Tips/strategier/taktiker med shotgun

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Alske
Inlägg: 11
Blev medlem: mån maj 21, 2012 6:31 am

Tips/strategier/taktiker med shotgun

Inlägg av Alske »

Hej! Några av er kanske minns min tråd i det gamla forumet om spel med endast shotgun 3-burst, fjäder.
Nu har jag spelat några spela med den utrustningen (inklusive en pistol). Det har fungerat bra för mig hittills och jag har lyckats plocka en hel del personer utan att själv blivit utskjuten mer än genomsnittet.

Nu i helgen hade vi spel på en ny bana och den är betydligt mer öppen än tidigare (som var en snårig barrskog med mycket sten som passar min shotgun utmärkt för bakhåll och liknande). Men på denna öppna bana blir jag så exponerad så fort jag försöker mig på flankeringar och dylikt. Nu blev detta spel inte ett fiasko men det gick inte lika bra som på förra banan.

Har ni tips på hur jag ska spela? Ska jag slopa shotgunen helt på denna bana och försöka få tag på en AEG? Eller finns det någon bra taktik ni har prövat? Alla tips är välkomna!

Achilles
Inlägg: 94
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:36 pm

Re: Tips/strategier/taktiker med shotgun

Inlägg av Achilles »

Jag gissar att du kan få det tungt på alla öppnare banor, det är ju inte raketforskning direkt.

Tycker du gjord det grymt som klarat dig så bra hittills. På en bana med mer sikt och öppnare terräng blir det dock som att stjäla godis från barn de gånger folk dyker upp med shotguns. En Shotgun är helt enkelt inte ett optimalt verktyg för situationen.
www.battlegroupmyrmidon.com De Oppresso Liber

Alske
Inlägg: 11
Blev medlem: mån maj 21, 2012 6:31 am

Re: Tips/strategier/taktiker med shotgun

Inlägg av Alske »

Jo att en shotgun gör sig sämre på öppna ytor är som du säger, inte direkt raketforskning.

Men ekonomin har inte tillåtit att jag spenderar stora summor pengar på vapen. Shotgunen fick jag väldigt billigt och pistolen fick jag helt ny och gratis. Så jag har gjort det bästa av situationen och det har funkat, men inte mycket mer än så.

Ska försöka ha en lättare utrustning nästa gång och röra på mig mer. Bakhåll, flankeringar mm.

Fortsätter kämpa tills jag fått tag på annat vapen :)

Noart
Inlägg: 18
Blev medlem: mån maj 14, 2012 9:34 pm

Re: Tips/strategier/taktiker med shotgun

Inlägg av Noart »

Jag körde hela Berget7 med hagelbössa, och mina enda kills var uppe på ett berg (väldigt öppen yta mao).

Det jag gjorde var att utnyttja min snabbhet jämfört med dom som kånkade tyngre grejer. Jag lät gruppmedlemmarna skjuta nedhållande samtidigt som jag gjorde en omfattning vänster och sköt ut en triss som tröck i en sänka.

Kort svar: Eld, men främst rörelse! Kitta lätt och flanka fienden. Det enda som funkar med hagel.
Stolt kinaklonsanvändare och allmänt anti "dyrast=bäst" inställningen bland airsoftare.
Mina Affärsredovisningar

Alske
Inlägg: 11
Blev medlem: mån maj 21, 2012 6:31 am

Re: Tips/strategier/taktiker med shotgun

Inlägg av Alske »

Bra att du tog upp det här med lätt utrustning. Just nu har jag en stor och klumpig taktisk väst som jag har ammo, kolsyrepatroner, magasin osv i. Den blir mycket ivägen och man känner sig ganska osmidig. Bör kanske se över min utrustning och göra som du säger, köra väldigt lätt och röra på sig mycket.

J Roberts
Inlägg: 1
Blev medlem: tor maj 24, 2012 8:22 pm

Re: Tips/strategier/taktiker med shotgun

Inlägg av J Roberts »

http://www.ladda-upp.com/bilder/69504/bettan1
http://www.ladda-upp.com/bilder/69505/bettan2

Denna bössa funkade finfint under de tidiga Airsofttiderna i Göteborg. Fråga Dejan; Han och dåtida Mercs fick allt känna på "Bettan". Hade alltid roligas med shotgun, det blir mer spring och "vågat" spel, men vid utdelning, sicken utdelning..! Funkade även på stora spel, stora områden. Man får kompensera helt enkelt med spring i benen.


MVH / Johannes Roberts / Former disreputable member of "Lag Bazooka"

Xelley
Inlägg: 346
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:31 pm

Re: Tips/strategier/taktiker med shotgun

Inlägg av Xelley »

Jag kör själv med en SPAS 12 på tyggen i en scabbard. Jag ÄLSKAR när M4an ger upp eller får slut på skott så man får dra upp Big Bertha från ryggen och slänga av sig västen, M4an, och pistolen på marken. 3-8 patroner i fickan på uniformen, utan klumpig utrustning gör att man är lätt på benen och kan (som tidigare inlägg redan har sagt) flanka motståndarna och röra sig som blixten i skogen. Och har du en lite mer urban miljö så är det helt underbart att ha hagelbräckan ist för en AEG.

Jag vet inte varför, men jag älskar min SPAS12a och det är förmodligen den sista bössan jag gör mig av med om det blir att sälja utrustning i framtiden.

- Rör dig snabbt och flanka
- Ha med dig ammunition så du slipper bry dig.
- Bort med onödig utrustning
- Se till att , som Samuel L Jackson hade sagt, "Blow their mother fucking brains out!" =)
I dont do karate, i do Ka - Razy!

Alske
Inlägg: 11
Blev medlem: mån maj 21, 2012 6:31 am

Re: Tips/strategier/taktiker med shotgun

Inlägg av Alske »

Tack för alla tips!

Har försökt tillämpa era strategier så gott det går. Nackdelen är att banan vi precis fått tillstånd att spela på är väldigt öppen och det finns få ställen jag verkligen kan utnyttja shotgun'ens fulla potensial. Jag kör nu mer med min pistol som når länge och kan pumpa ut skott snabbare när det är öppna ytor.

Men jag kör vidare på min orädda spelstil och försöker att inte sitta still för länge.
Har lyckats med fina bakhåll och flankeringar.

Även ett ordentligt lobbskott som träffade en kille som satt en bra bit bort. Ser en kille som smyger upp bakom oss vid ett snår, mina lagkamrater öppnar eld med deras automatvapen men träffar aldrig killen som fortsätter att lägga eld över oss. Tillslut tröttar jag på att bara sitta och kolla på medan de med längre räckvidd får all action. Ställer mig upp, riktar pipan lite högre än vanligt, ser tre vita kulor träffar killen mitt på bröstet och hör strax därefter "träff" ropas ut från honom. Då blev jag nöjd 8-)

Alske
Inlägg: 11
Blev medlem: mån maj 21, 2012 6:31 am

Re: Tips/strategier/taktiker med shotgun

Inlägg av Alske »

Märker att det blir svårare och svårare på nya banan med min shotgun. Har skippat min taktiska väst och kör endast med ett patronbälte över bröstet och hölster för pistolen, lättviktsutrustning med andra ord. Men den dåliga räckvidden på shotgun och de öppna ytorna gör att det blir riktigt svårt.

Om vi spelar oftare i framtiden så kan det vara värt att lägga pengarna på en AEG, men nu känns det lite onödigt då jag hitills har kommit undan otroligt billigt med airsoft som hobby. Men det blir svårt, riktigt svårt att spela.

Hur skulle bakhåll fungera? Gömma sig, vänta in fienden och sedan skjuta på hyfsat nära håll. Är det något som lämpar sig för shotgun?

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Tips/strategier/taktiker med shotgun

Inlägg av Twist »

Bakhåll är en utmärkt taktik för alla typer av vapen. Så länge ditt hagel inte har för hög anslagsenergi är det nog precis vad du borde prova att göra.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skriv svar