Rätt utrustning för min M16A4 med specifika tillbehör?

Nicolai
Inlägg: 105
Blev medlem: lör okt 13, 2012 10:05 pm

Re: Rätt utrustning för min M16A4 med specifika tillbehör?

Inlägg av Nicolai »

Härifrån och framåt har du gott om uppdaterad inspiration och ref-bilder för USMC :)


Det är bara att grotta ner sig, en impression byggs inte utan en massa tid framför datorn, rätt vad det är blir det mer chairsoft än airsoft :P

[S1] Snygg
Inlägg: 50
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:03 pm

Re: Rätt utrustning för min M16A4 med specifika tillbehör?

Inlägg av [S1] Snygg »

Det är bara att grotta ner sig, en impression byggs inte utan en massa tid framför datorn, rätt vad det är blir det mer chairsoft än airsoft
Definitivt ett av dom bättre uttalanden jag sett på det här forumet!

Tack för länken, ska grotta på :lol:
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 647#p98647
Finns på Instagram under namnet: @whopper.gungnir

Mason
Inlägg: 230
Blev medlem: sön maj 20, 2012 4:30 pm

Re: Rätt utrustning för min M16A4 med specifika tillbehör?

Inlägg av Mason »

Mina tips då.
-Köper du M203 så kom ihåg att dom railmmonterade bara är en hokuspokus airsoft upppfinning.

-Desert Marpat är ljust. Vissa köra lite ökenkammo grejjer här i sverige och får det att fungera, men Desert Marpat är bland dom absolut ljusaste mönstren. Kika på en FROG i Woodland Marpat :)

-Gör en prioriteringslista. Vad är viktigast för att göra så folk ser en marine. En SPC + CB fickor hade jag lagt högt upp på listan. Och som sagt så börja leta på ebay. RS är billigt när det kommer till CB.

-Byt siktet till TA31. Prio efter västen säger jag.

- Kika på ILBE ryggsäcken. Den har börjat fasas ut men helvette vad mycket ryggsäck du får för pengarna. Välkända Arcteryx som designat och propper som sytt och jag inte minns fel. Finns en mindre assalt ryggsäck i samma kit som också är fin.

hellfoxx
Inlägg: 30
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:56 pm

Re: Rätt utrustning för min M16A4 med specifika tillbehör?

Inlägg av hellfoxx »

Det är precis som (Maison) sa om "Gör en prioriteringslista" ;) tar min USMC kit t,ex som är ett support person som jag kör, här har du min lista inom support rollen

kläder-Woodland Marpat med rätta patchar
1:a västen är Peca skydd-väst i TAN färg sen på den västen så har jag en H-Harness i CB med ksp och nån annan typer av fickor i CB
och sen är ju vilken typ av vapen som man använde :P själv kör jag ett m240b som är ju ett support vapen som j**vlar stor vapen som jag MÅSTE ligga när jag skjuter, för att jag som i personlig vill inte har för mycket fickor eller nån annan typ av en väst som ligger i vägen så jag kör med ett Peca skydd väst och H-Harness som jag tycker som är j**vligt bekväm i ett spel och så,
sen ha också ett Scarf Shemag Khaki-Svart som jag har på mig.
Och självklart med ett hjälm också med rätt kamo med den också. ;)

men som sagt kör på vad dom andra säger, dom vet lite mer av gearen och var kan får tar på dom.
det är ju din utrustning! som du vill har lite hjälp med,,
så vi hjälper ju till så det är ju klav det ;D så mer frågor till oss så hjälper vi till dig, så det är ju lugnt det asså.

huvudsakligen att du har rätt kamo och rätt patch till rätt gear och vapen till det, lycka till!. Gnasty ;)

Bloodneed
Inlägg: 747
Blev medlem: lör maj 26, 2012 6:15 pm

Re: Rätt utrustning för min M16A4 med specifika tillbehör?

Inlägg av Bloodneed »

Imo endast flightpatch och "ir-dots/squares" i patchväg allt annat är pog (uppläxad av Nico ;) om man inte räknar efternamn/branch på fältskjortan

11 november 2013, 18:38:

Och vill du vara extra fab så skippa spc och köp KDH pc som farfar här ;)
CTR EP3 Championship White, nuff said

Gnasty
Inlägg: 34
Blev medlem: tis sep 04, 2012 10:48 am

Re: Rätt utrustning för min M16A4 med specifika tillbehör?

Inlägg av Gnasty »

Alright! Tänker inte besvara er alla här, men av den info jag fått har er så har jag några följdfrågor :)

Maison, nu blev det så att jag köpte mig en G&P railmonterad M203 ändå :P Men det där är skitsamma för mig nu...

Angående camot. Jag kommer först och främst att köpa mig MARPAT desert. Möjligen så köper jag till Woodland vid ett senare tillfälle. Ska kika vidare på SPC, verkar som att det blir ett sådant sen! ;) Och yes, ska ta och kika på en TA31 också!

ILBE ryggsäck... Om det nu fasas ut, vad får dom in istället? Jag har ju en riktig FILBE. Använder grunts den?


En annan sak också. Hur ligger det till med kommunikationssystem?

Bloodneed
Inlägg: 747
Blev medlem: lör maj 26, 2012 6:15 pm

Re: Rätt utrustning för min M16A4 med specifika tillbehör?

Inlägg av Bloodneed »

Filbe är issue för grunts ;)
CTR EP3 Championship White, nuff said

Nicolai
Inlägg: 105
Blev medlem: lör okt 13, 2012 10:05 pm

Re: Rätt utrustning för min M16A4 med specifika tillbehör?

Inlägg av Nicolai »

Sitter med telefonen bara men kort sagt dyrt tyvärr, har inte dunderkoll än, men Räkna med minst 1000 kr och då är det billigt om du ska ha något liknande vad usmc har. Men kan länka lite grejer när jag kommer hem :)


Så är hemma nu, kopierar lite från lagets forumsdel som jag skrivit tidigare (det här gäller handburen radiokommunikation):

Teamleaders/squadleaders osv. får en PRC 152 med en H250 military phone och en Thales Whip Antenna. Denna går i princip inte att få tag på RS vad jag vet, men det finns ett par reprovägar att gå.

Men för intra-squad används PRC-153. En radio som görs av motorola och kan inte köpas civilt pga. sina egna krypteringar osv. antar jag. Men så här ser den ut iaf

Efter att ha letat igenom Motorolas hemsida så har jag kommit fram till att denna är den mest liknande, Motoroloa XTS 2500 modell 3

På Ebay kostar den runt 2500 kr

Själva radion är dyr, men reservdelar osv. kan hittas förvånansvärt mycket billigare.

Det finns även headset/laddare/batterier i en uppsjö, men radion i sig ligger mellan $300 till $500 styck i varierande skick, de flesta ligger i överkant. Radion i sig verkar kanoners dock, vattentålig, stöttålig osv. Den har en rad MIL-STD och andra specifikationer.

Det är är "rätt" radio, så rätt det går iaf. Men den kostar därefter såvida man inte kan luska ut någon billigare deal.

Har även hittat svar på varför den är såpass dyr:
The XTS Series of radios offer the most advanced technology available today. These radios are only available from your local Motorola Authorized Dealer and cannot be sold legally via the internet. However, accessories and batteries can be sold.
Källa

Förmodligen är det egentligen ganska billigt på Ebay, ny kostar denna mycket mer garanterat.

har letat mer och hittat två andra alternativ som kommer nära,

Motorola GP380
och
Motorola GP680

För att få radiosarna att likna likna PRC 153 mer så kan man köpa andra UHF-antenner, Kostar väldigt lite, $ 20 för 10 st och fri frakt.

På ebay kostar själva radion (GP380) ca. 1000 kr st, GP680 är lite mer avancerad och kostar därför

Detta verkar billigt för radion i sig, fick precis svar av en svensk ÅF, en GP380 kostar ny 5900 kr ex. moms. dessutom måste man då köpa laddare till. Den här radion är dessutom sjukt mycket mindre avancerad jämfört med XTS2500 så XTSen kostar nog ny väldigt mycket mer, därför tror jag att $400 är en ganska bra deal för den egentligen.

TL:DR; det kommer kosta en del pengar hur man än gör ;)

Gnasty
Inlägg: 34
Blev medlem: tis sep 04, 2012 10:48 am

Re: Rätt utrustning för min M16A4 med specifika tillbehör?

Inlägg av Gnasty »

Tack för infon, Nico!

Det här med SPC väst. Köper jag en sådan måste jag leta efter separata CB-fickor. Jag vet faktiskt inte vad jag har för fickor redan till min nuvarande väst, men det verkar vara antingen CT eller CB. Hur stor är färgskillnaden? Finns det något jag kan jämföra med?

Sen TA31. Har kollat runt lite på Ebay nu och har slagit mig in på denna: http://www.ebay.com/itm/Tactical-Airsof ... 338013cb5f. Tror ni denna kan fungera, eller är den en aning för billig? Det var just med inkl KillFlash :)

Nicolai
Inlägg: 105
Blev medlem: lör okt 13, 2012 10:05 pm

Re: Rätt utrustning för min M16A4 med specifika tillbehör?

Inlägg av Nicolai »

Inga problem, det är mest copy-pasta från min egen research för mitt kit, alltid kul att hjälpa andra Marines! :D

Siktet kommer förmodligen inte vara 100% shock, water & fogproof som lovat men det kommer duga fint tror jag :) är dålig på det där med CB/CT, för alla tillverkare/olika batchar har olika nyanser, så det finns ingen tydlig gräns. (om du köper nya fickor, håll dig till Eagle & Fire Force, mest vanliga fickorna som grunts får i issue).

Men, gör såhär, har dina fickor märken/tags/NSN-nummer kolla upp vad det står att det ska vara enligt tillverkaren och gå på det, alternativt jämför med din SPC när du köper en sådan. Om det är kinafickor så skulle jag köpa nya, begagnade och härligt inslitna Eagle-fickor finns till bra priser på Ebay, kolla först bara att det kan skickas till Sverige innan du trycker på köp-knappen ;)

Skriv svar