Förarbete för undersökning om airsoft i Sverige

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Supernaut
Inlägg: 603
Blev medlem: fre maj 04, 2012 10:26 pm

Förarbete för undersökning om airsoft i Sverige

Inlägg av Supernaut »

Vi på Airsoftsverige håller på att sätta ihop en stor undersökning för att skapa en bild av airsofthobbyn i Sverige 2012.

Målet är att skapa en bild av vilka som spelar airsoft, hur de spelar och var. Ett statistiskt underlag helt enkelt. Självklart kommer alla svar vara anonyma och rådatan kommer inte publiceras offentligt. Datan kommer sammanställas och presenteras på forumet för alla användare.

Målgruppen är alla som spelat airsoft någon gång under 2012.

Det jag vill fråga här är vilka frågor, problem och annat som ni är intresserade av att svara på, få veta eller informera oss om? Jag söker inte svar till undersökningen eller diskussion om airsoft, bara förslag på frågeställningar och innehåll till undersökningen.

Vi håller även på med en undersökning om storspel/milsim, den kan ni läsa mer om här:
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... f=7&t=5940

thol
Inlägg: 68
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:41 pm

Re: Förarbete för undersökning om airsoft i Sverige

Inlägg av thol »

ska man svara på i den här tråden eller på nån sida nån stans?

Supernaut
Inlägg: 603
Blev medlem: fre maj 04, 2012 10:26 pm

Re: Förarbete för undersökning om airsoft i Sverige

Inlägg av Supernaut »

thol, läs i mitt inlägg ovan:
Supernaut skrev:Det jag vill fråga här är vilka frågor, problem och annat som ni är intresserade av att svara på, få veta eller informera oss om? Jag söker inte svar till undersökningen eller diskussion om airsoft, bara förslag på frågeställningar och innehåll till undersökningen.
Skriv alltså här om undersökningens utformning, själva undersökningen kommer först när den utformats.

Stygge
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:03 am

Re: Förarbete för undersökning om airsoft i Sverige

Inlägg av Stygge »

Vad exakt vill ni få fram för information? Är det rent hobbyrelaterad eller bredare sociologisk perspektiv ni vill ha?
Landskap, civilstånd, ålder och yrke kan ju vara en bra bas. Vill man gå längre så kan man ju ta in saker så som årsinkomst, vad man lägger på hobbyn både vad gäller ekonomiskt och tid (tid på forumet, meckande, spelade och socialt umgänge med andra utövare utanför spel etc).

Sedan har man ju självklara saker som var man spelar, hur mycket och när etc etc.

Går ju att göra väldigt brett eller väldigt smalt helt beroende på vad man vill föra fram, förtydligar Ni avsikten lite mer så är det lättare att ge förslag på underlag.

icefox
Inlägg: 20
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:34 pm

Re: Förarbete för undersökning om airsoft i Sverige

Inlägg av icefox »

Enklast är att använda sig utav frågor man kryssar i och inte fritextsvar, sedan börja med

Kategori-frågor för att indela svarande i olika kategorier genom frågor t.ex. ålder 18-25, 25-29, 30-35 osv.

Sedan fortsätta med frågor man är intresserad utav antingen ja/nej/vet inte eller gradera från 1-5/vet ej
osv. Att man hela tiden har med alternativet vet inte gör att man slipper opålitlig data.
Frågan yrke ger väldigt intressant information dock får man ingen god statistisk data ur det utan då är det bättre att sätta upp yrkeskategorier, se platsbanken hos arbetsförmedlingen för förslag.

Vill ni veta mer kan ni kotakta mig via pm så hjälper jag mer än gärna till
Sgt. "Icefox" Maclean

Matte
Inlägg: 4
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:09 am

Re: Förarbete för undersökning om airsoft i Sverige

Inlägg av Matte »

Info om utövaren; Hur ser den genomsnittlige airsoftaren ut?

Ålder?
Kön?
Bostadsort?
Yrke, utbildning, inkomst?
Civilstånd?

Hur hobbyn utövas:
Hur många år har personen spelat?
Hur många ggr per år?
Typ av spel?
Hur mycket pengar läggs på hobbyn per år?
"There is no hunting like the hunting of man, and those who have hunted armed men long enough and liked it, never care for anything else thereafter" - Ernest Hemmingway

Prospero
Inlägg: 121
Blev medlem: lör sep 15, 2012 12:53 pm

Re: Förarbete för undersökning om airsoft i Sverige

Inlägg av Prospero »

Har man fått fram någon bild av hur många aktiva det finns i STHLM?
Lite sisådär på ett ungefär.. kan man finna någon Geografisk spridning mer norr ort eller söder eller är fördelningen jämn...?`
Varför jag frågar är för att jag känner att det är kanske dags att närma sig kommuner och peka på att någon tusen ungdommar/utövare springer idag omkring i skogar och kör med risk för att problem uppstår... Att man behöver fler områden att få spela på som upplåtits av kommuner...
Signing of...
Fritte "PROSPERO"
Seal Team : Zero

-För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras!-

~Marcus Porcius Cato maior~

SOG
Inlägg: 25
Blev medlem: tis apr 02, 2013 9:45 pm

Re: Förarbete för undersökning om airsoft i Sverige

Inlägg av SOG »

Hur går det med den här undersökningen?!

Är sugen på att veta faktiskt!

Skriv svar