Markägare Tillstånd

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Dajmarn
Inlägg: 2
Blev medlem: tis apr 19, 2016 9:55 pm

Markägare Tillstånd

Inlägg av Dajmarn »

Hej,
jag undrar om man behöver markägarens tillstånd enligt LAG och vad man eventuellt skulle kunna bli dömd för om man spelar utan markägarens tillstånd ? Biokulor och allmän logik används.

HellfireATM
Inlägg: 70
Blev medlem: ons apr 17, 2013 6:21 pm

Re: Markägare Tillstånd

Inlägg av HellfireATM »

Svar ja, du behöver tillstånd för det. Ev straff är ersättningsskyldighet. Sida 21 tar upp ett ganska bra exempel: Naturvårdsverket om Allemansrätten

Annars är det väl allmän logik att fråga innan man utnyttjar andras grejjer kan jag tycka.
Lagets lilla gearwhore.

Spelsugen i Uppland?

Bennybira
Inlägg: 274
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:59 pm

Re: Markägare Tillstånd

Inlägg av Bennybira »

Dajmarn skrev:...allmän logik används.
Tydligen inte?!
Klart du behöver tillstånd från markägaren. Särskilt om denne är privat.
Men öven på kommunal mark skulle det nog vara en ypperlig idé att höra av sig och fråga vad som går för sig!

Rufs
Inlägg: 44
Blev medlem: tis maj 15, 2012 3:01 pm

Re: Markägare Tillstånd

Inlägg av Rufs »

Bah.

Sida 21 talar endast om känsliga ytor, tex åkrar och planteringar.

Din fråga har diskuterats tidigare, och något skadestånd lär det absolut inte bli tal om.

Nedskräpning tror jag var det man gissade på att någon skulle klaga på. Airsoft är inte så fantastiskt farligt och allvarligt som airsoftare gärna vill tro.

"Bennybira"; ringer du kommun och fastighetsägare så fort du ska ut och promenera, plocka bär eller tälta också?

Wiggen
Inlägg: 152
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:01 pm

Re: Markägare Tillstånd

Inlägg av Wiggen »

@Rufs: Fin inställning där, blir säkert lättare att få airsofta om man bara klampar dit utan att säga något och sedan skriker och gråter när man blir tillsagd att man inte får vara där.
"I've got a bullet here with your name on it, and I'm gonna keep firing until I figure out which one it is!"
PostNord FAQ
Hjälper gärna till med dina paket/brevfrågor, tveka inte att PM:a mig.

NonEx
Inlägg: 488
Blev medlem: ons maj 16, 2012 3:42 pm

Re: Markägare Tillstånd

Inlägg av NonEx »

:shock: :o

Seriöst?

Användarvisningsbild
KronaN
Inlägg: 114
Blev medlem: fre apr 10, 2015 4:27 pm

Re: Markägare Tillstånd

Inlägg av KronaN »

Självklart ska du spela utan tillstånd! Sånt är enbart för kärringar. Men om polisen dyker upp så kan det ju vara en bra idé att låta dem få veta att bössorna inte är riktiga, och det gör man snabbast genom att skjuta en skur mot deras bil. Helt riskfritt såklart! Lycka till!

Dajmarn
Inlägg: 2
Blev medlem: tis apr 19, 2016 9:55 pm

Re: Markägare Tillstånd

Inlägg av Dajmarn »

Tack för era svar.
Även om era svar är blandade och sarkastiska, så verkar det som de flesta anser att man behöver tillstånd enligt lag för att spela. /Nybörjare

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Markägare Tillstånd

Inlägg av ohman »

Ja. Tillstånd från markägaren är givet innan man spelar där.

Skickat från mobilen, tar inget ansvar för auto-correct...
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Maercosh
Inlägg: 324
Blev medlem: ons aug 12, 2015 1:33 am

Re: Markägare Tillstånd

Inlägg av Maercosh »

Enligt lag är ganska oklart, men jag personligen skulle aldrig i livet få för mig att leka krig med utseendemässigt realistiska vapen på någon annans mark utan att fråga om lov först. Och om du får lov av markägare skulle jag sätta upp något slags tecken på att ni spelar där, ex. en skylt för att minska risken för missförstånd och slippa blanda in polisen.

Skriv svar