempel som folk kan följa hade Green Mountain Rangers en övning där de rensade rum efter rum där ingen hade en fast position och de bröt sig in och rullar in som vatten för att kommunkation finns. För att mixa upp det brukar de ta ut en från gruppen som får göra en konditionsövning och när den personen börjar slöa efter skickades tillbaka in i övningen och någon mer togs ut. Går att kombinera med tankefrågor som typ fyll i de sista 3 siffrorna i denna sudoku kartan.

Majoren
Inlägg: 267
Blev medlem: ons okt 23, 2013 11:50 am

Re: Komma igång med träning som lag?

Inlägg av Majoren »

Senchoo skrev:Även lag som Legion som inte tar det som riktig firefight utan springer in i byggnader och platser som ingen annan velat ta sig in på och ofta på något magiskt vänster tar över allt genom sin 0% fucks - 100% fun attityd lyckas med de svåraste sakerna.
Kan ju också hjälpa att deras träfftagande är lite sådär med ;) hehe.

Annars är det ju verkligen så, känn dina lagkamrater och ha roligt ihop! Det är ändå den anledningen att vi håller på med denna hobbyn!
Det finns inget som inte går att göra, frågan är bara hur långt man vill gå för att göra det.

Affärsredovsning:
viewtopic.php?f=121&t=27173

BlåMes
Inlägg: 23
Blev medlem: tis nov 27, 2012 9:49 pm

Re: Komma igång med träning som lag?

Inlägg av BlåMes »

Tänker inte länka men kan diskret säga att boken "Light Infantry tactics for small teams" boken som YankeeMike rekommenderade finns på pdf på nätet. :)

Mycket underhållande!
"Jag är soldat, inte rökdykare"
BlåMes om HPA

Skriv svar