Manuell programmering av Puxing PX-888K - Så här gör du!

Kalle
Inlägg: 181
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:07 pm

Manuell programmering av Puxing PX-888K - Så här gör du!

Inlägg av Kalle »

Har fått flera requests på en guide till hur man programmerar PX-888K manuellt så jag kastar helt enkelt upp den lathund jag skrev ihop för laget när det var aktuellt för oss, även om ingen i laget använt den då jag programmerade alla radios själv!
Den är riktad till personer, tyskar, inom Kirschenbauer, därav språkvalet. Endast relevant information är med här. Vissa formateringsfel kan förekomma då jag bara klistrar in från facetube.

Frågor, synpunkter eller felaktikheter? Påpeka detta genast så att det kan åtgärdas!

Guiden är tänkt att användas med en fabriksny radio så för att allt ska stämma överens och inte vara förvirrande kan det vara en bra idé att återställa sin radio innan man följer denna. Detta gör man genom att hålla inne MENU samtidigt som man slår på radion (slå inte på din radio, den kommer att gå sönder och det är inte mitt fel. Varför säger man "slå på TVn" osv? Sämsta uttrycket ever, tänk om någon missförstår då blir det svindyrt...). Det kommer då upp "RESET ?" på skärmen, tryck ENTER för att återställa.

____________________________________________________________________________________________________________
==============================================================================================


Så här ställer du in samt programmerar in kanalerna manuellt i din Puxing PX888K. Slutprodukten är en fullt fungerande och konfigurerad PX-888K, redo för fältet.

Det ABSOLUT första du ska göra är att läsa igenom manualen. Är du inte grym på kinesiska så är andra halvan av manualen lite lättare att förstå (den är på engelska).



STEG 1

Har du läst manualen? Nej men gör det då.
...
Nu när du har läst manualen (who am I kidding... inte fan har du gjort det, skyll dig själv), montera ihop radioapparaten. Glöm inte att skruva i antennen (den långa pinnen) då man enligt manualen inte ska använda radion utan antenn inkopplad.


STEG 2

Sätt på radion. Nej, NEJ VAFAN INTE SÅ!!! Sjuka jävel. Jaja, we're german it's what we do... AKTIVERA radion genom att vrida på volymratten (den lägre, tjockare av de två).


STEG 3

Gör först de nödvändiga inställningarna. För att göra detta behöver vi gå in i menyn. Tryck på MENU. Nu står det "MENU" på displayen. Använd encoder-ratten (den långa smala i mitten) för att bläddra mellan de olika alternativen. För att ändra något, tryck på ENTER och vrid sedan på encoder-ratten tills du fått fram önskat alternativ. Tryck sedan ENTER igen och ändringen är klar.

Det som ska ändras är:
  • BEEP ? - Ska sättas till OFF, så slipper man de jobbiga pipen.
  • N/W ? - Ska sättas på NARROW istället för WIDE.
  • STEP ? - Kanalstegning, den ska ställas till 6.25K (står på 25K default).


Alla andra inställningar kan man lämna som de är tills man får för sig att det är något man vill ha annorlunda.
Tryck nu på ESC/M för att gå ur menyn. Din display visar nu:

R477.125
T477.125



STEG 4

Nu är vi redo för att knappa in en frekvens och sedan spara den. Här är den lista med kanaler som jag (Kalle) använt när jag programmerat.
  • PMR 1 - 446.00625 - Kanalplats 1
  • PMR 2 - 446.01875 - Kanalplats 2
  • PMR 3 - 446.03125 - Kanalplats 3
  • PMR 4 - 446.04375 - Kanalplats 4
  • PMR 5 - 446.05625 - Kanalplats 5
  • PMR 6 - 446.06875 - Kanalplats 6
  • PMR 7 - 446.08125 - Kanalplats 7
  • PMR 8 - 446.09375 - Kanalplats 8
  • JAKT 1 - 155.40000 - Kanalplats 9
  • JAKT 2 - 155.42500 - Kanalplats 10
  • JAKT 3 - 155.45000 - Kanalplats 11
  • JAKT 4 - 155.47500 - Kanalplats 12
  • JAKT 5 - 155.50000 - Kanalplats 13
  • JAKT 6 - 155.52500 - Kanalplats 14
  • JAKT 7 - 156.00000 - Kanalplats 15
Börja med att skriva in en frekvens, antingen genom att vrida på encodern eller skriva med siffrorna. Som du kommer att märka så får inte alla 5 decimaler plats på displayen när man skriver in frekvensen (märks på PMR-frekvenserna), men räds icke! Radion visar de sista två siffrorna med mycket liten text precis till höger om frekvensen du just skrivit in och radion matchar de sista två med den inställda stegningen, vilka då blir korrekt för våra kanaler. ;)

Börja med PMR 1 till exempel; När du skrivit in frekvensen korrekt ska din display visa:

R446.006(25)
T446.006(25)


Det fick duga med parenteser för de små siffrorna.

För att spara denna frekvens;
Tryck först på MENU.
Tryck sedan på ESC/M.

Nu ser du ett blinkande M samt tre små siffror nedanför. Siffrorna visar vilken kanalplats du valt att spara frekvensen på. För att ändra kanalplats, vrid Encoder-ratten.
När du valt kanalplats, tryck ESC/M igen för att spara frekvensen. Nu kan vi börja med nästa frekvens, tex PMR 2. Tips nu är att vrida Encoder-ratten tills vi stegat upp till nästa frekvens, så slipper man så jäkla många knapptryck. ;)
När du fått fram frekvensen, spara den som ovan men se till att välja en annan kanalplats, annars skriver du över PMR 1 som du sparade där innan.

Fortsätt så tills du sparat alla frekvenser. Försök att komma ihåg vilken kanal som ligger var, det underlättar om man tappar bort sig när man namnger kanalerna.



STEG 5

Nu är det dags att byta namn på kanalerna.
Först måste vi gå in i Channel Mode. Tryck på ESC/M för att cykla mellan Channel Mode och Frequency Mode.
När du ser:

CH 1
CH-001


så är du i Channel Mode, det förklarar sig självt. ;)
Tryck lite på ESC/M för att se hur de olika lägena kan se ut.

För att byta namn på en kanal, tex kanalplats 1 som vi sparade PMR 1 på, tryck på MENU och vrid Encoder-ratten (ett snäpp moturs) tills det står:

NAME ?
--------


Tryck nu på ENTER, den första lilla linjen börjar blinka. Använd Encoder-ratten för att vrida fram vilket tecken du vill ha. När du fått fram rätt tecken, tryck på # för att gå till nästa. När du är klar, tryck på ENTER för att spara namnet. Tips är att ge kanalen något vettigt namn, som tex PMR 1 om du lagt in PMR 1 på den (well duh...).

Fortsätt så tills du satt namn på alla frekvenser du sparat. Tryck på ESC/M för att gå ur menyn.



Nu är det dags att börja använda radion samt att kontrollera om du ställt in frekvenserna rätt (görs mot annan radio). Antingen kör du där du är eller så går du till Dual-monitoring Mode, det läge som används för att lyssna på två kanaler samtidigt. För att komma dit, håll inne ENTER i 2 sekunder.Nu har det dykt upp ett A framför en av kanalerna. A indikerar att denna är den aktiva kanalen, dvs den kanal som du sänder till när du trycker på PTT-knappen. För att byta kanal, vrid på Encoder-ratten. Den kanal som visas undertill är den sekundära kanalen som du lyssnar på men inte kan sända till. För att sända till den andra kanalen istället, tryck på ENTER, då visas ett B framför den aktiva kanalen. Du kan nu sända till den sekundära kanalen istället. Vrid på Encoder-ratten för att byta sekundär kanal. Även i detta mode kan man byta mellan Channel Mode och Frequency Mode, ifall man behöver veta, genom att trycka på ESC/M.

Grattis! Nu har du programmerat din radio och lärt dig använda dess grundläggande funktioner, dvs de funktioner som vi kommer använda i fält. Nu är det hög tid att läsa igenom manualen IGEN, nu kommer du förstå lite mer av dess innehåll och lära dig saker från den.

Har du frågor, synpunkter, saker jag missat eller inte förstår ett skit så skriv en liten kommentar så ska vi slå våra tomma träskallar ihop för att reda ut situationen!
_______________________________________________________________________________________________________________
=================================================================================================


Man behöver ingen kabel av någon sort (data cable, usb cable etc) för att programmera en PX-888K. Det tar bra mycket längre tid att installera RÄTT programvara, RÄTT driver och få den att fungera som den ska än det tar att programmera manuellt. För mer om detta och generell problemlösning hänvisar jag till:
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... f=75&t=399
"Wir sind Deutsche, es ist was wir machen!"
- Kirschenbauer Airsoft Uppsala
Följ oss på facebook!

Omegamortis
Inlägg: 349
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

Re: Manuell programmering av Puxing PX-888K - Så här gör du!

Inlägg av Omegamortis »

Bra jobbat, utmärkt guide! Hämtade ut min radio för en liten stund sedan, och nu är den programmerad. Denna guiden hjälpte mig oerhört mycket!

Nitzer
Inlägg: 66
Blev medlem: ons maj 16, 2012 6:53 pm

Re: Manuell programmering av Puxing PX-888K - Så här gör du!

Inlägg av Nitzer »

Funkar dessa inställningar på en px-777 också?

Kalle
Inlägg: 181
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:07 pm

Re: Manuell programmering av Puxing PX-888K - Så här gör du!

Inlägg av Kalle »

Inställningarna som tas upp lär väl vara desamma, däremot vet jag inte om guiden funkar på en 777. Om menyerna skiljer sig så fallerar det.
"Wir sind Deutsche, es ist was wir machen!"
- Kirschenbauer Airsoft Uppsala
Följ oss på facebook!

Bay Cat
Inlägg: 947
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:58 pm

Re: Manuell programmering av Puxing PX-888K - Så här gör du!

Inlägg av Bay Cat »

Det är rätt lika men som sagt läs manualen, det står exakt där hur du skall göra ;)

Alternativt läser du Thinkers guide:
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... =75&t=1506

Nitisk
Inlägg: 303
Blev medlem: ons maj 23, 2012 8:51 am

Re: Manuell programmering av Puxing PX-888K - Så här gör du!

Inlägg av Nitisk »

Haha! Det är nästan så att jag skulle vilja ha en gilla-knapp här på forumet :lol:
Man kan ju ana lite frustration från TS. Kunde lika gärna ha döpt tråden till: Puxing PX-888K för Dummies! :twisted:

Det enda som skiljer 777 och 888 förövrigt, är att 888 kan har en extra kanal att lyssna på. De flesta menyer är likadana, samt tillvägagångssättet att programmera.

Kalle
Inlägg: 181
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:07 pm

Re: Manuell programmering av Puxing PX-888K - Så här gör du!

Inlägg av Kalle »

Skulle döpt den till det om det inte vore för sökbarheten ;)
"Wir sind Deutsche, es ist was wir machen!"
- Kirschenbauer Airsoft Uppsala
Följ oss på facebook!

Kenny Starfighter
Inlägg: 25
Blev medlem: lör dec 01, 2012 3:44 pm

Re: Manuell programmering av Puxing PX-888K - Så här gör du!

Inlägg av Kenny Starfighter »

Kääännonn!!

Fick hem min 888k just och torkade ärslet med manualen och spolade ner den tillsammans med ubåten helt säker på en sådan här tråd skulle finnas. Åh titta här finns den.

danke sjön, grynnor i maj och hela skiten jag kommer att lyckas men min puxing tack vare dig.

Återkommer med resultat.

/Kenta

13 mars 2013, 22:25:

Klart!!

Tusen tack för dummie guiden.

/Kenta
Team S.I.K.Y
A-TACS FG
*Katana m4 custom / Noveske
*Ares M60 ratatatatata!!!

Fillthee
Inlägg: 81
Blev medlem: tor nov 15, 2012 5:53 am

Re: Manuell programmering av Puxing PX-888K - Så här gör du!

Inlägg av Fillthee »

Jag tackar också för denna kanon-guiden. Har i princip aldrig ens hållt i en sån här radio och jag fixade programmeringen utan större problem.
Dock har jag en fråga. Min radio går tillbaka till fm-radio hela tiden om man inte rör den. Går detta att stänga av?

Bloodneed
Inlägg: 747
Blev medlem: lör maj 26, 2012 6:15 pm

Re: Manuell programmering av Puxing PX-888K - Så här gör du!

Inlägg av Bloodneed »

JÄTTEBRA GUIDE! ..

har sökt men hittar inte lämplig tråd. Lånar denna, vad har puxing för kontakter till PTT ..är det motorola eller keenwood?
CTR EP3 Championship White, nuff said

Skriv svar