Task Force Black

KEECHIE
Inlägg: 32
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:54 pm

Task Force Black

Inlägg av KEECHIE »

Tjena!
Har nu ett bra tag kört på US-inriktning och tröttnat lite. Alla kör ju multicam och aor1 och aor2..
Så tänkte kanske att jag skulle ta upp mitt gamla UKSF-kit igen.
Läste boken Task Force Black för nåt årsen eller två och började kolla bilder här igen.
uksf-us-sof-iraq.jpg
RAV är vad som används för just den här tidsepoken om jag inte fattat det fel!?
Undrar nu dock vad dom svarta fickorna är för något? Nån som vet och kan veta vad dom kan heta?
Han till höger är det jag pratar om. Lång jäkla svart ficka.
Här är en till bild.
sasi10.jpg
En fråga till, vet någon om UKSF gubbarna använde sig av backpanels. Så som Deltas använda?

Fann bilder på Dolphins From Hell gör ju detta såååå snyggt! Blir våt i brallan.
DFHCeleb3x1024.jpg
Tack.
//Keechie
Senast redigerad av 2 KEECHIE, redigerad totalt 0 gång.

arne71
Inlägg: 33
Blev medlem: ons maj 16, 2012 11:32 pm

Re: Task Force Black

Inlägg av arne71 »

Veeeeeldig bra av Dolphins gutta. Ser meget bra ut. Eneste er at vest/pouches ser litt for nye og fine ut. Kanskje et par til skulle mixe noe dpm/ddpm inn i uniformene sine også..

KEECHIE
Inlägg: 32
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:54 pm

Re: Task Force Black

Inlägg av KEECHIE »

Jo jag sitter och funderar på vad jag ska inhandla.
Paraclete eller kopia rav. Sen vilken uppsättning med fickor jag ska ha. Riktigt besvärligt hehe
Blir det en pcu lvl 5, och dcu brallor. Blir säkert en dcu top också. Hjälm blir det Mich 2000.
Sordin headset är väl rätt om inte ögat spelar en ett spratt?

Arne71 la in en fråga angående den svarta långa fickan på ukairsoftzone. Jag la även in fråga om backpanels.
Inget svar än.

Sen till och bygga L119a1 så verkar ju warlord tactical riktigt bra. Med dis sight, front sight, l119a1 front barrel, Sling fäste
och rubber pad. Så dags och fixa en fin m4 cqb igen!

Något annat man bör göra eller fixa?

Blomman_M90
Inlägg: 1
Blev medlem: sön aug 11, 2013 10:21 pm

Re: Task Force Black

Inlägg av Blomman_M90 »

Hej, jag får ursäkta att jag bryter in här. Men tänkte att nu när det är så många SAS "fans" här. Så undrar jag litet hur man ska tänka när det gäller att försöka lira SAS på milsim här i Sverige. Jag menar ska man gå på linje 1. Att försöka efterlikna typ Task force black? Med allt vad det innebär... Eller ska man gå på linja 2? Att anta att om SAS skulle göra operationer här i Sverige att dem då inte skulle välja dessert brallor. Utan att snarare köra på typ falklandsgear? Är liksom lite tveksam... Vill ju hitta en SAS gear som känns bra. Vore ju coolt att typ hitta TFB-gear och köra på det. Men sen när man står där i den svenska myllan i dessert brallor så kanske det inte känns helt realistiskt att dem skulle valt den gearen här... Vore väldigt tacksam om nån kan hjälpa mig i denna kluriga fråga. Är det för offtopic så flyttar jag frågan.

Mvh
Blomman

arne71
Inlägg: 33
Blev medlem: ons maj 16, 2012 11:32 pm

Re: Task Force Black

Inlägg av arne71 »

Hei! :)
Mulig det er litt off topic, men fremdeles relevant som en sammenligning imo. TFB bildene du ser her viser hva som var "relevant" direct action kit i Irak for ca 7-10 år siden. For et mer recce/woodland type scenario er det mye du kan slippe unna med, litt avhengig av hvilken tidsepoke du vil legge deg på. Hvis det er dette du har i tankene da?

DPM er fremdeles i bruk av UKSF. Ryktet vil ha det til at de mest operative enhetene( UKSF/Royal Marines/Paras) i det britiske forsvaret beholdt store lager med DPM før denne ble faset ut. Evt så kan du blande med litt Multicam eller MTP, avhengig av tidsepoke. Full Multicam eller MTP går selvfølgelig også bra. For recce ops brukes det også mye civvie gear, etter behov. Eksempelvis Crye, North Face, 5.11.............

Og glem ikke det viktigste av alt, en stooooor ryggsekk.

Protnev
Inlägg: 104
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:24 pm

Re: Task Force Black

Inlägg av Protnev »

TFB kit är lätt då det är gott om bilder. Vad du ska göra är att kolla igenom alla bilder på "them" som du kan finna, finn de prylar som gör att man kan skilja dem åt (t.ex deras SOHPC, CPC eller L119a1 är ett bra sätt att skilja en USSF och en UKSF). Sen går du in på detaljerna och grottar in dig i dem. Men ta det lugnt och metodiskt, finn vilka prylar som skricker UKSF först. Även om det finns gott om DPM nuförtiden så är DPM något som ser väldigt airsoftigt ut, tyvärr, även om det är RS. Men charmen är ju att gå utanför bilderna och ändå få det se troligt ut. Lyckas man få DPM troligt då har man lyckats. Förutom om man gör en TFB cosplay, då blir det väsentlgit lättare.


Kolla bilder och känner efter, lycka till.
Omnia dicta fortiora si dicta Latina

arne71
Inlägg: 33
Blev medlem: ons maj 16, 2012 11:32 pm

Re: Task Force Black

Inlägg av arne71 »

Ebay is your friend. Veldig mye av det du trenger kan du finne der, til en fornuftig pris. For et (2003- 2007)TFB "direct action" action kit vil det finnes det plenty med bilder.
For et modrene da kit "go all Crye", + Ops core eller Airframe.

For recce kit kan du droppe alt som heter armour. Mix & match civvie gear, dpm og multicam. Bare husk webbing av britisk type. Frem til relativt nylig var 16" Diemaco standard rifle for recce ops. Men den siste tiden har det blitt langt vanligere med 10" + silencer.

jinky
Inlägg: 13
Blev medlem: lör maj 19, 2012 8:30 pm

Re: Task Force Black

Inlägg av jinky »

Lite tips på gear från relativt nyliga (förra året typ) observationer.
"Im on tour in Falkland Islands at the moment, seen some SF training out here, no body armour, just webbing, massive bergans and 16" diemacos with airframe helmets.

[...]

Jackets tended to be a mix of issue smock, para smocks and mostly soft shells. Weapons were a mix of 7.62 Minimis, a couple of L115 sniper rifles. A mix of 16" Diemacos with UGLs, with Lightweight Day Sights and 10" silenced Diemacos with Aimpoint M4 . As for webbing it really was a mix, even some with the old NI chest rig and COP vests in DPM. So i guess they wear whatever is comfortable for whatever the mission is depending on the threat level.

Skriv svar