M90 keps

Lajjvo
Inlägg: 36
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:25 am

Re: M90 keps

Inlägg av Lajjvo »

Ingen av de värnpliktiga som låg där jag låg hade fältmössa med den märkningen i framkant, den bars enbart av befäl (dessutom bara av vissa). Jag kan nog leta rätt på bildbevis om det skulle behövas.

Arvid
Inlägg: 58
Blev medlem: lör aug 11, 2012 5:07 pm

Re: M90 keps

Inlägg av Arvid »

Finns bara en fältmössa i FM. Soldater och Officerare bär samma, ända skillnaden är att officern har ett märke påsytt framtill, vilket är olika beroende på om man e taktisk eller spec Off å sen finns det ett tredje märke som bärs av vanliga vinkel sergeanter.
Sen kan man "stuka" eller "vika" den på olika sätt.
Så det med att officerare har en å soldater en är bara skit snack.

SonOfaGun
Inlägg: 125
Blev medlem: ons maj 23, 2012 9:48 pm

Re: M90 keps

Inlägg av SonOfaGun »

Mössmärket bärs fram på kepsen/mössan. Det har inget att göra med kepsen.

Mössmärke bärs av militär personal som förordnats i vissa tjänstegrader. Personal med tjänstegrupp
stecken bär motsvarande mössmärken.
Agraffen fästs centrarat på samtliga fältmössor (M/90, 90 TR BE) samt pälsmössa m/59. På fältmössa
fästs nederkanten omedelbart(2 3 m.m.) ovan skärmens infästning ochpå pälsmössa m/59dikt an mot
kanten på det band som skiljer skärmens infästning mot mösskullen.
Försvarsmaktsgemensamt tillfältmössa m/90 och pälsmössa m/59
Agraff av textil bärs på fältmössa m/90 och pälsmössa m/59 av:
• Officer med blå gult märke, trekronor
• Specislistofficer och kadetter med vitt märke, trekronor
• Sergeant med gult märke, trekronor.
Mössmärke på fält och pälsmössa

Bild Bild Bild

Erka
Inlägg: 150
Blev medlem: mån maj 14, 2012 7:57 pm

Re: M90 keps

Inlägg av Erka »

Minns när jag var i Gävle att kepsen skulle bäras som en baseball keps i stuket, medan när jag var i såtenäs skulle den vikas enligt ankdammen. Var beroende på befäl. För övrigt tillhör jag flygvapnet om det säger något :)

Jesus
Inlägg: 69
Blev medlem: mån jun 11, 2012 5:09 pm

Re: M90 keps

Inlägg av Jesus »

Gällande det här med olika "typer" av fältmössa i FM så är det faktiskt delvis sant, av den enkla anledning att det har varit olika tillverkare genom åren, detta leder till att vissa fältmössor har större skärm och mer tyg i "kullen", dessa är betydligt enklare att få till någon form av fyrkantsstukning på, men ser å andra sidan fördjävliga ut vid normalt bärande (detta vet jag då jag burit inte mindre än tre kronmärkta fältmössor som alla har haft olika tillverkare).

För övrigt minns jag att våra befäl hotade med stryk om någon kallade fältmössa för "keps" - men det var väl kadaverdisciplinen på LG i presume ;)
SIC ST36
Arrangör av Hearts and Minds

"Får jag lov att formulera en egen tumregel? "Formulera inga tumregler inom områden inom vilka man inte har utbildning inom."" - MikeKilo

Grim
Inlägg: 163
Blev medlem: tor maj 17, 2012 9:50 pm

Re: M90 keps

Inlägg av Grim »

De jag gjort med min fält mössa är att jag gjort ett litet hål på skärmens undersidas bortre söm :? och sen kört in en ståltråd. På de viset så får jag till en gedigen stukning på skärmen och den ser riktigt bra ut jämfört med andras slaskahattar.
"Use something that you know the distance of, compare how many of them would make up the unknown distance and multiply. Do *not* use your dicks, an inch and a half into six-hundred yards: I can't count that high! "

Skriv svar