Spelplatser: Vad säger lagen?

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Klumpfot
Inlägg: 4
Blev medlem: tor nov 09, 2017 12:56 am

Spelplatser: Vad säger lagen?

Inlägg av Klumpfot »

Jag undrar vilka lagliga begränsningar som finns när det gäller att välja ut spelplatser utanför detaljplanerat område?

Tacksam för råd i detta!

Med vänlig hälsning
K

Zano
Inlägg: 12
Blev medlem: tor jun 28, 2012 10:53 pm

Re: Spelplatser: Vad säger lagen?

Inlägg av Zano »

Folk brukar ofta använda Allemansrätten som argument för att få spela vart man vill men så glasklart är det inte, även fast man som utövare kanske känner sig ha rätten att gå ut i skogen och spela så har andra inte det synsättet.

Folk som bor nära kanske störs av ett flertal personer i militär utrustning som skriker och viftar med vapen och de vet högst troligen inte vad det är vi som spelare gör. De kanske ringer polisen och det kan snabbt göra situationen sur även om polisen vet vad det handlar om. Bor de också såpass nära området så att kulor kan råka flyga deras väg så har du snabbt arga grannar.

Vad som tolkas som nedskräpning är också viktigt, även om man bara använder bio kulor så ser nog någon annan det som skräp. Sen är inte alla så bra på att plocka upp vanligt skräp efter sig också (flaskor, godispapper o.s.v.).

Markägaren kan ju också surna till eftersom man inte frågade innan och kan vara ganska många personer som springer omkring. Är det också en gammal fabrik eller annan byggnad på området så kan de se det som skadegörelse.

Så är du intresserad av att spela på ett område eller byggnad så fråga ALLTID markägaren och kom upp med någon ersättning eller kanske att ni städar upp lite om det är byggnader för att säkra platsen för er själva. Ligger det hus i direkt anslutning till området så sätt upp en avspärrning på 75+ meter så ni inte råkar skjuta mot husen. Informera också husägarna om vad det är ni gör, hur ofta ni kommer göra det och att ni har markägarens tillstånd.
Varje gång ni ska spela så kontakta det lokala poliskontoret och meddela det, nämn också tillståndet från markägaren och håll rent efter er, städa alltid upp.
7.62x51 eller .45 skare vara. =)

Klumpfot
Inlägg: 4
Blev medlem: tor nov 09, 2017 12:56 am

Re: Spelplatser: Vad säger lagen?

Inlägg av Klumpfot »

Bra svar, tack!

Tolkar detta som att om man hittar en bra plats, avsides belägen utan någon boende inom några km avstånd så är det "safe" dvs inte olagligt att spela?

ohman
Inlägg: 1687
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Spelplatser: Vad säger lagen?

Inlägg av ohman »

Intressant tolkning... :D
Så är du intresserad av att spela på ett område eller byggnad så fråga ALLTID markägaren och kom upp med någon ersättning eller kanske att ni städar upp lite om det är byggnader för att säkra platsen för er själva. Ligger det hus i direkt anslutning till området så sätt upp en avspärrning på 75+ meter så ni inte råkar skjuta mot husen. Informera också husägarna om vad det är ni gör, hur ofta ni kommer göra det och att ni har markägarens tillstånd.
Varje gång ni ska spela så kontakta det lokala poliskontoret och meddela det, nämn också tillståndet från markägaren och håll rent efter er, städa alltid upp.
Jag skulle tolka det som att du absolut bör ta kontakt med markägaren, och se till att det är grönt att du spelar på området.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Mina affärsredovisningar

Zarru
Inlägg: 13
Blev medlem: lör mar 16, 2013 10:37 pm
Lag / förening: Orten Ops
Aktiv sedan: 2013
Ort: STHLM

Re: Spelplatser: Vad säger lagen?

Inlägg av Zarru »

Titta vad jag hittade genom att leta i knappa 3 sekunder!!

https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... 17&t=39289
("Var får man spela?")

Det mest brukar gå att fixa bara man är lite extra trevlig, om man inte bor här i Stockholm såklart ;)

Lycka till med spelandet!!
"Fienden kan dyka upp precis vart som helst, så jag är redo för att trycka av precis när som helst"

Callsign Banjo

Skriv svar