Rysk utrustning på villovägar

Lisen
Inlägg: 27
Blev medlem: fre mar 04, 2016 5:14 pm

Rysk utrustning på villovägar

Inlägg av Lisen »

Hej! Om det här är fel forumdel får mod gärna flytta, men jag tänkte att ämnet når de som eventuellt har hanterat sånt innan.

Jag beställde lite prylar från grey-shop precis innan nyår och det blev postat på bara någon dag. Toppen tänkte jag och gick in och spårade paketet, efter någon dag såg jag att det var påväg till Frankrike och inte Sverige. Paketet ändrade aldrig rutt och efter mycket väntande ligger det nu på ett postkontor någonstans i syd-östra Frankrike och kommer så göra till den 11 februari då det gissningsvis går åter till avsändaren.

Jag kontaktade grey-shop som sa att när tiden går ut kommer paketet skickas tillbaka. Otålig som jag är ringde jag Postnord och dom sa i princip samma sak, men att man kan höra av sig till avsändarlandet (ryska posten) för att snabba på ärendet. Dock kommer paketet inte skickas direkt till mig utan tillbaka till Ryssland.

Min plan var att kontakta franska posten, få dom att titta på paketet och inse att det är i fel land och skicka det till Sverige, men enligt Postnord går inte detta. Både mina språkkunskaper i ryska och franska är minst sagt bristfälliga och engelska i just dessa länder brukar ju vara lite halvsvårt att göra sig förstådd på.

Känns ju orimligt att paketet ska ligga i Frankrike i 4 veckor, sedan tar det gissningsvis 1 vecka tillbaka till Ryssland, administrativ tid, och sen 2 veckor till Sverige igen. Det är alltså totalt 2 månader som paketet kommer snurra runt när man tycker att dom bara kan skicka paketet direkt.

Har ni erfarna några tips på hur jag kan snabba på det här? Alla råd och språkkunskaper mottages!

Lisen
Inlägg: 27
Blev medlem: fre mar 04, 2016 5:14 pm

Re: Rysk utrustning på villovägar

Inlägg av Lisen »

Kanske blir minst missförstånd och minst jobb för min del om jag bara sitter snällt och väntar, även fast det tar emot. Grey-Shop har varit bra hitills så jag har inga tvivel nu på att dom kommer hjälpa till att lösa det utan att jag skulle behöva öppna ett paypal-case. Jag såg att man kunde starta ett case ända upp till 180 dagar efter köptillfället, så skulle det dra ut på tiden rejält så är det ju skönt att det finns.

Tack för dom lugnande orden :)

Lisen
Inlägg: 27
Blev medlem: fre mar 04, 2016 5:14 pm

Re: Rysk utrustning på villovägar

Inlägg av Lisen »

Tänkte göra en uppdatering. Fick idag (3.5 månader efter beställning) tillbaka pengarna. Paketet hade på något sätt tagit sig till fel land och blivit uthämtat. Om dom gav mig fel trackingnummer eller vad som gått fel vet jag inte.

Har varit i kontakt med dom flertalet gånger och nu sist var väl kontentan av mitt mail att jag var less på att vänta och ville ha tillbaka pengarna. Fick svar dagen efter där han frågade efter paypalkontot, sen fick jag tillbaka pengarna.

Skriv svar