Nybörjare i airsoftträsket behöver hjälp med ryskgear.

Gripenclaw
Inlägg: 3
Blev medlem: tor jun 14, 2012 9:54 pm

Nybörjare i airsoftträsket behöver hjälp med ryskgear.

Inlägg av Gripenclaw »

Har precis upptäckt airsofts galna värld och är grymt sugen på att prova på detta.
Jag har pysslat lite med lajv förut och har fått berättat för mig att det finns lajv-airsoft-spel runt om i sverige. Nu vill jag gärna ta ett dopp i denna värld och skulle vilja skaffa mig utrustning så att jag kan bada i ryssarna mysiga träsk =)

Jag skulle vilja ha hjälp med att sätta ihop utrustning som är såväl spelriktig och så verklighetstrogen som möjligt. Så att jag kan åka på spelträffar och inte få arrangörer och andra medspelare att släppa hundarna efter mig.

Jag har snokat runt på formuet en hel del och det finns mycket matnyttigt, men även mycket jag inte förstår.

Räcker det med att jag skaffar en flora-uniform, en telnyashka, ett bälte, ett fint hölster till kwa's nya makarov och sen en fin stridssele/väst och ett par kängor?

Vad använder en rysk soldat idag? Någon har sagt att det inte är så strikt eftersom många soldater i den ryska armen får betala delar av sin utrustning själva och att det därför förekommer både gammalt och nytt för den allmänne soldatslusken?

Hur är det med patchar? Är det bara att köpa vad man själv finner intressant eller kommer det bli rüskigt (vits) fel då? Finns ju en del att välja på .. och sista frågan, hur skiljer sig en vanlig flora-slusk-soldat ifrån en befälsslusk? en extra stjärna på axeln?


EDIT: har kollat runt på olika sidor som det tipsats om här på sidan, bland annat: sovjetpropaganda och rödastjärnan. Problemet är väl egentligen att jag inte har den blekaste aning om vilka tillbehör som hör i hop?! Den fickan till det bältet och det hölstret till de skorna :roll:

Bloodneed
Inlägg: 747
Blev medlem: lör maj 26, 2012 6:15 pm

Re: Nybörjare i airsoftträsket behöver hjälp med ryskgear.

Inlägg av Bloodneed »

jag tror att det bästa är att läsa på om de olika förbanden då det finns en uppsjö, efter du har gått igenom de alternativ som finns tar du det som passat dig bäst (lägg där då in kostnadsfaktorer,utrustning och tillgängligheten för det du söker)

tipsar dig om ryssdelen på old.airsoftsverige där får du en överblick . Att lira ryss kan vara både en dyr och tålamodskrävande historia då mycket kan behöva beställas från motherland

kanske inte det svar du söker, men en knuff i rätt riktning!

mvh / Blood
CTR EP3 Championship White, nuff said

ministry
Inlägg: 753
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:41 pm

Re: Nybörjare i airsoftträsket behöver hjälp med ryskgear.

Inlägg av ministry »

Pistol kan du i många fall skippa om vi inte pratar FSB i Beslan, typ. Rysk militärdoktrin vill mena att pistoler är "dead weight"!

Om vi säger såhär; flora bdu,, 6sh92(-5) i flora, en kepi eller kosynka. En palatka under daypacken... Lägg till en AK74M till det, så har du en setup som funkar för vilken skytteslusk som helst från 90 och framåt.

Studera bilder på olika förband och hitta något du gillar!
Medtag bilden samt frågor till rysslands subforum under utrustning och så kan vi gå mer i på djupet där, så inte HATO:s spioner stjäl moderlandets reglementen..!
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

5224
Inlägg: 320
Blev medlem: tis maj 15, 2012 9:30 am

Re: Nybörjare i airsoftträsket behöver hjälp med ryskgear.

Inlägg av 5224 »

Kul att höra att du hittat hit och bestämt dig för Ryssträskets förlovade värld! :)

Inom alla militära styrkor finns det uppdelningar i olika truppslag som ofta har olika utrustning, inom Ryska försvaret gäller det här gånger 1000! Det finns så många olika förband och grupper att det tar en halv evighet att sätta sig in i rejält.

Som tur är behövs det inte, vi grovhugger och delar in det i de grupper som folk här i Sverige och närstående länder brukar spela som:
1. skytteslusk / motoriserat infanteri (vanlig grunt helt enkelt)
2. VDV (fallskärmstrupp inom armén)
3. MVD (en slags milis/militärt polisorgan, är soldater för "inre angelägenheter" vilket då är ställen som Dagestan och Tjetjenien)
4. FSB (ryska underättelsetjänsten, tidigare KGB, håller sig med egna väpnade förband för "antiterrorist"-ändamål och gränsövervakning främst)


Nu ska jag inte komma här och låtsas som jag är någon fena på varken VDV eller motoriserat infanteri, det är jag inte, och hoppas folk kompletterar dem men FSB och MVD kan jag en del om. Sen beror allt på vilket tidsspann vi leker med, låt oss säga nära samtid för enkelhetens skull.


1. För skyttesluskkittet: Flora unifrom, svarta kängor, SSh68 hjälm (motsvarande), 6B23 kroppsskydd, 6Sh92 väst, ak-74, aks74, ak-74m. Kroppsskydd och hjälm är saker man kan komplettera med allt eftersom.
http://www.red-alliance.net/forum/index ... ic=13404.0

2. För VDV: flora eller digital flora uniform, svarta kängor, 6b7 hjälm (finns repro, därför), 6B23 kroppsskydd, 6Sh92 eller 6Sh92-5 väst, ak-74m. Sen finns det extra, extra spaningsförband som bär lite blandat de ovan med MVD utrustning som du ser nedan.
http://www.red-alliance.net/forum/index ... pic=7601.0
http://idioterna-as.se/viewpage.php?page_id=97

3. MVD: Take a pick? De här gossarna bär mycket "sponsrat" och egeninköpt material. Men man kan ge några tips på de vanligare:
Sposn Gorka-E SS summer eller Partizan Sniper suit, svarta kängor, Maska eller ZSH-1-2 hjälm (finns repro), kora kulon kroppsskydd (finns repro), smersh väst och ak74m.
http://old.airsoftsverige.com/V6/viewto ... &p=1000370

4. FSB: Lite som MVD ovan men med mer "high end" gear generellt, en genrell riktlinje:
Sposn Gorka-R eller Partizan Sniper suit, svarta kängor (gärna Crispi Sahara), Altyn hjälm (finns repro), Fort defender 2 skyddsväst (finns repro), smershväst eller den högt eftertraktade "partizan harness" från Sposn, ak74m, aks-74, AK-104 mfl. gärna pimpad med lampor, eotech frontgrip osv.
http://www.red-alliance.net/forum/index ... #msg155438
http://i155.photobucket.com/albums/s294 ... /brat6.jpg
Mitt kit:
http://img155.imageshack.us/img155/1772/klar.jpg



På ämnet patchar:
less is more, du kan skippa det helt för FSB och MVD i vilket fall och möjligtvis sparsamt på de övriga. Någon annan kan säkert ge bättre tips där men är knappast nått du behöver. :)


PS
Känner du dig villrådig och osäker på saker eller vill ha hjälp med hur man beställer och får tag i vissa prylar, tveka inte att fråga här eller PMa! Jag hjälper mer än gärna till.
DS
Non Belior Solum Melior

ministry
Inlägg: 753
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:41 pm

Re: Nybörjare i airsoftträsket behöver hjälp med ryskgear.

Inlägg av ministry »

Från och med i år kör väl sluzhbagrabbarna på FSB med RusFed Surpat, så det går ju även det. Är väl bara srvv.org som säljer det. Finns ett par ganska snygga bilder på RA om jag inte missminner mig.

5224:s lista ovan är jättebra som grund. Skrev en liknande i pm till en ny ryss häromdagen, kanske är det dags att publucera en ny guide i vårt ryska subforum här på ASS.

Rekommenderar återgen TS att hitta bilder, inspireras, och bolla idéer här. Då kan man både få något som man tycker är snyggt och även korrekt!
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

5224
Inlägg: 320
Blev medlem: tis maj 15, 2012 9:30 am

Re: Nybörjare i airsoftträsket behöver hjälp med ryskgear.

Inlägg av 5224 »

Finns drösvis med camouflage som används, var t.ex. väldigt populärt med Smog/Kukla inom TsSN* "B" ett tag och TsSN "C" + "B" hade en egenhet för sig att springa runt i t-shirts kring 2006-2008 osv. men ja, tänker att det är lätt att grotta ner sig i alla konstigheter och detaljer kring de här pojkarna och bättre att köra någon slags "generell"/"vanligaste" historia här.
Surpat används av en del (och säkert mer med tiden) men är så nytt att jag nog inte skulle säga att det spridit sig tillräckligt för att kalla det vanligt inom FSB. Då är snarare mulitcam en mer skådad variant.

Men ja, att titta på riktiga bilder och hitta sina favoriter och återskapa slår ju aldrig fel (om man orkar plöjja bilder så finns det tonvis på Military Photos), och det är säkert flera här som kan hjälpa dig identifiera prylar om det är nått du är osäker på!


* TsSN = namnet på väpnade delen/antiterrorist delen av FSB.
Non Belior Solum Melior

Gripenclaw
Inlägg: 3
Blev medlem: tor jun 14, 2012 9:54 pm

Re: Nybörjare i airsoftträsket behöver hjälp med ryskgear.

Inlägg av Gripenclaw »

Tjoho! Jäklar så mycket info man fick på så kort tid! :D
Många tack till er för att ni tog er tid att hjälpa en stackars förvirrad nybörjare! Nu har jag en hel del matnyttigt att plöja igenom, tusen tack till er alla! Jag återkommer med fler frågor så fort nya frågetecken uppstår. Ha en fin helg mina herrar!

ministry
Inlägg: 753
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:41 pm

Re: Nybörjare i airsoftträsket behöver hjälp med ryskgear.

Inlägg av ministry »

@ 5224 - jag tänkte mest på att det blivit standardkamoflaguet på papperet - men sedan vet de flesta av oss hur mycket officiella dekret är värda när det kommer till utrustning i moderlandet :)

@Gripen - detsamma! Vi behöver fler notiser i ryssforumet här på ASS... Och fler spelare förstås! Välkommen till moderlandet.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Vadim
Inlägg: 5
Blev medlem: fre maj 25, 2012 5:53 am

Re: Nybörjare i airsoftträsket behöver hjälp med ryskgear.

Inlägg av Vadim »

För någon som har fastnat i träsket en dit tillbaka så har man fortfarande lite funderingar. Jag köpte ju en 6B43 body armor från moderlandet men vet fortfarande inte om den egentligen används i någon utsträckning av den gemene moderna skytteslusken. Ni med högre standard och bättre koll kanske har någon info om detta?
Fienden kommer alltid från öst. Kommer de från väst då har de fan i mig gått runt!

ministry
Inlägg: 753
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:41 pm

Re: Nybörjare i airsoftträsket behöver hjälp med ryskgear.

Inlägg av ministry »

Mig veterligen är väl 6b43:an från runt 2009 ungefär?

Skulle inte förvåna mig om den är "issued" men fortfarande rejält ovanlig bland soldaterna, detta förfarande är ju inte helt ovanligt i Ryssland (AN-94 är väl fortfarande officiellt gevär för armén i Barmitsa-systemet?) - själv kan jag bara dra mig till minnes ha sett den på en bild vid träning, resten vid showcases och liknande. Det är väl 6b23 som används i bästa fall och annars 6b12 samt 13 fortfarande?

Kanske kommer den bli en del av ett nytt utrustningssystem så som Barmitsa?

Har säkert fel någonstans ovan, heh. Lite av en djungel ibland.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Skriv svar