Markägare Tillstånd

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Protnev
Inlägg: 104
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:24 pm

Re: Markägare Tillstånd

Inlägg av Protnev »

Din fråga handlar om enligt lag. Vår hobby kan anses friluftfrämjande och gå under allemansrätten. Rufs har helt korrekt, känsliga marker är undantagen. Gråzonen är att vi skjuter ut skräp, och baserat på flertal milsim, även skräpar ner med hushållssopor. Om man då spelar utan att skjuta ut plastkulor, där även biokulor ska räknas med då, ska spelandet i sig kunna gå under allemansrätten då man inte skräpar ner. Men varför det rådas att man ska ta kontakt med markägare och boende i närområdet är att vi faktiskt ser läskiga ut. Dyker upp historier om spel som avbryts av pikéten och har själv varit på spel där jägare har riktat sitt vapen mot spelare och använt glåpord mot airsoftare.

Finns ett fall (med flera tillfällen) där Combat Zone spelade på Svea skogs marker utan tillstånd. Jägare upptäckte detta och eftersom de anser sig att deras arrendat försämras utav airsoftutövandet aktivitet så klagade de på markägarna. Svea skog gjorde då polisanmälningar. http://www.jaktjournalen.se/sveaskog-an ... e-i-skane/
Detta gav resultatet att Svea skog tog upp airsoft internt och istort sett svartlisatade airsoft på deras marker i framtiden för att inte hamna i konflikt med jaktlag. Jaktlagen gaddade också ihop sig och snacket gick, vilket gjorde att arrangörer i södra Sverige fick större problem att ordna mark samt att spel ställdes in pga incidenterna från Combat Zone. Värt att tänka på är att ett väpnat rån av en guldbutik i Södertälje, gjord utav några snubbar i Södertälje, påverkade vår hobby mindre än Combat Zone beteende i Höör.

Därför, av medmänsklighet och värnande av hobbyn frågar vi markägaren om lov även om lagen inte tydligt säger att vi inte får spela airsoft i skogen.
Omnia dicta fortiora si dicta Latina

HellfireATM
Inlägg: 70
Blev medlem: ons apr 17, 2013 6:21 pm

Re: Markägare Tillstånd

Inlägg av HellfireATM »

Markägare kan även hävda att man skadar skogen genom åverkan vilket jag sett flera göra. Även om de inte skulle få rätt i saken i domstol senare så blir det en jävla massa pappersdravel och slöseri med skattepengar helt i onödan. Sen har jag själv varit och spelat på mark där vi haft tillstånd, men att det inne på tillståndsområdet funnits naturreservat etc som inte var avgränsat eller skyltat och då är man vips inne i känslig mark om man inte vet att den finns där.
Lagets lilla gearwhore.

Spelsugen i Uppland?

Kocken149
Inlägg: 737
Blev medlem: sön maj 20, 2012 9:53 am

Re: Markägare Tillstånd

Inlägg av Kocken149 »

Och spring för fan inte omkring på privat jaktmark och spela utan tillstånd när det är jaktsäsong. Dummaste du kan göra.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Markägare Tillstånd

Inlägg av Twist »

Korrekt. Det ska mycket till för att bli dömd. Markägare och jaktlag får i regel fel, iaf i tingsrätten, men det hjälper ju knappast i den akuta situationen. Det blir konflikt och i värsta fall polispådrag. Inte trevligt för någon.

Miljöpåverkan av kulor är obefintlig, även när det gäller plastkulor (icke BIO) eftersom plasten faller sönder i mindre bitar med tiden men utsöndrar inga gifter och påverkar därmed miljön exakt lika mycket som sten gör.

Nog om det...

Har man inte huvudet helt under armen så skaffar man markägarens tillstånd och meddelar polisen att man kommer att spela, oavsett vad lagen, allemansrätten, Naturvårdsverket eller Kalles mamma säger. Om inte annat så behöver hobbyn inte få dåligt rykte för att folk beter sig som idioter i skogen. Tycker jag.


Edit: Jag har en väldigt intressant avhandling om just allemansrätten och hur domstolarna dömer nånstans i röran. Jag blev faktiskt förvånad över hur lite markägaren har att säga till om. Till och med kommersiell verksamhet på annans mark kan dömas att vara tillåten, vad markägaren än tycker om det, om rätten anser att samhällsnyttan är större. Jaktlag har ingen talan alls. De betalar för rätten att jaga på marken, inte exklusiv rätt till den. Det är dessutom bra för skogen att folk befinner sig där. Vi håller stigar öppna, sprider frön osv.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Blåbär
Inlägg: 78
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:35 pm

Re: Markägare Tillstånd

Inlägg av Blåbär »

Mest till Twist

finns en intressant tråd på ett Gamla HappyMTB om att köra MTB i skog och mark.

2 st sakkunniga en ifrån naturvårdsverket och en ifrån håll Sverige Rent var inne och svara på en del frågor.

http://happyride.se/forum/read.php/1/2795426/page=1 kanske finns lite information av intresse i den tråden.

/N
I don't need to "get a life". I'm a gamer, I have lots of lives

Maercosh
Inlägg: 324
Blev medlem: ons aug 12, 2015 1:33 am

Re: Markägare Tillstånd

Inlägg av Maercosh »

Läs denna fina tråd som Hellfire skrev häromdagen: https://airsoftsverige.com/forum/viewto ... 17&t=39289

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Markägare Tillstånd

Inlägg av Twist »

Tack för den, Blåbär. Jag tog mig bara igenom första sidan nu men jag ska återvända till tråden och läsa mer när jag får tillfälle. Avhandlingen jag nämnde tidigare tar faktiskt sin avstamp i just HD-fallet om forsränning som Per nämner i ett av sina första inlägg.

Det framgår, tycker jag, av svaren att allemansrätten rimligen borde gälla även airsoft och till och med organiserad sådan. De minimala mängder plast vi lämnar efter oss ute i skogen är både försumbara rent estetiskt och helt ofarliga för miljön, även när det gäller icke BIO-kulor (polystyren). Det kan väl omöjligt räknas som "nämnvärd skada eller olägenhet?

Det gäller dock att hålla efter där man har safezone, för där tenderar det samlas en massa kulor på ett ställe. Man har dessutom ofta SZ nära stigar eller vägar där det syns för förbipasserande och ser det skräpigt ut har man skapat  "nämnvärd olägenhet" skulle jag tro.

Fast som det också framgår av tråden är det många där ute som tror att allemansrätten inte gäller annat än joggare och bärplockare. Jag vet inte hur många förståsigpåare jag har hört uttala sig både tvärsäkert och helt felaktigt om just allemansrätten. Det innebär att vi måste kompromissa en hel del och där är HF:s guide en utmärkt vägledning.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Markägare Tillstånd

Inlägg av ohman »

Jag tror inte det handlar speciellt mycket om vad som är lagligt, utan snarare om att försöka hålla sig på god fot med allmänheten. Airsoft har redan tillräckligt dåligt rykte, att dra på sig oönskad uppmärksamhet är lite onödigt.

Tycker jag. :)

Skickat från mobilen, tar inget ansvar för auto-correct...
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

YogHippie
Hippie
Inlägg: 329
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:03 pm

Re: Markägare Tillstånd

Inlägg av YogHippie »

Svensk lag för nyttjande av annans mark i kombination med allemansrätten är inte helt up 2 date med det vi sysslar med.
Med det sagt så är det STARKT REKOMMENDERAT, att öppna en dialog med markägaren och på ett glatt, trevligt och ärligt sätt
berätta vem man är, vad man vill göra och hur det (inte) kan påverka marken.
(Man kan även informera om hur det kan påverka markägarens plånbok på ett positivt sätt.) ;)

I övrigt kan vi sitta och tolka, tycka och anse precis vad fasen vi vill, men när en markägare sätter sursidan till så är det kört.
De sätter då upp skyltar eller staket för privat mark eller privat väg, och/eller ger airsoften en massa o-bra reklam och kanske publicitet.
Detta skedde för x antal år sedan då en arrangör i Skåne kluddade till det som in i helvete för en markägare och jaktlag som betalat mycket pengar
för att jaga just den helgen, och arrangören hävdade allemansrätten... vilket inte gick hem någonstans. Alls.

Så återigen. Gå fram till lagen och allemansrätten... ta ett steg åt sidan, smyg förbi och prata direkt med markägaren, så kommer ni överens bättre
själva på egen hand med bästa anpassning till både mark och hobbyn.

Wiggen
Inlägg: 152
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:01 pm

Re: Markägare Tillstånd

Inlägg av Wiggen »

Bästa sättet att komma överens med en markägare brukar vara att svänga förbi med en låda mandelkubb och en flaska whisky, tror att mycket av oviljan kommer från oförstående och tolkningar till höger och vänster.
"I've got a bullet here with your name on it, and I'm gonna keep firing until I figure out which one it is!"
PostNord FAQ
Hjälper gärna till med dina paket/brevfrågor, tveka inte att PM:a mig.

Skriv svar