USMC Grunt Gear & Funderingar

Lefty
Inlägg: 5
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:10 pm

USMC Grunt Gear & Funderingar

Inlägg av Lefty »

Tjenare!

Jag och några i laget vill börja bygga ett USMC kit

har spikat ner dem mer simpla sakerna som:

Marpat Desert/Woodland MCCUU
MTV
PASGT + hjälmdok (skulle en mich 2000 passa här?)

M4A1 Med standard RIS/RAS / M16 / M249


Men sen när man går in på smådetaljer såsom sidearms och coms är jag lite fundersam, skulle man t.ex kunna motivera att en grunt skulle ha Sordins ute i fält för vi i laget har funderat på att skaffa / redan har skaffat och hade varit lite surt att gå ner till sämre.

även M9 är ju standard, men som jag förstått så delas även 1911an som hela laget föredrar ut till vissa förband och då leder samma fråga till hölster ifall det bara är Safariland eller om Serpa också är accepterat.
Senast redigerad av 1 Lefty, redigerad totalt 0 gånger.
- SMAG -
Mina affärsredovisningar:: viewtopic.php?f=121&t=12003

viqs
Inlägg: 222
Blev medlem: tis maj 08, 2012 3:29 pm

Re: USMC Grunt Gear & Funderingar

Inlägg av viqs »

Vill du köra tc-2000 och 1911 så är det mer recon, force recon eller MARSOC som gäller.
Om du ska "bara" köra grunt så skulle jag titta närmare på SPC eller iMTV istället för det monstruösa aset MTV. Dels för att de andra alternativen är mindre och mer praktiska så är de också mer passande för ett kit som är "current".
"Sacrifices must me made. Do you know how easy it'd be to just bang dudes? Easy as FUCK, but dicks aren't vaginas and you have to put up with the moods and bitching for the vag bro"

Finnen
Inlägg: 213
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:57 pm

Re: USMC Grunt Gear & Funderingar

Inlägg av Finnen »

Som Viqs skrev.

Utöver det så kan jag nämna att sordins inte är issue direkt, majoriteten är oftast köpta av gruntsen själva.
Gällande sidearms så är M1911a1 enbart ute bland specialförband som MFR och MARSOC, för resten gäller M9 och då är det befäl, ksp-skyttar, förare och andra logistiska förband som får ut dom, en menig skytteslusk kan glömma att få ut en då hans enda riktiga behov täcks av standard M16a4.
9/10 peaple doesn't know that Marines can fuck your life up better than you.

Lefty
Inlägg: 5
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:10 pm

Re: USMC Grunt Gear & Funderingar

Inlägg av Lefty »

Jo men om vi nu börjar gå in på Force Recon då är det väl mer EI Land Ciras / RRV västar vi snackar om?

och jag menade självklart IMTV, lite typo här när man sitter o smyger med ASS på jobb :P
- SMAG -
Mina affärsredovisningar:: viewtopic.php?f=121&t=12003

viqs
Inlägg: 222
Blev medlem: tis maj 08, 2012 3:29 pm

Re: USMC Grunt Gear & Funderingar

Inlägg av viqs »

force recon och marsoc verkar båda ha rejäl stå-kuk för eagle mbav, som är en plate carrier w/ cummerbund med insytt splitterskydd. Annars så är BAE/SDS RBAV poppis också och har, iaf för force recon ersatt CIRAS.
"Sacrifices must me made. Do you know how easy it'd be to just bang dudes? Easy as FUCK, but dicks aren't vaginas and you have to put up with the moods and bitching for the vag bro"

Finnen
Inlägg: 213
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:57 pm

Re: USMC Grunt Gear & Funderingar

Inlägg av Finnen »

CIRAS, både Land- och otroligt nog Mar- versionen förekommer fortfarande liksom MBSS och RRV inom FR.
Går man in på MARSOC så syns det mer exotiska grejer som tex. 6094 och Mayflower också.
9/10 peaple doesn't know that Marines can fuck your life up better than you.

Nicolai
Inlägg: 105
Blev medlem: lör okt 13, 2012 10:05 pm

Re: USMC Grunt Gear & Funderingar

Inlägg av Nicolai »

Den rätta hjälmen för grunts är väl egentligen LWH?

Finns en repro här iaf: http://www.royaltigergear.com/product_i ... ts_id=1046

Dock fel färg på hakremmen som ska vara i coyote... finns på ebay men OD funkar nog också :P själva hjälmen täcker man ju med ett hjäldok (RS hjälmdock finns också på ebay eller desertrat.se (.com?), det är vändbart så man får desert och woodland i ett)

Juveltjuven
Inlägg: 135
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:22 pm

Re: USMC Grunt Gear & Funderingar

Inlägg av Juveltjuven »

Nej.
Varje dag blir en airsoftare ledsen för att någon är elak mot honom/henne. Sätt detta i din signatur om du tycker att blomkål ser ut som små träd.

Finnen
Inlägg: 213
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:57 pm

Re: USMC Grunt Gear & Funderingar

Inlägg av Finnen »

Nej vad?

LWH är issue till vanliga marines, reprot på royaltigergear är kittad med den äldre upphängningssystemet, likadan som den i äldre PASGT-hjälmar, som senare byttes mot kuddar.
Strapsen är, utöver ett par små skillnader, nästan likadan som issue i od.
9/10 peaple doesn't know that Marines can fuck your life up better than you.

Skriv svar