En öppen fråga om spelroller och airsoften överlag

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Bennybira
Inlägg: 274
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:59 pm

En öppen fråga om spelroller och airsoften överlag

Inlägg av Bennybira »

Tjena Töser och Pågar.

Har haft ett litet uppehåll från hobbyn (ca 1 år). Innan man vågar ge sig på det igen, tänkte jag fråga hur det ser ut i riket.
Här kommer lite frågor, Om ni kan svara på dem i ordningen jag ställer dem vore det supertrevligt.
Ju fler som svarar, desto bättre bild kan jag få av hobbyn.

1. Trimreglerna / Spelroller.
I och med mosfets och billiga (bra) uppgraderingar till AEG och hpa's framfart (samt TW kloner) så har avstånden i strid ökat rätt så drastiskt. (detta var vad jag märkte när jag slutade spela sist, jag skrev då en stooooor tråd om att sänka trimgränser för karbiner för att jämna ut fältet lite).

Frågan är då, ligger de flesta fortfarande och spelar runt 130m/s med karbiner? så att DMR / Bolt och understöd är verkningslöst / meningslöst.? (nästan iaf)

2. Forumet / Facebook / Evenemang.
Finns det fler spel? Inom säg... skåne + angränsande län än förut? Eller känns det som att de snarare minskat?
Vem arrar rejäla mislim? Kether kvar t.ex? Hippies?

Är det ASS eller Fakebook som gäller för att få nyheter / komma iväg på spel?
Köp och sälj? Facebook eller här?

3. Vilja till förändring?
Om hobbyn nu visar sig faktiskt ha lite problem (ja de finns... och de hindrar hobbyn från att växa)
Finns det NÅGON vilja att starta ett samarbete för en bättre hobby?
Relativt gemensamma regelverk? Gemensamma spelområden? Förening för att jaga rätt på nya områden?


Uppskattar alla svar jag kan få, även de som säger att inget är fel och allt är guld och gröna skogar.
Det finns ju lite anledningar till att folk slutar spela. Eller inte börjar?
Tror FPS hetsen inte lagt sig än, för att den uppmuntras av trasiga regelsystem t.ex.
Bristen på solida fordonsregler (har varit bra, men måste gå att utveckla mer) hindrar entusiaster från att bidra med feta fordon.
Bristen på STORA, VARIERADE spelområden mot södra delen av sverige hindrar skåne från att utvecklas spelmässigt?!

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: En öppen fråga om spelroller och airsoften överlag

Inlägg av ohman »

1 - Ja. I alla fall för skogsspel. Men det gör inte understöd eller dmr meningslösa i mitt tycke. Det är mer en fråga om spelstil...

2 - Ingen aning om Skåne, både FB och ASS för spel och köp/sälj.

3 - Helt säkert, men VSAF är nog mer eller mindre standard just nu. Går säkert att ändra på om man har orken att driva det, samt tillräckligt med bra argument för att få med resten.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Bennybira
Inlägg: 274
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:59 pm

Re: En öppen fråga om spelroller och airsoften överlag

Inlägg av Bennybira »

Härligt med lite svar. Uppskattas.

1. Självfallet har det mycket med spelstil att göra, men det är ju kanske relevant att uppmuntra korrekta spelstilar (med relevanta beväpningar) med hjälp av lite större "grupperings-skillnad" i trimtabellerna.

SMG_______A-R<----> B-R _________LMG/HMG______<-DMR->I___Bolt->>
90m/s_______100m/s_________________________________150m/s

Jag personligt hade älskat att tycka det var jobbigt att möta ett väl befäst understöd.
Eller en boltsniper som jag inte har räckvidd för att nå på minst 20 meter förflyttning.

2. Check. Skaffade fejjan för att hålla kontakten bättre med kusiner etc nu i sommras. Känns som det händer mer där. Dessvärre..

3. Yeah. Jag har ork och lust. Och enligt mig rätt sunda argument. Har dessutom testat spela med egen tabell 4 gånger.
Alla gångerna gav ett mcyket mer aktivt spelande. Mindre sitta bakom träd och plinka i 30 min.

EDIT:
jag har ork och lust om andra har det och vågar ta ett steg utanför sina comfort zones i mer än 2 sekunder.

mouse
Admin
Inlägg: 225
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:02 am

Re: En öppen fråga om spelroller och airsoften överlag

Inlägg av mouse »

1. Trimreglerna / Spelroller.
Tyvärr verkar trimmet öka mot m120 - m130 även i norrland. Låg rätt bra här för något år sedan på m100 - m110. Personligen tycker jag m110-m120 är rimligt för karbiner. Men hey, vad vet jag.

Absolut inte oanvändbart med DMR/Bolt. Men de har också krupit upp lite i hastigheter. Inte ovanligt att DMR ligger någonstans mellan m150 och m170 nu. Och Bolt på ca m190-m200. I norrland har vi inte nått dom hastigheterna på DMR och bolt ännu vad jag vet. Men det är tendenserna jag sett på större spel söderöver.

2. Forumet / Facebook / Evenemang.
Kether är kvar och troligtvis den mest produktiva arrangören i Sverige. Åtminstone senaste två åren. Hippies är kvar, vad jag vet, ett år till. Men snackades om att lägga ned...

Tycker fortfarande ASS är bäst när det kommer till nationella evenemang. lokala evenemang är lite so-so. Lättare med facebook, ungefär...

3. Vilja till förändring?
Hade gärna kommit bort från VSAF och berget reglerna. Kan gå med i vilket sammarbete som helst för att uppnå det...
"mmm, kanelbullar. FAN, vet ju inte vad kanelbullar betyder! HELVETE!!"
"Har du något i kakfickan?..... KARTFICKAN!"

Nya affärsredovisningar
Youtube kanal
Instagram

Bennybira
Inlägg: 274
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:59 pm

Re: En öppen fråga om spelroller och airsoften överlag

Inlägg av Bennybira »

@Haarax
I ditt fall låter det som lite slappa arrangörer som tillåter boxmag / hicaps och "cp-rof"
Din bild på "speldöden" är nog rätt nära min. Låter det som.

@Mouse
Lucky you guys :(
1. Delvis tack vare kinaklonerna och mek-ovilliga nybörjare (trots att butiker erbjuder gratis nedtrimmning) har lett till fps creep.
har ni sluppit detta mycket fram tills nu gratulerar jag er.
Självfallet påverkar denna fps creep även andra vapensystem "uppåt".

Men visst. Mitt var bara ett exempel. m100 - m120 (högst) ger ju fortfarande ett mysigt gap upp mot nästa klassning.
jag tycker inte det är fel att ställa krav på utrustning / beväpning. Bowlare får inte bowla utan rätt skor.
Hockeyspelare spelar inte utan skridskor / lagenlig klubba.. så varför skulle vi tillåta undermålig utrustning hos våra spelare?

Drömmen är ju (för mig) att kunna se en soldat, identifiera beväpning och avgöra hotbild ... bara sådär.. visuellt! Inte bli pangad med en 160m/s m4 CQBR för att veta vad som gäller. Det hade gett spaning och manöver helt annan betydelse.

2. Yes! såg att han har spel i december, hinner jag få tag i grejjer innan dess ska jag åka.
Hippies är duktiga arrangörer, och har lite diverse spelområden.

Anser dock fortfarande att skåne / halland behöver ett rödjenäs!

3. Agreed.
Jag är gärna med i en thinktank / workgroup för att uppnå detta.
ett antal färdiga rulesets för olika grad av simulation vore guld värt.
Mycket enklare för eventuella små arr (som mig själv kanske..) att hålla spel om vi inte måste hålla på massa med regelverk.

Marcules
Inlägg: 256
Blev medlem: tis aug 12, 2014 9:41 pm

Re: En öppen fråga om spelroller och airsoften överlag

Inlägg av Marcules »

1. Jag skulle gärna se en förändring som gav tydligare roller. Efter att ha släpat runt på en polares 249:a en hel dag så tycker jag absolut att lmg:s och hmg:s ska ha ett range advantage över smg:s och karbiner. Semi-sniper når redan väldigt långt om det är en bra byggd bössa, samma med bolt. Skulle gärna se att smg:s togs ner till <100m/s och karbiner till <110m/s.

2. Spelar runt sthlm och här är det ingen brist på spel. Använder en kombo av FB och ASS.

3. Ser som sagt gärna en förändring som ger tydligare roller.
-:Skogsfrisk:-

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: En öppen fråga om spelroller och airsoften överlag

Inlägg av Twist »

1. FPS/räckvidd enligt vapentyp har varit på tapeten rätt många gånger men tyvärr har det aldrig blivit något mera permanent av det. Kanske hade det hjälpt om VSAF anammade idén? Du får prova att lobba idén på det hållet. Sätt gärna mitt namn på det för detta har jag velat länge.

2. ...

3. Jag är alltid intresserad av att kliva utanför lådan och är gärna med och spånar. Jag bor ju också i NV Skåne så det borde ju gå att rodda kan man tycka. :)
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

YogHippie
Hippie
Inlägg: 329
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:03 pm

Re: En öppen fråga om spelroller och airsoften överlag

Inlägg av YogHippie »

1. Trimreglerna / Spelroller.
Känns om hobbyn sitter fast i diverse olika tolkningar av vad standard är och borde vara.
Trimhetsen finns kvar och det är alltför många gånger som vi har stött på spelare (egna och andras arr) där man gnetar och petar för att ligga exakt på gränsen för vad som
är tillåtet, och skulle någon hamna en eller två meter över max hastighet, så tittar de på den som sköter chronografen och skapar ett ansiktsuttryck i stil med "Heeeeeeeeey kompis.. du känner väl mig? Jag är ju så jävla internetRambo och cool.. lovar sköta mig och du släpper igenom mig fast bössan är het".
Så.. även om man ändrar på tabeller och håller på, så kommer spelarna inte att ändra sig.
Någonstans sitter det tyvärr rotat hos alltför många spelare, att högre trim = bättre spelresultat rent generellt.

I vad jag vill kalla för The Golden Age för x antal år sedan, så var m100 standard.. (fast då hade vi inte koll på de olika kulvikterna), och 120 var skogstrim, men de flesta låg
på 114-117 m/s typ. Sen hade man snipers helt enkelt.
Idag är det svårt att hitta spelare som vill ha vilken bössa som helst till en semisniper bara för att få skjuta med bössan på spel.
Och i detta finner man då att även om det råkar vara en semi, och de bara trycker en gång på avtryckaren för att få iväg en boll.. så finns det bössor och folk som kan paintball.a sin avtryckare och blästra iväg en jävla massa boll på korta sekunder.. vilket lika bra kunde varit en burst eller "slött batteri-auto".


2. Forumet.. en grå och döende plattform, tyvärr. Bästa funktion i dagsläget är att organisera grupper och fraktioner inför spel, så de kan planera sitt deltagande med andra spelare.

Facebook.. en jädra anarkistisk cirkus med alldeles för många grupper överallt som hänger löst och inte har samma gemenskap som fanns för.. säg 3-4 år sedan här på forumet.
Då hade man 1 stabil plattform att logga in på för att hitta spel, kontakta andra spelare, köpa och sälja grejer eller ställa frågor.
Idag sitter lille Sven på 14 år och köper saker på facebook från mindre nogräknade personer.

Evenemang.. Vart det finns flest spel är kanske svårt att avgöra. Jag TROR och gissar på Skåne. Men kanske Stockholm och Göteborg har större utbud än vad som syns här aktivt?
Dock anser jag att det är inte antalet spel och deltagare som avgör om det är bra eller dåligt, utan vilka spelarna och arrangören är. Bra spel kommer från bra arrangörer och bra spelare som sköter regler och hanterar sunt förnuft.
Men rent generellt känns det som om spelandet ligger på samma nivå som tidigare.
Rejäla milsim.. tja.. MilSim = Militär Simulation.. bara du sätter dig vid datorn och spelar typ Call of Duty eller BattleField så är du ju faktiskt i en militär simulering.
Så spelar du airsoft så milsim.ar du. :)
Sen att det fått en lite annan intern betydelse inom hobbyn får väl stå för sig själv. Söndagsspel med att hitta flaggor och samla ihop brädbitar är lika mycket militär simulering som att ligga i 48h på Rödjenäs och titta på en hög brädor där det står "Missilramp" på. :lol:

Folk/föreningar/företag som arr.ar spel i Skåne: (vad jag kan komma på)
>> CombatZone
>> Malmö Airsoft
>> Kether.. sen hur strukturen ligger i det hela med och utanför Malmö Airsoft, Airsoft Adventures osv får han själv svara på.
>> Ola på Sairs airsoft eller vad de heter.. ("Cancerspelen")
>> Cannibal Hippies, diverse storspel och söndagsspel. Våra milsim tenderar alltid till att gå åt det roliga hållet även om vi försöker vara allvarliga med det hela. Så vi arrangerar då enligt vissa.. "inga ordentliga spel, bara trams och cirkus med robotar och portaler med inslag av diverse sci-fi."
>> DarkYoung ute på Hov i Båstad. Dock tråkigt med väldigt dålig uppslutning där ute. :/
>> SkåFor.. ingen aning vad där är i agenden, men de har någon silobyggnad i Vinslöv för pistolspel och så. Och skogsmark i.. ja. Där utom Hässleholm eller Tyringe tror jag.

Sorry om jag missat någon.

ASS står nog för typ 30-40% av spelarna som kommer till våra spel. Resten hittar det via facebook, vår hemsida eller att det är 1 av 6 som använder internet, resten bara hänger på och spelar när han säger han hittat ett spel att åka på.

3. Vilja till förändring. Njae.. vi är ju det sovande folket. Här ska kastas gatusten och skanderas istället, haha!


I Skåne behövs inte stora spelområden för att utvecklas spelmässigt. Det behövs spelare som vill utvecklas eller som klarar av förändringar. :)


Edit & tillägg:
Hippies håller på att repa sig efter diverse idiotpåhitt och sabotage vi utsatts för.
Antalet spel vi arrangerar kommer att öka ganska rejält. Sen får folk välja helt enkelt vart de vill spela. Vi kastar upp spelen i kalendern.. blir det datumkrock så får det vara så.
Vill någon sura eller peka finger så varsågoda.. byt datum själv istället eller var glad för att hobbyn kanske tar lite mer fart igen.

Bennybira
Inlägg: 274
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:59 pm

Re: En öppen fråga om spelroller och airsoften överlag

Inlägg av Bennybira »

Sedärja. Mer feedback.

Skulle gärna att svaret om spelområden kunde fyllas ut lite.
Jag anser att det vore kul med ett stort varierat spelområde. Som ger möjligheter för olika speltyper.
Oavsett spelare nästan.

BlåMes
Inlägg: 23
Blev medlem: tis nov 27, 2012 9:49 pm

Re: En öppen fråga om spelroller och airsoften överlag

Inlägg av BlåMes »

Jag tänkte faktiskt bara addressera din fråga nummer 3 där då jag också undrat.

Som jag förstått det så finns det diverse organ utomlands som har hand om all airsoft relaterade frågor.

England har tex UKARA tror jag det hette som är en databas över airsoftare där man får registrera sig.

Kroatien har "Croatia Airsoft Federation" som har hand om det mesta.

Varför skapar vi inget i Sverige? Ett organ/förening som samlar alla under dess vingar för att fler ska nå ut till alla. Ett organ som har ett samlat och delat regelverk så vi inte har några missuppfattningar eller liknande.

Vore enklast för alla tycker jag.
"Jag är soldat, inte rökdykare"
BlåMes om HPA

Skriv svar