Airsoft Ålder

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
JonathanRL
Inlägg: 576
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:14 pm

Re: Airsoft Ålder

Inlägg av JonathanRL »

Lagen är inte utformad för Airsoftspel utan för skytte på måltavlor från stationär position. Övervakarklausulen förutsätter att övervakaren står precis intill skytten och kan hindra felaktigt användande och det är övervakarens enda uppgift. Rättsfallet som jag länkar till i min tidigare post gör det uppenbart att en situation där övervakaren kan hindra felaktigt användande inte är möjlig under ett airsoftspel. Skulle någon anmäla en minderårig spelare och Polisen skulle få för sig att driva saken till åtal är det ställt utan tvivel att den minderåriga spelaren antagligen skulle dömas till ansvar för ringa vapenbrott vilket inte är något du vill ha på ditt brottsregister.

Jag skulle rekommendera OP att söka upp en luftgevärsförening. De brukar vara billiga att vara med på, är roligt skytte och skapar en mycket bra grund att stå på om du vill fortsätta med krutskytte vid myndig ålder - framför allt om du väljer en klubb kopplad till din lokala skytteförening.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

Wiggen
Inlägg: 152
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:01 pm

Re: Airsoft Ålder

Inlägg av Wiggen »

Oavsett om någon blivit dömd för det eller inte är det ej professionellt att släppa på något som 18års-gränsen.
Det drar med sig för mycket problem vid uppkommen skada och det är inte möjligt för en vuxen att hålla absolut koll på en minderårig under spel.

EDIT: +1 på JonathanRL
"I've got a bullet here with your name on it, and I'm gonna keep firing until I figure out which one it is!"
PostNord FAQ
Hjälper gärna till med dina paket/brevfrågor, tveka inte att PM:a mig.

V1lle12345
Inlägg: 13
Blev medlem: sön mar 13, 2016 10:34 pm

Re: Airsoft Ålder

Inlägg av V1lle12345 »

Bor i Stockholm, så kanske lite långt o åka till Skåne :(

Hälge
Inlägg: 234
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:15 pm
Lag / förening: Task Force Rednecks

Re: Airsoft Ålder

Inlägg av Hälge »

Uffe; sluta att uppmana barn att spela Airsoft.
Dessa meningslösa diskussioner.

V1lle12345
Inlägg: 13
Blev medlem: sön mar 13, 2016 10:34 pm

Re: Airsoft Ålder

Inlägg av V1lle12345 »

Att alla ska säga något om 18+ hela tiden! De finns SÅ MÅNGA personer under 18 som vill börja lira airsoft.. Men inga vuxna vill ju att dom under 18 ska de! Jag tycker de ska va som de står i lagen ''Du som är under 18 år får aldrig använda ett luftvapen UTAN uppsikt av en vuxen person som kan ingripa om något händer''

Men inga personer som håller i Airsoft events vill inte ha mindeåriga för dom tror väl att vi inte är mogna för det, inte skulle hantera det.. Har faktiskt ingen aning vad dom säger om minderåriga! Himla jobbigt att man alltid ska få iallafall 1 negativ kommentar :/

Airsoft är vad jag vill, jag orkar inte vänta 4 år på att få köra! Jag har velat spela airsoft så länge nu, har letat efter sånnahär ställen nu som tar folk under 18 år, men hittar inget! Jäkla tråkigt att alla ska tycka att Airsoft är en ''vuxensport'' :P

.....

V1lle12345
Inlägg: 13
Blev medlem: sön mar 13, 2016 10:34 pm

Re: Airsoft Ålder

Inlägg av V1lle12345 »

Hälge skrev:Uffe; sluta att uppmana barn att spela Airsoft.
Dessa meningslösa diskussioner.
Exakt en sånhär skitkommentar som jag snackar om!

Fyfan..

Hälge
Inlägg: 234
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:15 pm
Lag / förening: Task Force Rednecks

Re: Airsoft Ålder

Inlägg av Hälge »

Tänker du börja köra bil med? För att du vill?

V1lle12345
Inlägg: 13
Blev medlem: sön mar 13, 2016 10:34 pm

Re: Airsoft Ålder

Inlägg av V1lle12345 »

Här har vi mogen människa

not.

Maercosh
Inlägg: 324
Blev medlem: ons aug 12, 2015 1:33 am

Re: Airsoft Ålder

Inlägg av Maercosh »

Sluta gnäll och vänta tills du fyller 18, köp utrustning så länge.
Uppmuntrar inte till detta men det finns ett alternativ, få en av dina föräldrar att köpa vapnet åt dig och skaffa sedan lite vänner. Om ni är ungefär 6 stycken kan ni spela 3v3 i skogen.
Men som sagt, kommer farbror blå blir de problem

700mb
Inlägg: 295
Blev medlem: fre jun 22, 2012 11:09 am

Re: Airsoft Ålder

Inlägg av 700mb »

V1lle12345 du påminer mig om när jag var 14 och letade underlag om man fick skjutsa med klass2 moppe. Trots 10 tals träffar om att det inte var tillåtet, fortsatte jag leta efter guldkornet som talade motsatsen.

Jag personligen hade antaligen lämnat matchen ifall jag såg en 14 åring spela, problemen med föräldrar skulle bara vara för stort ifall ungen hade blivit skadad eller liknande. Sedan fick jag själv vänta cirka 1 år innan jag välkomandes på banan, men då var jag mer än välkomnad :)

Låst