Electronic Warfare

Hippie
Inlägg: 15
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:56 pm

Electronic Warfare

Inlägg av Hippie »

Hur ställer sig folk till telekrig i airsoftspel rent generellt? Med detta så menar jag allt från avlyssning till störsändning av motståndarens band.

Det jag kan tänka mig talar emot är att det blir VÄLDIGT enkelt att helt störa ut någon, på grund av att man egentligen vet exakt vilka frekvenser din motståndare använder. Det finns ju bara ett fåtal licensfria kanaler, och jag kant änka mig att det är YTTERST få airsoftare i Sverige som lyckats få en egen frekvens registrerad.

Som sambandskunnig inom militär radio är jag rätt erfaren med kodord för frekvensbyten (så kallade "kicks"), men jag gissar att gemene man inte har lika bra koll på det, och att behöva hålla koll på kodord skulle förstöra spelet mer än det gav en kul extra svårighet. Därav är nog störsändning FÖR aggresivt för att vara ens LITE kul i spel.

Avlyssning dock är nog mer gångbart i spel. Dock kanske det finns gentlemannaregler runt detta, eftersom det just är begränsat antal kanaler man kan sända på? (Att hålla koll på om någon VERKLIGEN lyssnar eller inte på fiendens band är ju omöjligt att veta, därav "gentlemannaregler").

Observera nu att jag pratar om storspel. Jag tror inte det skulle funka ALLS på söndagsspel eller motsvarande.

Lite lösryckta tankar från en sambandstönt såhär på fredag eftermiddag. Kommentera gärna :)

Boogieman
Inlägg: 311
Blev medlem: mån maj 14, 2012 10:56 am

Re: Electronic Warfare

Inlägg av Boogieman »

Beror ju helt på scenario och sånt. Är det ett spel med en utvecklad militär mot en underutvecklad gerillagrupp så blir det ju lite konstigt om de ska ha lika möjligheter att avlyssna och störsända.
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

harlekin
Inlägg: 286
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:18 pm

Re: Electronic Warfare

Inlägg av harlekin »

rätta mig om jag har fel.

Men är det inte olagligt att störsända?
Dom här skyddsglajorna pallar en hagelsvärm på nära håll.
- Coolt, resten av ansiktet då?

delendam
Inlägg: 114
Blev medlem: tis maj 08, 2012 1:40 pm

Re: Electronic Warfare

Inlägg av delendam »

Harlekin; japp, det är olagligt.

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: Electronic Warfare

Inlägg av Thinker »

Problemet med mesta av elektronisk krigföring är att tekniska nivån på kunskap och möjligheter är väldigt olika och helt ärligt är det rätt få som ens klarar hantera sina radios bra, hur många storspel, HQ och grupper har inte stora problem med radiokommunikationen, ofta onödigt mycket problem. Och mycket av det är för att många spelare och arr verkar tro radios är magi som ska fungera utan man anstränger sig om att göra det bra.

Förutom laglighets faktor så om då störsändning mm är ok på spel, så kommer det bara leda till irriterade spelare, värre samband och sämre spelande generellt, det ger knappast ökad spelkänsla för flesta, och många kommer välja sätt som mer ställer till spelkänsla eller kan orsaka andra problem för att lösa det. Som gå över till mobiltelefoner eller börja använda frekvenser som de inte borde.

Sedan hur man går till väga för att störa sända, och med vilka tekniker och metoder och val det är helt annan sak. Det går att göra så flesta inte kommer förstå de är störsändning som ställer till mycket av problemen de har med radiokommunikationen, men det innebär fortfarande inte att det är en bra ide att börja tillåta. Och tänk på att det igentligen inte bara är radio störning som elektronisk krigföring handlar om. Det går att störa ut mobiler på liten yta, och även GPS system mm.

Avlyssning är dock helt annan sak för det är något som inte försvårar eller ställer till det för fienden, och mängden intel fi kan få fram kan minskas rätt lätt, men beror rätt mycket på hur man beter sig och vad man säger samt lite förberedelser. Men avlyssning kräver ändå rätt mycket jobb/tid ingame, kunskap, finess och utrustning för att göra det effektivt. Ja det kan ge rätt stora vinster men det är ingen "win button". Och jag snackar om erfarenhet här.

Vissa kommer alltid "turn it to eleven".
This space intentionally left blank

Morehk
Inlägg: 11
Blev medlem: fre jun 01, 2012 12:52 am

Re: Electronic Warfare

Inlägg av Morehk »

Störsända ut folk kommer sabba för mycket, men avlyssning däremot tycker jag är helt ok. Men då ska man även ha en scanner som är till för det och inte bara en comradio som man knappar in den frekvensen man vet fienden ligger på, lite får man arbeta för det =)

Kalle
Inlägg: 181
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:07 pm

Re: Electronic Warfare

Inlägg av Kalle »

Håller med kören, störsändning känns onödigt och skulle förmodligen inte bidra till något annat än sura miner om man inte använder det YTTERST begränsat i samband med speciella händelser och VET vad man gör, som Hammerhead beskriver.

Avlyssning är något som används en hel del på de spel jag är på men då väldigt styrt enligt scenariot. Tex: Du tar över fiendens radiostation (Satcom) och får då möjlighet att lyssna på fiendens radio i tex 1 timme förutsatt att du håller Satcom hela tiden. Förlorar du Satcom får du inte längre lyssna på fiendens radio, eller efter timmen gått så har fienden upptäckt att deras radiokom är infiltrerad och det simuleras frekvensbyte genom att du inte längre får lyssna på deras kanal.

Avlyssning sker nog bäst genom att vara scenariostyrt eftersom vi har få kanaler att röra oss på samt väldigt få av oss har tillgång till ordentlig kryptering för att motverka detta.
Spontanavlyssning (knappa in fiendens kanal) bara på pin kiv sådär är i mina ögon rent fusk, typ som att ta på sig deathrag och vandra omkring "gått vilse - letar efter spawn" för att reka fiendepositioner. Rent fusk och spelförstörelse.
"Wir sind Deutsche, es ist was wir machen!"
- Kirschenbauer Airsoft Uppsala
Följ oss på facebook!

Bloodneed
Inlägg: 747
Blev medlem: lör maj 26, 2012 6:15 pm

Re: Electronic Warfare

Inlägg av Bloodneed »

hitta rätt kanal, tejpa in sänd knappen , loopa christer pettersson när han sjunger rövarsången. check ,, thats electronic warfare for you.
CTR EP3 Championship White, nuff said

olaman
Inlägg: 55
Blev medlem: ons maj 23, 2012 12:40 pm

Re: Electronic Warfare

Inlägg av olaman »

Har tenkt på dette før - på større spill kan man kapre en radiostasjon hvor det står fire-fem radioer innstilt på fiendens kanaler, og så får du skru på fler radioer om du holder fler strategiske punkter som tilhører de forskjellige radiofrekvensene.

Da fordrer det at man har en mann i "radiohuset" som kan videreformidle viktige beskjeder fra FIs nettverk.

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: Electronic Warfare

Inlägg av Thinker »

Något jag har undrat över är hur många som verkligen gått in för signalspaning på något spel? Och då menar jag haft med utrustning specifikt för det samt lagt tid att göra just det ingame som primär uppgift, inte bara sätta sin radio på scanning när man går omkring eller lökar i bas mm och hoppas på det bästa.

Mesta "nytta" hittills på spel av signalspaning är troligen mer pga fientliga taktiska kommunikations missar, de helt enkelt säger mer än de borde över radio och man har tur att kunnat snappa upp det samt varit i position för kunna utnyttja det. Men själv anser jag att för just signalspaning verkligen ska kunna påverka ett storspel, så kräver det en hel del kunskap, tekniska saker och tid, och bästa signalspaning sker inte då kanske inte från egna HQ pga avstånd/terräng utan oftare närma fi ute i OP osv så man kan samföra radio intel med det man ser och ge bättre total bild med mer specifik info till HQ, problemet är då att göra det via radio (som då om det vill sig illa kan avlyssnas av fi, samt det kan vara problem med radioskuggor och räckvidder).

Jag vet att jag själv har alldeles för mycket utrustning med till spel ibland inom olika tekniska områden, men jag har också medvetet inte haft med saker just för spelets modell och vad min grupp haft för uppgifter att utföra.
This space intentionally left blank

Skriv svar