Langning på knivnet

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Langning på knivnet

Inlägg av Twist »

Ah, då är jag med. Ja, det är klar skillnad mellan Systembolagen och utskänkningsställen. Det är dock fortfarande reglerade branscher vilket airsoftbranschen inte är. Vem som helst som är myndig får lov att sälja licensfria vapen utan tillstånd. Kanske borde det inte vara så men i nuläget är det där vi är.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

El Macho Grande
Inlägg: 37
Blev medlem: tis maj 15, 2012 3:53 pm

Re: Langning på knivnet

Inlägg av El Macho Grande »

Twist skrev:Att kalla det för en "gråzon" är att försköna saken. Det finns minst ett prejudikat som tydligt klargör att man inte kan vara övervakare till någon man inte har direkt kontroll över.
Nja, vapnen går ju teoretiskt att använda vid målskytte, vilket borde vara möjligt att göra under övervakning. Därav gråzonen.

Kether
Admin
Inlägg: 999
Blev medlem: lör maj 05, 2012 7:11 pm

Re: Langning på knivnet

Inlägg av Kether »

För att besvara Carina om hur vi hobbyutövare vill att ni som butik gör.

Jag har suttit med i airsoftarbetsgruppen och har jobbat en del med denna frågan.
Just när det gäller information till återförsäljare och information som återförsäljare kan ge till sina kunder.

Men, i kort, precis som du beskriver,
- Gör kunden medveten om de lagar och regler som finns för effektbegränsade skjutvapen. Antingen genom ett litet informationsblad som åker med ner i lådan till vapnet eller muntligen. I kort är det att berätta för dom att det är 18års gräns på att inneha/äga airsoftvapen och att man kan utöva prickskytte med dom under kontrollerade former med en övervakare.

Om lagen är luddig kan vi också vara det. Jag vill ha en dom som är prejudikerande i detta fallet. Tänker dock inte själv provocera fram den.

Personligen gör det inte mig nått om det är uppenbart att det är barnet som har valt vapnet och att det är barnet som uppenbart är den som ska använda vapnet. Bara föräldern är medveten om lagen när han lämnar butiken och att han är medveten om att han begår ett vapenbrott om han bryter i sin övervakning av vapnet i barnets hantering av det. Och att det är belagt med fängelsestraff på straffskalan.

Sen får man gärna informera om att vi finns. AirsoftSverige är kanske inte alltid den bästa communityn på att ta hand om sina nybörjare. Något vi får jobba på, men vi är störst och vi är också bland de äldsta och mest erfarna i communityn som hänger här och även om tonen ofta kan vara hård mot nybörjare, som inte har åldern inne, så finns det många bra saker att hämta här.

Stygge
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:03 am

Re: Langning på knivnet

Inlägg av Stygge »

Skulle gärna se en hänvisning hit. Är nog mer än en förälder som skulle ta sig tiden att faktiskt kolla upp detta om man informerar om att de här kan få svar på ev frågor de kan tänkas ha.
Föräldrarna är ju dem som direkt har möjlighet att påverka hur deras barn beter sig med vapnen, innan det går över styr, och att se till att få fram information etc till dem är ju att föredra.

Sport
Inlägg: 118
Blev medlem: tis maj 22, 2012 3:59 pm

Re: Langning på knivnet

Inlägg av Sport »

Twist skrev:Att kalla det för en "gråzon" är att försköna saken.
Det är väl en gråzon per definition?

Mig veterligen finns det inga klara regler eller prejudikat som säger hur långt bort en övervakare får vara, det enda vi vet är att en övervakare inte kan lämna den minderåriga ensam i separata rum där man omöjligen kan ha någon som helst uppsikt. Sedan vet jag heller inte hur rätten resonerade, kanske tar de hänsyn till förälderns bedömning av barnets mognadsgrad, vad barnet gjort tidigare, vad föräldern gjort tidigare, hur olyckan inträffade och vad för instruktioner barnet fick innan olyckan.

Vad rätten skulle säga vid en skada hos t.ex frysen där det finns klara regler för skyddsutrustning och regler har jag inte en aning om. Det är en gråzon. Även om vi tolkar situationen som om det vore förbjudet.

Det ska dock sägas att jag helt och hållet håller med om att vi som organiserat spelar airsoft ska distansera oss från alla tveksamheter men att försöka neka vuxna människor att köpa fullt lagliga effektbegränsade vapen pga risken att de kan göra en annorlunda tolkning av lagen är bara löjligt och högfärdigt. Vi äger inte uppfinningen airsoft med alla dess användningsområden bara för att vi råkar ha organiserat oss.

Det vi kan och för våran egen självbevarelse bör göra är att informera, informera och åter informera.

Kane
Inlägg: 24
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:47 pm

Re: Langning på knivnet

Inlägg av Kane »

Hej Alla

Nå det måste vara till Åf eller försäljare av dessa vapen att neka köp om det är uppenbart att det är en. Mindre åring som skall använda vapnet.

Tyvärr är inte vissa föräldrar intresserade oavsett om dom vet att dom bryter mot vapen lagen eller ej (jag sa vissa då det inte är en regel att alla gör det)

Har en historia jag hörde på jobbet nör han hörde att jag spela airsoft att hans son hade fått vapen av honom jag frågade då om han visste att det var olagligt och att det är vapen brått. Det visste han men brydde sig inte föränn hans son nästan förlorade ett öga. Då var det viktigt helt plötsligt och tyvär är vardagen sådan.

Enda sätt är att hindra mindreåriga att köpa vapen lagar hjälper ej dom bryts det mot i allafall men nog borde åf och andra försäljare ha lite moral och neka köp jo. Jag vet att det slå mot deras plånbok men är det inte bättre att mindreåringar inte kan köpa änn att lagstiftningen blir hårdare eller att det blir total förbud. Det förlorar både åf och andra försäljare på samt vi som utövar denna sport.


läste igenom tråden såg detta visst det är bra att ha policys men tvärr bryr sig dom flesta inte polisen bryr sig inte heller dom följer lagen och tyvärr kanse tolkar dom den fel så ha moral ock neka köp det vinner vi alla på
Så bästa policyn är att neka köp. Jo jag är vedveten om att det kommer att ramla igenom köp endå är inte naiv. men det stoppar en hel del köp som skulle hamna i fel händer.


Vi har som policy att upplysa föräldrar om lagen:
- att det är föräldrarna som är ansvariga över vapnet.
- föräldrarna som har ansvaret för sina barn under nyttjandet.
- barnen ej får lämnas ensamna att leka med ett airsoftvapen.
- minderåriga i butik får ej hålla i ett vapen i butiken utan målsmans närvaro.
Vi har gett råd till föräldrar att ej inhandla airsoftvapen till sina minderåriga barn, och de har avstått.
Vi har pratat med polisen för 6 månader sedan ang airsoftlagen efter en diskussion liknande denna i butiken med en kund och vi följer riktlinjerna för detta.



mvh
Kane
Where the hell do you think you're going? You shot my hat off! For that I'll saw half of your head off! Nobody shoots Rokka's hat off and gets away with it!"

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Langning på knivnet

Inlägg av Twist »

Sport: Om det var just att den minderårige var i ett annat rum de dömde efter så har du rätt i att det fortfarande är en gråzon när det gäller airsoftspel med övervakare men det är inte så jag minns det. Min minnesbild är att föräldrarna blev fällda på att var omöjligt för dem att kunna avstyra osäkert användande när de var i rummet bredvid, precis som de är när de står vid sidolinjen på en arena eller själva spelar.

Min minnesbild kan givetvis vara felaktig. Minnen är ofta det eftersom de lagras och behandlas av hjärnan som de gör.

Och en sak har du iaf inte det minsta lilla fel i och det är att information är det skarpaste verktyg vi har. Det borde bara användas av fler.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Boogieman
Inlägg: 311
Blev medlem: mån maj 14, 2012 10:56 am

Re: Langning på knivnet

Inlägg av Boogieman »

Det jag minns från domen är att föräldrarna inte kunde övervaka från nedervåningen där de befann sig, men man resonerade inte ett dugg runt när de faktiskt kunde anse har översyn. Men, det är klart att det är bättre att tolka domen extensivt och slippa en massa missöden, än att låta kidsen ränna runt fritt.

Jag är inte heller säker på att en minderårig kan, utan föräldrars samtycke, samtycka till den typ av lindrig misshandel vi pysslar med.
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

Sport
Inlägg: 118
Blev medlem: tis maj 22, 2012 3:59 pm

Re: Langning på knivnet

Inlägg av Sport »

@Twist: Det var så jag kommer ihåg det, jag kan självklart också minnas fel eller ha missuppfattat det från början. Jag står dock fast vid min ståndpunkt att vi inte ska försöka omyndigförklara vuxna människor oavsett.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Langning på knivnet

Inlägg av Twist »

På den punkten får du inget annat än medhåll från min sida, Sport.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skriv svar