Lite hjälp med frekvenser och olika radios.

Dufva
Inlägg: 38
Blev medlem: ons jul 31, 2013 12:37 am

Lite hjälp med frekvenser och olika radios.

Inlägg av Dufva »

Hej!

Då styvfarsan hittade tre trevliga radios i en övergiven låda tyckte jag det passade perfekt till airsoften.

Vad det fanns var.

2st. KG-819
1st. KG-UVD1P
Av märket Wouxun.

De två översta är enkla PMR-radios, välj en kanal och kör de funkar fint.
Den undre är mer avancerad och man kan knappa in direkt på radion vilken frekvens, osv osv.

När vi hittade dem, så funkade de ihop.
Men en klåpfingrig person i närheten skulle såklart sabba det direkt :)

Nu har jag stirrat mig blind på guiderna här på forumet, och manualerna på nätet.. jag kommer ingenvart.
Om jag söker med radion (den sistnämnda), kan jag höra de enklare prata, men står jag kvar på frekvensen så är det stendött, såvidare jag inte är i sökläget.

jag har fastnat och jag söker nu lite mer experthjälp.
Vad ska jag göra? .. eller vad är fel?

dariantel
Inlägg: 242
Blev medlem: tor jun 21, 2012 8:50 pm

Re: Lite hjälp med frekvenser och olika radios.

Inlägg av dariantel »

Du måste helt enkelt ställa in rätt frekvens på den sistnämnda radion, så den är samma som PMR radios om du nu vill prata på just det bandet.
Tråden " http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... f=75&t=223 " är mycket bra för att få mer kunskap i hur detta fungerar.

Förslagsvis nollställer du den programmerbara radion och ställer in alla PMR och möjligen jakt kanalerna igen. Oftast lättast att gå den vägen så
är det inte en massa inställningar som är fel eller i vägen.
Det kan vara en liten frekvens åt fel håll som spökar, eller en PL ton. Men för att kunna prata med andra inom airsoft så är det bäst att just börja om
ifrån början och nollställa. (Alla frekvenser måste du dock ställa in för hand då om du inte har data kabel och program)

Skriv svar