Flyga med airsoftvapen

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
DefconEagle
Inlägg: 43
Blev medlem: tor maj 17, 2012 11:05 am

Flyga med airsoftvapen

Inlägg av DefconEagle »

Inom kort ska jag tillsammans med två andra åka till Polen för att delta i milsim-eventet Combat Alert. Vi har köpt flygbiljetter till Warszawa och klurar på frågan hur transport av airsoftvapen kan göras på ett säkert och förmånligt sätt. Det som ska med är gas pistoler, AEG's och en Tippmann gevär (utan HPA tank).

Jag har varit i kontakt med flygbolaget LOT airlines angående detta men de visste knappt vad airsoftvapen var för något så jag fick slutligen förklara att det var likt paintball vapen (eller snarare att det var paintball vapen). Efter lite "rådgivning" med sin "supervisor" kom de fram till att vi lämpligast skall köpa ett bagage avsett för riktiga vapen och en sådan skulle gå på 100 Euro enkelväg. Fick en vibb om att de fortfarande var osäkra men såg en gyllene tillfälle att mjölka ytterligare $$$ ;)

Personligen har jag svårt att förstå varför replikor som i princip omöjligtvis kan konverteras till dödliga vapen inte skulle kunna åka med på bagaget man checkar in. Det jag skulle kunna göra är att chansa och lägga in airsoftbössorna i bagaget jag checkar in, dock vore det synd ifall tullen konfiskerar prylarna som i värsta fall destrueras (värstafall scenario). Vi skulle kunna frakta bössorna via valfritt fraktbolag men jag känner att det blir alltför omständligt och i slutändan samma pris som ett extra vapenbagage. Tyvärr finns det ingen möjlighet att skicka bössorna med andra som färdas med fordon ner dit p.g.a. platsbrist.

Frågan är lite risky men törs man slänga med airsoftvapnen i det incheckade bagaget och hoppas på det bästa?
Hur tror ni tullen skulle reagera ifall de skulle ha något emot bössorna?

Blev ett långt inlägg men förhoppningsvis ett informativt sådant

Stag
Inlägg: 412
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:46 am

Re: Flyga med airsoftvapen

Inlägg av Stag »

Du slänger inte med airsoftvapen i incheckat bagage och hoppas på det bästa.

Vad ser du i röntgenbilder? Vad ser du om du öppnar väskan? Du kan räkna kallt med att den som öppnar antar att det är riktiga vapen och då börjar det bli riktigt jobbigt för dig. Följ den korrekta vägen som flygbolaget säger, inget annat.

Det är inte bara tullen, utan personal på flygplatser osv. Alla som kan komma i kontakt med väskorna. I det läget kommer de konfiskeras och ni få ett helvete med problem. Skicka rätt. Slipp problem.
Even if it's made by LBT and you got one in AOR2, a fanny pack is still a fanny pack. Now save yourself the embarrassment of a swirly and paypal me your lunch money.

Marcules
Inlägg: 256
Blev medlem: tis aug 12, 2014 9:41 pm

Re: Flyga med airsoftvapen

Inlägg av Marcules »

Jag jobbade tidigare på Arlanda, bla med att röntga incheckat baggage. Det var iofs 8 år sen så reglerna kan ha ändrats, men då var incheckade vapen inget vi höjde på ögonbrynen åt så länge vapnet inte hade magasin och ammunition i sig. Det enda vi letade efter då var IEDs (bomber). Så elektronik, batterier och material med samma densitet som kända sprängämnen.

Med det sagt så skulle jag ändå köpa extra vapen baggage och följa flygbolagets regler, better safe than sorry.
-:Skogsfrisk:-

donniedarko
Inlägg: 23
Blev medlem: sön jun 12, 2016 12:27 pm

Re: Flyga med airsoftvapen

Inlägg av donniedarko »

Med tanke på oroligheterna i hela världen, främst på flygplatser så är de satta regel och rekommendationer rätt väg att gå.
Det du säger hade möjligtvis fungerat i en perfekt värld men i denna, ånej.
FRA - den enda myndighet som faktiskt lyssnar på dig!

DefconEagle
Inlägg: 43
Blev medlem: tor maj 17, 2012 11:05 am

Re: Flyga med airsoftvapen

Inlägg av DefconEagle »

Tack för alla svar, kommer köra på ett extra bagage för bössorna i slutändan :roll:

WhoiSTech
Inlägg: 3
Blev medlem: ons jul 11, 2012 8:46 pm

Re: Flyga med airsoftvapen

Inlägg av WhoiSTech »

Såg en video från novritsh när han skulle flyga Wien -lax gör att filma 3 månader med Desertfox vet inte vilket förarbete han gjort med han samtalade med säkerhetsvakterna på flygplatsen och allt verkade ok efter en liten stunds förklarande. Vet dock inte hur han gjort innan som sagt. Men det klassas ju fortfarande som leksaker..

Autocorrect kan spöka..

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Flyga med airsoftvapen

Inlägg av Twist »

Airsoftvapen, oavsett drivmedel, klassas som effektbegränsade vapen, alternativt vapenreplikor. Därav att de i Sverige regleras i vapenlagen och på andra ställen i världen oftast under liknande lagstiftning, ofta hårdare än vår.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Rancore
Inlägg: 279
Blev medlem: sön maj 20, 2012 10:37 am

Re: Flyga med airsoftvapen

Inlägg av Rancore »

Som airsoftintresserad norrlänning har det blivit en del flygresor med airsoftvapen. Mitt råd, och reglerna AFAIK, är att alltid boka specialbagage - vapen och var tydlig med att det är ett airsoftgevär och förvara batterierna åtskilt från bössan. Har fått en privat pratstund med en flygkapten en gång och en annan rekryterade gång jag nog en ny airsoftspelare då han ville att jag skulle öppna upp väskan samt prata om hobbyn i typ 40 minuter. ;)
выразить солидарность с угнетёнными

killet
Inlägg: 15
Blev medlem: sön maj 20, 2012 6:41 pm

Re: Flyga med airsoftvapen

Inlägg av killet »

Pratade med SAS igår gällande flyga med airsoftvapen då jag själv ska på utlandsresa till Italien.

Vapnen klassas enligt ovannämnda effektbegränsade vapen/ Vapenreplikor, därav ska följande göras

1. Vapnen ska packas i "Hardcase" med lås, (Du kan packa flera vapen i samma låda, dock måste du betala avgift för samtliga vapen även om du packar i samma.) Sverige till italien eller inom EU. Kostar 60 Euro st.

2. Baggage ska checkas in som specialbaggage

3. lådan måste packas upp där du måste beskriva vad de är för prylar.

4. Ingen kolsyra eller gas får förvaras i lådan.

5. Efter bokad resa ska du ringa flygbolagets kundtjänst och meddela att du ska transportera vapenreplikor. (Underlättar när du anländer till flygplatsen)


OBS.
Jag har aldrig rest själv med airsoftvapen, ovannämda info är enbart direkt från SAS kundtjänst.

Skriv svar