Resonerande kring pang-"regeln"

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Martin_Gustafsson
Inlägg: 101
Blev medlem: lör maj 26, 2012 2:23 pm

Resonerande kring pang-"regeln"

Inlägg av Martin_Gustafsson »

Vet inte om detta är i rätt del av forumet. Sorry om det inte är det.

Jag har spelat airsoft sedan sommarn 2012 och därmed spelat på många varierade ställen där reglerna skiljer sig åt. För det
mesta är reglerna glasklara och alla är med på hur de fungerar. Exempel på en regel som nästan alltid nämns och sällan
missförstås är regeln som inte tillåter libanonrensningar (se vad du skjuter på). Men pang-"regeln" (om den nu ska
betraktas som en regel eller gentlemannagrej, kommer kalla den pangregeln tillsvidare) råder det skilda meningar om.
Principen är egentligen ganska enkel. Om du utan någon tvekan kommer ta ut motståndaren i situationen du befinner dig i så
säg PANG istället för att skjuta och skapa onödig smärta eller skada. Tex. 1m ifrån motståndaren i ryggen. Men ÄNDÅ råder
det förvirring kring hur denna "regel" bör tillämpas. Bland annat leder vissas tolkningar till vad jag anser är fusk eller
förstör det roliga med airsoft.

Huvudanledningen till att jag ville höra mig för angående pangregeln är att jag hamnat i situationer där jag anser att
regeln används felaktigt och i vissa fall helt som fusk.
Exempel på situationer:
- Renodlat CQB-spel inomhus, endast CQB-vapen tillåtna. Motståndare springer runt ett hörn med mig och en till bakom det. I
farten ca 2-3m bort ropar personen "pang, pang, pang, ni är båda döda". Detta är inte bortom all tvivel träffar, speciellt
inte när han springer.
- Skogsspel, alla har varierade vapen med varierande trim. Kille med boltsniper med minst 10m säkerhetsavstånd pangar på ca
8m rakt framför mig. Diskuterar saken med honom på plats. Hans förklaring var att han inte körde med sidearm som pistol eller liknande och därmed var tvungen att panga.
- Skogsspel, alla har varierande vapen. På banan finns inte bara skog utan även inslag av byggnader. I dessa byggnader är
utrymmena så små att det praktiskt taget endast går att skjuta med CQB-trimmade vapen därinne. Kille springer in och
försöker pangar alla runt varje hörn med sin AutoB bössa (dvs 10m säkerhetsavstånd). Man kan säga att han lekte krig
därinne likt när man var barn och tyckte det var regelrätt.

Jag vill i detta inlägg föra ett resonemang kring hur jag tycker regeln bör tillämpas och även höra era resonemang. Jag
kanske har helt fel? Förklara då gärna varför också. Berätta även gärna hur ni tillämpar regeln under era spel!

Såhär tycker jag att regeln bör formuleras: -Endast vapen med CQB-trim kan dra nytta av pang-regeln. Dvs. vapen som skjuter under 110m/s med 0.2g kulor. Alla andra vapen med trim som innebär säkerhetsavstånd kan alltså inte använda pangregeln.
-Pangregeln används när du befinner dig i en situation där du utom all tvivel kommer kunna markera din motståndare och du
vill undvika onödig smärta eller skada för din motståndare.
- Säger två motståndare "pang!" samtidigt kom överens om hur ni gör på plats. Är ni oeniga så ta träff båda två.

Resonemang kring min formulering:
Endast CQB-vapen får använda regeln. Detta för att undvika "fusk" eller fördelaktigt utnyttjande av regeln. Har man valt
att spela med ett vapen som tex har 10m säkerhetsavstånd så kan man inte skjuta på ett avstånd som innebär att pangregeln
kan tillämpas. Ett skott på 10m eller mer är aldrig ett skott som bortom all tvivel kommer träffa motståndaren och därmed kan inte
pangregeln användas. Skulle en spelare med ett vapen med säkerhetsavstånd kunna använda sig av pangregeln så innebär det
att "PANG!" på 10m, eller eventuellt mer, alltid räknas som träff. Detta är inte rättvist mot de spelare som valt att spela
med CQB-trimmade vapen då träffsäkerhet och skicklighet tas ur som faktor för de som spelar med trimmade vapen när det
gäller skott inom deras säkerhetsavstånd. De som har trimmade vapen måste alltså ha ett sidearm eller motsvarande och dra det i
situationer inom det primära vapnets säkerhetsavstånd för att kunna markera spelare inom tex 10m. Förutsatt att sidearm är CQB-trimmat.
Detta betyder inte att de spelare med CQB-vapen kan skrika "pang pang" hur de vill och garantera en träff utan
träffsäkerhet och skicklighet heller. Pangregeln används med förnuft när den behövs. Inte för att skapa egen fördel och
förstöra spelet.
Pangregeln ska helt enkelt användas för att minimera skada och se till att skydda varandra men samtidigt inte utnyttjas
felaktigt och förstöra det roliga med airsoft.

Som sagt. Ge respons om ni har en annan uppfattning kring pang-"regeln". Tack!
Mina affärsredovisningar
Airsoft är helt enkelt det fetaste FPS-spelet ever! Sen har det rätt bra grafik också.

Gwlyddyn
Inlägg: 998
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:37 pm

Re: Resonerande kring pang-"regeln"

Inlägg av Gwlyddyn »

..eller så skiter man i pangregeln, ser till att ha sidearm med "CQB-trim" och slipper allt krångel/missförstånd.

Det är enklare. ;)

Martin_Gustafsson
Inlägg: 101
Blev medlem: lör maj 26, 2012 2:23 pm

Re: Resonerande kring pang-"regeln"

Inlägg av Martin_Gustafsson »

Gwlyddyn skrev:..eller så skiter man i pangregeln, ser till att ha sidearm med "CQB-trim" och slipper allt krångel/missförstånd.

Det är enklare. ;)
Egentligen är det bäst. Hade jag själv arrangerat spel så hade det alltid varit så. Dock är det många arrangörer som har med pang-regel utan att se till att alla är med på hur de anser att den funkar...
Mina affärsredovisningar
Airsoft är helt enkelt det fetaste FPS-spelet ever! Sen har det rätt bra grafik också.

Mickepicke
Inlägg: 94
Blev medlem: tis jun 21, 2016 4:01 pm

Re: Resonerande kring pang-"regeln"

Inlägg av Mickepicke »

Jag tycker att man ska skita i reglen, vill man göra det smärtfritt så borde man köpa en dummy knife.

Wiggen
Inlägg: 152
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:01 pm

Re: Resonerande kring pang-"regeln"

Inlägg av Wiggen »

Sidearm, CQB-trim eller handkniv är OK.
Pangregel försöker lösa ett problem som man lätt kan lösa på annat vis.
"I've got a bullet here with your name on it, and I'm gonna keep firing until I figure out which one it is!"
PostNord FAQ
Hjälper gärna till med dina paket/brevfrågor, tveka inte att PM:a mig.

JonathanRL
Inlägg: 576
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:14 pm

Re: Resonerande kring pang-"regeln"

Inlägg av JonathanRL »

Att dra kniv - plast, dummy, boffer eller riktig (Ja, det har hänt) - för att kniva eller penga är inte en bra ide. Det finns en anledning till att vi markerar sådant med handen.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

Marcules
Inlägg: 256
Blev medlem: tis aug 12, 2014 9:41 pm

Re: Resonerande kring pang-"regeln"

Inlägg av Marcules »

Jag gillar inte regeln som sådan då jag inte har något emot en kula i ryggen från ett cqb sidearm. Med det sagt så har jag alltid tagit träff från pang då jag inte är speciellt tävlingsinriktad när jag spelar airsoft och inte orkar tjafsa med någon om en "dålig" pang.

Men jag tycker att ska regeln användas så är det endast på folk som är helt ovetande om att de är på väg att bli skjutna. Dvs bakifrån eller från sidan, sneaky style. Det man ser på Youtube där folk springer in i rum och skriker pang på tre fyra personer är ju bara helt spelförstörande.
-:Skogsfrisk:-

lubbe
Inlägg: 45
Blev medlem: lör mar 23, 2013 8:28 pm

Re: Resonerande kring pang-"regeln"

Inlägg av lubbe »

Jag har suttit, vad jag har trott, helt ensam och helt plötsligt frågar en kille bakom mig: "tar du träffen?"
Jag tyckte det var en bra grej för han smög fram och stod en meter från min rygg och hade lätt kunnat ta ut mig med ett skott.
Hade jag försökt dra upp mitt vapen så hade han hunnit skjuta mig om jag inte ville gå med på hans "krav".
Så det är nåt vi brukar köra med efter det tillfället och det funkar väldigt bra.

Mini_
Inlägg: 21
Blev medlem: tis okt 20, 2015 8:22 pm

Re: Resonerande kring pang-"regeln"

Inlägg av Mini_ »

En regel som är helt värdelös och skapar konflikter.

Och jag tycker inte man skall kunna panga under sitt säk avstånd, för då får du ju ändå inte skjuta.
Och för att kunna panga ska du ju ha sånt övertag att du ändå skulle kunna lägga ett skott på ev ryggsäck eller väst.

Voodoo 1
Inlägg: 72
Blev medlem: tis nov 12, 2013 9:35 pm

Re: Resonerande kring pang-"regeln"

Inlägg av Voodoo 1 »

"Pang-regeln" är svår, jag har använd den ett fåtal gånger, då med dragen sidearm på en meters håll när jag smugit in bakom någon som inte har en chans att reagera, alltså situationer som inte kan missförstås. Och det mest för att jag tyckte det var onödigt att sätta en plastbit i ryggen på en dude iklädd t-shirt.

Annars så kan jag tycke att det är sidearm som gäller. Att man är sniper och saknar ett sådan och därför väljer att panga på 8 meters avstånd är inte OK för 5 öra. Ska man ha trim över CQB avstånd, så är det ens ansvar att se till att man antingen är rustad för strid på/under CQB nivå. Pang kan endast appliceras på CQB vapen, om man ska spela med den.

Så ja, ditt resonemang är logisk.
7.62, when diplomacy fails.
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=21614

Skriv svar