Korrekt vapen till korrekt gear?

Färnström
Inlägg: 69
Blev medlem: sön jun 17, 2012 2:31 pm

Korrekt vapen till korrekt gear?

Inlägg av Färnström »

Även om det är utrusting som är diskutionen i denna avdelning så tänkte jag inte ta diskutionen rent tekniskt kring olika airsoft vapen, utan mer "rätt ska vara rätt", hur ser det ut med de olika vapentyperna?
vilka förband/grenar använder vad?

standard verkar vara vanliga M4 och M16 i olika utgåvor, men vilka använder vilken version?
hur ser det ut med SCAR, vet att den varit/är ute på test på olika håll, men hur ser det ut med den, går den att använda i ett korrekt gear?

och även sidearm, har sett och läst om 1911 och M9an, men även hört rykten om glocken också.

se om man kan få ihop en sammanställning för att underlätta för alla att se till att det blir rätt, och se om man kanske inte är tvungen att vara fastlåst vid M4an och M16.
I don't know how World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones - Albert Einstein

D-Cycle
Inlägg: 105
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:51 pm

Re: Korrekt vapen till korrekt gear?

Inlägg av D-Cycle »

Försöker du hitta ett vapen att passa till det förband du försöker efterlikna eller ett förband att efterlikna till det vapen du har?

Le Gradovic
Inlägg: 310
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

Re: Korrekt vapen till korrekt gear?

Inlägg av Le Gradovic »

Det beror fullständigt på förbandet, AFSOC använder Block II-derivat av M4, likaså NSW och Army SF samt RRgt (nästan uteslutande 14" för RRgt, övriga förband ofta 11"). Även SCAR MK17 (Heavy) är vanlig.
Bland toppförbanden (ACE, DevGru osv) är även HK416 vanligt förekommande, likaså MP7.
Senast jag kikade på MARSOC hade de SOPMOD/Block I M4 bland annat, men har inte sådär vansinnig bra koll på dem.

Pistoler som förekommer är P226 och USP (MK25 och MK23) samt troligen en MEU eller liknande hos MARSOC, har sett Army SF med Para Ordinance också, så det varierar ju lite.
Skall du spela som vanlig fotsoldat så är det en standard M4 av den senare generationen som gäller. Inte alla får ut/har med sig pistol, men det är en Beretta M9A1 som gäller för Army. Marinen har även i större utsträckning M16, men de är på väg ut. De som bär pistol bär MEU.

Ta och sök upp bilder på förbandet du vill efterlikna och plocka hem det som gäller. Notera att samtliga bössor har specifika tillbehör (så som att RRgt nästan uteslutande har Specter DR, PEQ15, M3X och 12.5" DD RAS), men jag valde att inte gå in på sådana detaljer, dels för att det ofta är svårt att utesluta vissa prylar. Leta referensbilder bara.
Tog heller inte upp andra gevär än automatkarbiner och pistoler, så är du sugen på att spela som någon form av understöd så finns ju andra vapensystem att tillgå.

Det finns naturligtvis fler bössor, som jag inte tog upp, men dessa är de vanligaste.
The Ammunition Magician

Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia

Färnström
Inlägg: 69
Blev medlem: sön jun 17, 2012 2:31 pm

Re: Korrekt vapen till korrekt gear?

Inlägg av Färnström »

tänkte om det gick att få en snabblista :P inte bara för mig utan för andra, men inser när ni säger det att det kommer nog vara en lite väl stor lista...

mina största tankar är att se om man kunde komma ifrån vanliga standard M4, jag har en liten förkärlek för SCAR, men då den endast står listad som "ute i test" så blir det svårare att välja ut den.

finns det något förband som bekräftat använder SCAR som standard beväpning?


sen, hur ser det ut med sidovapen? lika stor spridning där eller finns det några/någon som man inte kan gå fel med?
I don't know how World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones - Albert Einstein

Färnström
Inlägg: 69
Blev medlem: sön jun 17, 2012 2:31 pm

Re: Korrekt vapen till korrekt gear?

Inlägg av Färnström »

okej, så det finns en möjlighet att använda den utan att de nördiga säger "NEEJ" alltså??

och de olika M9 modellerna fungerar som sidearm va?
I don't know how World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones - Albert Einstein

Färnström
Inlägg: 69
Blev medlem: sön jun 17, 2012 2:31 pm

Re: Korrekt vapen till korrekt gear?

Inlägg av Färnström »

den jag har liggandes just nu, som varit del av mitt gamla hop plock är en M9 Elite IA, om man kan behålla den så underlättar det, annars får man väll kränga den mot något mer korrekt :)
I don't know how World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones - Albert Einstein

Vandalen
Inlägg: 70
Blev medlem: ons maj 23, 2012 10:16 pm

Re: Korrekt vapen till korrekt gear?

Inlägg av Vandalen »

Hur ses det på mk16 egentligen? Det finns en del ref. bilder på när den varit ute på prov men som vi alla vet har den fasats ut. Men skulle det vara korrekt att få använda en mk16 om ens gear baseras på den tidsperiod som den var ute på prov?
Quite frankly, I didn't even want to use you guys, with your dip and velcro and all your gear bullshit. I wanted to drop a bomb. But people didn't believe in this lead enough to drop a bomb. So they're using you guys as canaries.

appslapp
Inlägg: 72
Blev medlem: lör maj 19, 2012 7:59 pm

Re: Korrekt vapen till korrekt gear?

Inlägg av appslapp »

Finns mk17 med 5.56kit ute dock:
Bild
"Det var Van Damme som spelade rovdjuret från början i Rovdjuret!! Stora ryktet från 80-talet var sant! ;)"

Vandalen
Inlägg: 70
Blev medlem: ons maj 23, 2012 10:16 pm

Re: Korrekt vapen till korrekt gear?

Inlägg av Vandalen »

hur vet man att det är en mk17 med 556 kit och inte en mk16?
Quite frankly, I didn't even want to use you guys, with your dip and velcro and all your gear bullshit. I wanted to drop a bomb. But people didn't believe in this lead enough to drop a bomb. So they're using you guys as canaries.

appslapp
Inlägg: 72
Blev medlem: lör maj 19, 2012 7:59 pm

Re: Korrekt vapen till korrekt gear?

Inlägg av appslapp »

Det vet nog bara han som ligger bakom bössan...men bilden är relativft ny och mk16 fanns ute under en kort tid.
"Det var Van Damme som spelade rovdjuret från början i Rovdjuret!! Stora ryktet från 80-talet var sant! ;)"

Skriv svar