Att införskaffa en använd rpg-26

Guttasej
Inlägg: 4
Blev medlem: tis feb 11, 2014 6:56 pm

Att införskaffa en använd rpg-26

Inlägg av Guttasej »

Hej!

Undrar ifall det är någon här som beställt en RPG-22 eller -26 från Ryssland och hur det funkat med tullen/polisen osv?

Eftersom det är engångsraketer är det ju enbart ett "rör" man tar in, men kan tänka mig att de är lite kinkiga ändå hos farbror blå :x

Försökt leta lite i vapenlagstiftningar men inte hittat nåt jag tycker känns relevant / förstår. :oops:

Tack på förhand och god jul!

charliebrown
Inlägg: 66
Blev medlem: ons aug 03, 2016 11:07 am

Re: Att införskaffa en använd rpg-26

Inlägg av charliebrown »

Du kan ju knalla ner till din lokala konstapel och fråga.
(nej, jag har tyvärr inte en aning)

Användarvisningsbild
KronaN
Inlägg: 114
Blev medlem: fre apr 10, 2015 4:27 pm

Re: Att införskaffa en använd rpg-26

Inlägg av KronaN »

Hade tidigare frågat lite ryska försäljare på fejjan och diverse andra ställen om detta, och svaret var alltid "Njet". Inte tillåtet för ryssar att föra ut sådana pjäser tydligen.

Skulle dessutom med 95% säkerhet tro att polisen i Svedala nekar, med tanke på alla tokigheter som de hänvisar till när en vanlig medborgare vill köpa helt ordinära vapen med licens, men inte får p.g.a something something EU, something something inte jaktvapen...

Guttasej
Inlägg: 4
Blev medlem: tis feb 11, 2014 6:56 pm

Re: Att införskaffa en använd rpg-26

Inlägg av Guttasej »

Ryssar är duktiga på att föra ut det mesta det inte "får" föra ut :D Alexander på 5,45shop säljer konverterade rpg-26 som kan skeppas internationellt.
Så är mest hur våran lagstiftning eventuellt sätter käppar i hjulet man funderar över. Men misstänker väl att de anser att ett tomt kolfiberrör bör klassas som ett dödsvapen och jag bör fängslas.

Användarvisningsbild
KronaN
Inlägg: 114
Blev medlem: fre apr 10, 2015 4:27 pm

Re: Att införskaffa en använd rpg-26

Inlägg av KronaN »

Haha, jo vad bra att ryssarna sedan jag hörde mig för har blivit mer liberala! Sedan kan man ju alltid slänga fram en större sedelbunt, "for the custom officer's wife" liksom ;)

Hittar inget direkt som tekniskt sett skulle sätta stopp för en förbrukad raketpjäs, men som sagt så kan tull och polis resonera minst sagt märkligt i allt som gäller vapenfrågor. Maila och fråga typ.

Finns också att köpa träningsvarianter på Zib:

Tjeckiskt: http://www.zib-militaria.de/epages/6143 ... ucts/10063

Ryskt: http://www.zib-militaria.de/epages/6143 ... ucts/10061

Skriv svar