SSG/SIG - SOG

Im1spetnaz
Inlägg: 35
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:34 pm

Re: SSG/SIG - SOG

Inlägg av Im1spetnaz »

Med tanke på hur tränade normala special/elit styrkor kan vara så ser jag inga problem med detta, man ska ha förtroende för sina kamrater.
Finns ju värre vapensäkerhet på såna som vill banna och skapa tightare vapenkontroll, man ser dem säga saker så står de själva med fingret på avtryckaren, säger ganska mycket om deras utbildning/kunskap angående vapen.

Men att greker använder SV2K... Jag tycker lite synd om dem, iaf så får de ju ha egna fickor...

Frogfather
Inlägg: 83
Blev medlem: tor jun 06, 2013 11:48 am

Re: SSG/SIG - SOG

Inlägg av Frogfather »

Hehe come at me, Boogieman! 8-)

Boogieman
Inlägg: 311
Blev medlem: mån maj 14, 2012 10:56 am

Re: SSG/SIG - SOG

Inlägg av Boogieman »

Ser ut som jag får ordna ett kösystem... ;)
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

SOG
Inlägg: 25
Blev medlem: tis apr 02, 2013 9:45 pm

Re: SSG/SIG - SOG

Inlägg av SOG »

Något man vet helt säkert om en sog, navy seals eller sas soldat t.ex är att det finns ingenting som man egentligen kan säga är speciellt för dom. En sådan soldat anpassar sig efter sin omgivning och uppdrag.

Därav så många olika kläder olika gevär o.s.v allt är egentligen menat att det ska vara hemligt. En sådan soldat svär till sitt land att ha tystnadsplikt om allt dom gör, tekniker och utrustning...

Mvh

26 februari 2014, 21:10:

Framåt i natten...

5224
Inlägg: 320
Blev medlem: tis maj 15, 2012 9:30 am

Re: SSG/SIG - SOG

Inlägg av 5224 »

Sorry, men det där är ju helt enkelt inte sant och det skulle du sett om du läst hela tråden...

Vi har ju en drös med bilder från SOG-folk, uppenbarligen + folk som delat camp med dem i affe och annat, gör om gör rätt. ;)
Non Belior Solum Melior

Frogfather
Inlägg: 83
Blev medlem: tor jun 06, 2013 11:48 am

Re: SSG/SIG - SOG

Inlägg av Frogfather »

Är inte direkt en hemlighet med just deras vapen och utrustning. Bara att goggla lite så finns de mesta. Självklart blir det oftast anpassat med just utrustning och vapensystem. Vill man veta mer om just SOG kan man fråga snällt någon K3:are eller någon som övat med dem. Sen kan man se att alla specialförband runt om i västvärlden använder oftast likadan utrustning. Går också att förutse en del vad SOG använder. Tittar man på normännen så är dem väldigt lika SOG operatörerna.

Oftast så refererar man folk i SF/SOF förband som operatör och inte soldat. ;)

Joddlar Bent
Inlägg: 40
Blev medlem: mån okt 01, 2012 7:21 pm

Re: SSG/SIG - SOG

Inlägg av Joddlar Bent »

Hej! Har två frågor.

Objektet jag ringat in som "1" är det något slags bakre backup sikte? är nyfiken då det inte verkar finnas något främre sikte..
Det jag markerat som nummer "2" är en rem om jag inte ser helt fel så är det en 2/3 punktsrem, någon som vet vilket märke? Den ser ut att vara vadderad så kan det vara en ksprem?
Bild
Bild
MVH

Edit: fixade bilder
Senast redigerad av 1 Joddlar Bent, redigerad totalt 0 gånger.

Im1spetnaz
Inlägg: 35
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:34 pm

Re: SSG/SIG - SOG

Inlägg av Im1spetnaz »

1an är fäste för NVG/NVD.
2an är som sagt någon rem, dock vet jag inte märket, den ser lite vadderat ut.
Tror dock det inte är en KSP rem. inte kronans iaf. Den ser gummibehandlad ut så att det inte ska "glida runt" på kroppen, men det är svårt att se.

Joddlar Bent
Inlägg: 40
Blev medlem: mån okt 01, 2012 7:21 pm

Re: SSG/SIG - SOG

Inlägg av Joddlar Bent »

ok, tack för svaret på min första fråga. Varför jag trodde det var en ksp rem var för att det är den ända remmen som snigeldesign tillverkar som är vadderad.Fast efter att kollat runt lite så insåg jag att den inte fanns i svart vilket SOG:s remmar brukar vara.

Länk till remmen: https://snigeldesign.nordicshops.com/pr ... gory_id=11

MVH

Im1spetnaz
Inlägg: 35
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:34 pm

Re: SSG/SIG - SOG

Inlägg av Im1spetnaz »

Aha, ok, fast hade jag varit sog så hade jag nog undvikit Snigel design så mycket som möjligt :D

Skriv svar