Baofeng UV-5R programmering

dariantel
Inlägg: 242
Blev medlem: tor jun 21, 2012 8:50 pm

Re: Baofeng UV-5R programmering

Inlägg av dariantel »

Så nu har jag prövat radion på helgens spel.

jag hade nu radion i en ficka i midjan med en kabel ifrån kjell runt bakom ryggen och fram på bröstkorgen där jag hade en Nagoya NA-771 antenn som stack upp över axeln. Det var mulet och regnade även stora delar av spelet.
Området jag hade aldrig något problem med radion på det området. Någon annan skickade in störningar ifrån sin radio dock. Som längst stog jag på 400 meter ifrån den jag anropade och det var hyfsat tjock skog och flera nivåskillnader emellan. Jag fick kontakt men aningen sporadiskt. Det var inte tillräckligt för funktionabel kommunikation då. Men det var även den enda gången under spelet jag inte kunde använda radion som jag ville och det var ändå bara ett test.
Den som tog emot sändningen hade då en PUXING 888 med ca 15 cm antenn. så kan ha berott på den med.

Jag är ändå jäkligt nöjd, Lite störande med kopplingar mellan sladd och antenn, men sådant man får leva med. Jag tror dock jag kommer skaffa någon variant av vattensäkring för kopplingarna så inte regn kommer åt direkt. Att ha denna långa antenn direkt i radion med SMA till BNC är verkligen inget att rekommendera. Det blir på tok för mycket bryt kraft.

Just ja, jag hittade funktionen där den ändrar kanal den sänder på. alltså om man lystrar på två kanaler så byter den till den som den senast mottagit signal på. Den gick lätt att stänga av så man lystrar på två kanaler men sänder på en förbestämd.

alexander_85
Inlägg: 23
Blev medlem: fre maj 25, 2012 6:56 pm

Re: Baofeng UV-5R programmering

Inlägg av alexander_85 »

Ja har en uv-5r med, och ja kan inte få i kanaler från radio me förinställda. (pmr)
Ja har kunnat lyssna på men inte sända.

har köpt ett tvin-set bellsouth t-388 för att försöka lycks men icke


vet nån om hur man ställer en en uv-5r så den kan ta in pmr kanaler och ta emot från uv?
ps ja har läst på länken men inte lyckats, har en adapter för antenn till min uv-5r

dariantel
Inlägg: 242
Blev medlem: tor jun 21, 2012 8:50 pm

Re: Baofeng UV-5R programmering

Inlägg av dariantel »

Så länge det är samma frekvens och ev PL toner på båda radios så skall de kunna prata med varandra.
Dina bellsouth radios är ju förinställda med PMR kanalerna och dessa går ej att ändra, däremot din baofeng radio kan du manuellt ändra frekvenserna på, även ställa in allt möjligt.
Det absolut bästa när man får en sådan radio är att nollställa alla inställningar, sedan ställa in kanal efter kanal för hand.

Ställer du då samma frekvens som tex PMR1 så skall den kunna prata med bellsouth radion om den har kanal 1 och ingen PL ton.

alexander_85
Inlägg: 23
Blev medlem: fre maj 25, 2012 6:56 pm

Re: Baofeng UV-5R programmering

Inlägg av alexander_85 »

tack för svaret :)

Ace
Inlägg: 1
Blev medlem: tor okt 04, 2012 4:19 am

Re: Baofeng UV-5R programmering

Inlägg av Ace »

De som har win 8 och har problem att progga den använd programmet CHIRP
funkar klockrent.

Använder det nu till min UV-5RE

http://chirp.danplanet.com

Pivot
Inlägg: 1
Blev medlem: mån aug 11, 2014 7:46 pm

Re: Baofeng UV-5R programmering

Inlägg av Pivot »

Kan också rekommendera CHIRP, enkelt överskådligt och snabbt.

Lägger in länkar till YT som beskriver i detalj hur man gör, länkar
till drivrutin för sladd osv.

Del 1: https://www.youtube.com/watch?v=arpGoThEtCE
Del 2: https://www.youtube.com/watch?v=U-opjn22kbQ

Tänkte kolla om det är nån som programmerat in PMR-kanaler på
en Baofeng UV-5R och märkt att den sänder/tar emot på angränsande
kanaler? Om man t ex sänder på PMR 2 på ena radion kan man höra
det på PMR 3 eller PMR 1 på den andra osv. Det gäller också endast
ett kanalsteg ifrån. Står den ena på PMR 1 och den andra på PMR 3
så funkar det som det skall. Dvs ingen kontakt.

Funderar på vad detta beror på. När jag sänder från en radio från
"Classe" på PMR 7 så kan "Baoen" som står på PMR 8 ta emot,
men billiga radion tar inte emot om jag sänder tillbaks,
men det gör däremot min andra "Bao" som också står på 7.

Och ja, jag har använt "narrow" på W/N (NFM i CHIRP), och nej, jag
har inte dual Watch på.

Nån som har nåt tips om vad det kan vara, eller är det bara så enkelt
att de är inte tillräckligt exakta?

Skriv svar