Är detta tillåtet?

HellfireATM
Inlägg: 70
Blev medlem: ons apr 17, 2013 6:21 pm

Re: Är detta tillåtet?

Inlägg av HellfireATM »

Vem som helst får väl köpa Snigels grejer? Det är ett företag som Försvaret har köpt prylar ifrån. Däremot tror jag inte att du får tag på exakt samma som Försvaret har, men väldigt liknande grejer.

Hurvida man får köpa försvarets fickor etc. att sätta på beror väl på. Är det prylar som är snodda och utsmugglade från FM är det klart olagligt, det är ju stöld och stöldgods. Men vissa saker kan ju försvaret lämna till försäljning ändå, t. ex. gamla uttjänta persedlar och väskor och då är det helt tillåtet. Det enda man egentligen ska se upp med är att bära markeringar som gör dig till svensk soldat, så som flagga, bataljonsmärke, båge, etc.

Om du däremot är med i Försvaret aktivt och vill använda grejer som du fått där kan du inte göra det. FM är stenhårda på att inga av deras grejer som du fått hämta ut för din tjänsteutövning får användas i andra sammanhang, t. ex. paintball och airsoft. De har tydliga regler mot detta.
Lagets lilla gearwhore.

Spelsugen i Uppland?

jofly1
Inlägg: 32
Blev medlem: fre jun 29, 2012 2:39 pm

Re: Är detta tillåtet?

Inlägg av jofly1 »

Jag menar om jag får köpa en snigel gördel och flytta över fickorna från sv2000 och använda den i tjänsten istället

Användarvisningsbild
HrodgarHippie
Hippie
Inlägg: 208
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:43 pm
Lag / förening: Cannibal Hippies
Aktiv sedan: 2004
Ort: SWE

Re: Är detta tillåtet?

Inlägg av HrodgarHippie »

Det bestämmer ditt befäl, men vanligen så är svaret nej.

andersbe
Inlägg: 62
Blev medlem: mån jul 15, 2013 6:22 am

Re: Är detta tillåtet?

Inlägg av andersbe »

JonathanRL skrev:Min första tanke är att de riskerar att göra en hel del respektabelt folk sura.

Klokt! tror det kan väcka en del sure tankar
Berget14 - Ranger
MERCS12 - Bamse Green Leader
Inferno Games - The Bear Tribe
Berget15 - Ranger (Juni 2017)
Black Ops 8 (Juli 2017)

Mobile Infantry 6 - H.A.T.A.L (Sep 2017)
Black Ops 8 (Nov 2017)

Moldaq
Inlägg: 1
Blev medlem: fre jul 26, 2013 11:18 pm

Re: Är detta tillåtet?

Inlägg av Moldaq »

jofly1 skrev:Jag menar om jag får köpa en snigel gördel och flytta över fickorna från sv2000 och använda den i tjänsten istället
Det kan jag säga på en gång att om ett befäl ser dig med icke m-nr märkt och civila inköp (så som dumpficka eller liknande) så kommer du behöva ta bort det, då det klart och tydligt står i reglementet vad som får och inte får användas av soldater/befäl i tjänst.

Westesson
Inlägg: 94
Blev medlem: lör jun 02, 2012 8:02 am

Re: Är detta tillåtet?

Inlägg av Westesson »

Den dagen jag blir tillsagd att ta av dumpfickan blir även den dagen jag hoppar av allt vad försvarsmakten heter.......

Runner
Inlägg: 127
Blev medlem: lör maj 19, 2012 9:42 pm

Re: Är detta tillåtet?

Inlägg av Runner »

Med nya västen så får man ut hela 3st dumpfickor som faktiskt är väldigt bra. Alla vanliga förband får ju den i år, or so they say...

Tamaz
Inlägg: 95
Blev medlem: mån maj 21, 2012 12:40 pm

Re: Är detta tillåtet?

Inlägg av Tamaz »

Vet inte vad som gäller men den här var tydligen helt OK enligt lagen (om än inte enligt poliserna som stoppade den)
Bild

Han hade kollat upp och fått okej på att även skölden var helt laglig att använda sig av som privatperson i icke kommersiellt syfte. Bilen beslagtogs av många poliser men han fick alltid tillbaka den så antagligen är det inte så olagligt. De försökte få det till Föregivande av allmän ställning men det verkade inte hålla då han inte klädde sig i uniform eller utgav sig för att vara polis.

Vet att det är något helt annat men det är ändå en direkt kopia av en heraldisk sköld vilket tydligen inte var olagligt att använda sig av.
Lag: [saft] och [STAG]
Mina affärsredovisningar

Skriv svar