Hjälp med Flyye MAR-CIRAS

SaimoN_
Inlägg: 55
Blev medlem: lör jun 09, 2012 10:48 pm

Hjälp med Flyye MAR-CIRAS

Inlägg av SaimoN_ »

Hallå allihop! Skulle vilja ha lite hjälp med en sak.

Är så att jag äger en Flyye Industries CIRAS-väst (Maritime-versionen) som inte riktigt "verkar vara som den ska".

Skapade en tråd för inte så länge sen här då jag beskrev västen som väldigt tymplig och löst sittande. Det är en size L, och jag är själv 180 cm, ca 85 kg men tror inte att jag skulle behöva gå ner en storlek i väst, till Medium. Så låt mig förtydliga lite, västen känns storleksmässigt bra, men kan upplevas lösaktig.

Häromdagen upptäckte jag plötsligt hur nedre delen, baktill på västen (vid luckan som kan öppnas för att få överblick på fästanordningen) stod ut i en vad som närmast kan beskrivas som en knölig "puckel", när jag bar västen. Liknade närmast en kamel (haha). Jag bad en vän tillika lagspelare öppna upp luckan och kolla vad problemet var, och ut föll en kortare bit grönt paracord? (Om det är en bit som är gått av någonstans eller om det är en medföljande lös bit vet jag inte). Dragsnöret verkar fortfarande sitta på plats dock, och draganordningen framtill på västen är INTE rörd.

När jag dock sticker in handen på ena sidan om västen, vid cummerbunden, (se bilder nedan) så kan jag både se och känna en bit av dragsnöret, men jag vet alltså inte om det ska vara så eller om också denna gått av eller är lös?

Västen kom också med fejk-ballistik-plattor och dessa är på plats, har inte tagit ur dessa men de orsakar knappast problemet. Jag förstår faktiskt inte varför västen "knölar" sig baktill, för det är knappast en fråga om storleken.

Vad tror ni? Håller västen på att faktiskt ramla isär och är det då värt att dra i draganordningen för att sedan bygga ihop västen från scratch? Vill helst inte, har hört att det kan ta timmar och för en nybörjare som mig så vill jag verkligen undvika att gå den vägen, om jag slipper. Eller vet någon direkt vad problemet är, så att jag kan åtgärda det på annat sätt än det förstnämnda?

Jag har dessutom sökt med ljus och lykta efter någon utförlig beskrivning (text som video) på hur man bygger ihop en CIRAS-väst, men de enda instruktioner jag hittat är till Land-versionen och inte Maritime-versionen.

Jag säger det igen, västen sitter vanligtvis bra, men känns väldigt lösaktig, särskilt i sidorna. Vill gärna tro att den kan vara stabilare än såhär.

Här följer några bilder:
väst005.jpg
väst004.jpg
väst001.jpg
väst003.jpg
väst002.jpg
All hjälp tas vänligen emot!

Zentix
Inlägg: 48
Blev medlem: ons mar 20, 2013 2:37 pm

Re: Hjälp med Flyye MAR-CIRAS

Inlägg av Zentix »

Jag har en Ciras land version i Size L och den är jätte stor och jätteklumpig. Jag har fått spänna in den så att den ser jätte konstig ut.

Då är jag en 1.85 lång och väger ca 100kg (Inte rund om magen utan lite bredaxlad :) )

Så det kan mycket väl vara att din väst är för stor :)
"-Poor man wanna be rich, rich men wanna be king, and a king aint satisfied till he rules everything"

"- Never compromise, not even in the face of Armageddon"

SaimoN_
Inlägg: 55
Blev medlem: lör jun 09, 2012 10:48 pm

Re: Hjälp med Flyye MAR-CIRAS

Inlägg av SaimoN_ »

Zentix, okej haha ja jag hoppas verkligen inte att det handlar om storleken (men "knölen/vecklandet" bak på västen, vid luckan, talar för nåt annat). Tyvärr får jag ingen bra bild om jag bär västen och ska försöka ta en bild på det hela, men jag tror det går att förstå på ett ungefär :) Du har ingen idé vad det gröna paracorden skulle kunna tillhöra eller vart det ska sitta? Vad tror du om dragsnöret,som man kan känna i sidan om man för in handen vid cummerbunden? Ska det vara så?

Allt som allt, man tyckte från första början att CIRAS verkade vara ett bra system, men nu upplever jag det ganska omständigt.

Hoppas på fler svar! CIRAS-västarna bör väl knappast "knöla till sig", oavsett storlek?

16 december 2013, 16:03:

Haha okej, skratta inte (snabbt ritad i Paint, ser ut som Linus på Linjen) men här kommer mitt usla försök till att beskriva hur västen ser ut när man bär den. Ser ni knölen bak på västen? :D
paintbild.jpg

Zentix
Inlägg: 48
Blev medlem: ons mar 20, 2013 2:37 pm

Re: Hjälp med Flyye MAR-CIRAS

Inlägg av Zentix »

Då jag har dratt ihop västen så mycket det går så är den väldigt knölig på baksidan. Jag skulle ha haft en M istället. Dock har jag nu gått över till en LBT 6094 modell som är ljusår mycket smidigare och skönare :)
"-Poor man wanna be rich, rich men wanna be king, and a king aint satisfied till he rules everything"

"- Never compromise, not even in the face of Armageddon"

MikeKilo
Inlägg: 48
Blev medlem: mån sep 17, 2012 8:48 pm

Re: Hjälp med Flyye MAR-CIRAS

Inlägg av MikeKilo »

Som jag skrev till dig i den andra tråden så är västen helt enkelt för stor. (http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 97#p116097)

För att brodera ut det hela lite så är jag 186 cm och väger 84 kg. Jag har provat både S, M och L och L är på tok för stort för mig. M passar bra och S passar ännu bättre.

Aledningen till knölen är helt enkelt att du har spänt in den så mycket att det yttre lagret nylon inte har någonstans att ta vägen och därför viker sig på sig självt och bildar knölen. Detta finns att se på många bilder på gubbar i CIRAS, både inom Ärsoft och RS. Så på grund av den anledningen behöver du inte byta väst.

Med andra ord; knölen i sig är inget konstigt men om du upplever den som irriterande så blir det till att byta väst. :)
Medic ST36.

Medarrangör till Heats and Minds-spelen.

SaimoN_
Inlägg: 55
Blev medlem: lör jun 09, 2012 10:48 pm

Re: Hjälp med Flyye MAR-CIRAS

Inlägg av SaimoN_ »

Ah okej, då har jag fått direkta svar då, det är alltså ändå storleken det handlar om :)

Hm, knepigt. Blir kske till att byta väst då, får se :)

Skriv svar