Sida 1 av 1

Skadekort - behov av utv. ide

Postat: lör jun 18, 2016 6:03 pm
av mouse
Nedan citat med våra nuvarande regler för milsim-spel och några exempel på våra skadekort.
Anledningen till tråden är en fundering på att implementera IV-drop å la amerikanska milsim på våra scenariospel.
Rent konkret innebär det att vi lägger till ett dubbelsidigt IV-kort i varje hög med skadekort på våra scenariospel och konsekvent tar bort kortet på våra milsim.

Frågeställningen är följande, vad tror ni om den iden för scenariospel?
Alltså ett kort som innebär att den som får den skadan måste dricka 33cl vatten innan denne kan återgå i strid.
mouse skrev:Våra regler och kort
---

To take a hit
We recommend some larp. That one shouts “Aargh” instead of Träff or Hit. Then you fall where you are standing/running. Then you take out your deadrag (packed so as to be quickly available in case of need) and hold it up. One can continue larping from here. We recommend that you do not over play it however so that engagements are stopped to check for sharp injuries. We also recommend that you use “Medic” for the in-game medics and “Sjukvårdare” for sharp injuries.
There is a good hat for use as deadrag at http://www.armyshopen.se/ costing about 50 SEK.

Bleedout
After 5 minutes you have bled out and died.

Medic/Spawn
You get 1 buddy heal. This extends your friends bleedtime by 5 minutes. This is done by dressing your friends “wound” with a bandage. For every 4 people on your team you get to have 1 medic. When you’re reached by your medic, draw the top card from your stack of injury cards and give it to your medic. The medic will then treat you according to what is written on the card. Respawn-time for everyone is 15 minutes from when you’ve reached your spawn. Spawn-area is where your squad leader decides. However, it must be at least 100 meters from the place where you died.
If you’re dead, do not talk with the living. Dead do not speak. “A dead man tells no tale”

Exempel på skadekort:

Trauma huvud
https://igcdn-photos-d-a.akamaihd.net/h ... 5812_n.jpg

Wound bröstkorg
https://igcdn-photos-c-a.akamaihd.net/h ... 9707_n.jpg

Skadekortshög m. fracture arm
https://igcdn-photos-f-a.akamaihd.net/h ... 2372_n.jpg
Kortets utformning behöver ej diskuteras.

Re: Skadekort - behov av utv. ide

Postat: sön jun 19, 2016 4:59 pm
av alexoyeah
Såg någonting liknande i en amerikansk "milsim" video och tyckte det rätt häftigt. Betyder att medicen har lite resurser som kan ta slut och då måste någon(medicen?) springa tillbaka till förrådet eller kalla på någon via radio. Tycker det är en bra idé av samma anledning amerikanerna gör det - folk behöver dricka + resurser.

Det är också "realistiskt" pga att chockskador behandlar med bl.a vätska (IV).

(Förresten vill jag bara poängtera att era skadekort är konstiga ur en medicinsk synpunkt, men det kanske är gjort för variationens skull. Hjälper gärna till om ni vill förbättra dem)

Re: Skadekort - behov av utv. ide

Postat: sön jun 19, 2016 5:01 pm
av mouse
Jo, dom är lite konstiga. Men det handlar som spelteknikalitet och variation precis som du säger.
Att vi som gjorde korten inte har någon officiell medicinsk utbildning har väll inte hjälpt.
Tyvärr tog själva produktionen av korten närmare 12hrs att göra. Så vi är inte jättesugna på några stora förändringar.

Tack för synpunkterna.

Re: Skadekort - behov av utv. ide

Postat: sön jun 19, 2016 7:17 pm
av MikeKilo
Tycker att idén är bra, om så bara för att variera mängden olika situationer en medic kan behöva lösa.

Ett litet tips är att sätta en tidsbegränsning på vattenintaget (får han inte i sig drickat inom säg, 3 minuter, -> KIA) och att vattnet måste "administreras" av sjukvårdaren, genom att han ger den skadade spelaren flaskan helt enkelt. Detta för att närmare efterlikna den riktiga processen som 1) tar tid och 2) den skadade inte är kapabel till att sätta en IV själv.

Plus, ett litet tips (vunnet ur erfarenhet med en riktig skada mitt i ett scenario): Skippa skillnaden mellan "medic" och "sjukvårdare". Det är för lätt att någon misstar sig i orden. Lägg istället till "Game off, skarp skada" eller liknande och se till att alla spelare förstår innebörden av detta.

Spel med skadekort kan för övrigt ge grymt spännande spel för både spelare och medics. More power to you. :)

Re: Skadekort - behov av utv. ide

Postat: sön jun 19, 2016 7:51 pm
av mouse
Tack för bra synpunkter MikeKilo!