Får Svenska soldater köpa egen utrustning?

Stag
Inlägg: 412
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:46 am

Får Svenska soldater köpa egen utrustning?

Inlägg av Stag »

Hur ser det ut i Sverige?

Säg att jag är anställd av FM, i eller utanför Sverige, får jag då köpa utrustning privat och använda i tjänst?

Säg t.ex, Ops-Cores hjälmar, nya hölster eller liknande. Är det okej, eller är det strikt nejnej?

Om ja, skiljer det då mellan olika förband, eller är det samma lika överlag?
Even if it's made by LBT and you got one in AOR2, a fanny pack is still a fanny pack. Now save yourself the embarrassment of a swirly and paypal me your lunch money.

Arvid
Inlägg: 58
Blev medlem: lör aug 11, 2012 5:07 pm

Re: Får Svenska soldater köpa egen utrustning?

Inlägg av Arvid »

Överlag så är det bakåtpå allt sånt, framförallt hjälm å liknande skyddsutrustning . Men egna handskar och kängor brukar ingen säga något om så länge de håller sig gröna eller svarta. Sen i vissa fall (framför allt utomlands) så brukar egna skyddsglasögon och fickor florera dock är det så att skulle nått hända och en utredning påvisar att du haft icke m- nummer märkt utrustning på dig så kan det va så att man inte får ut något på försäkringar, som om du t.ex har ett par super snäva okley brillor och sen under en skjutning får en metallflisa från vapnet i ögonen så KAN det vara så att försäkringen inte gäller då du inte använder de tilldelade skyddsglasögonen.
Men det skiljer sig mycket från pluton till pluton och kompani till kompani.

Boogieman
Inlägg: 311
Blev medlem: mån maj 14, 2012 10:56 am

Re: Får Svenska soldater köpa egen utrustning?

Inlägg av Boogieman »

Det har förekommit i tämligen stor utsträckning att soldater i Affe köpt egna västar som håller en bättre standard än Krsk94, men det blev bakåt på det för några år sedan. Hur det ser ut numera vet jag inte, men jag antar att det minskat, främst på grund av införandet av Krsk12.

Hjälmar har jag nog aldrig sett egna någonstans. Men det finns ju en uppsjö av hjälmar utöver 90-hjälmen, men som tilldelas särskilda enheter.

Hölster är främst Safariland, men enligt utsago ska det vara OK med exempelvis Kydexhölster som håller fast pistolen. Kravet är att man ska kunna hålla det upp och ned och skaka utan att pistolen ramlar ur. Serpa eller andra hölster där något låser i varbygeln är förbjudna efter ett antal vådaskott, men används fortfarande av enskilda soldater.

Som Arvid skriver handlar mycket om vilket förband man tillhör. Vissa handlar friskt eget skit, andra följer tilldelad mtrl slaviskt.
Dock stämmer inte riktigt det där med försäkringar och liknande, men det är en helt annan diskussion.

Kängor och handskar finns det lika många modeller i bruk som stjärnor på himlen.
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

Arvid
Inlägg: 58
Blev medlem: lör aug 11, 2012 5:07 pm

Re: Får Svenska soldater köpa egen utrustning?

Inlägg av Arvid »

Om det är så vad gällande försäkringen så tar jag tillbaka det :) men det är iallafall det svaret jag fått i många fall. Men det är ju också så att går något sönder så får man ingen ersättning för det , har du sönder FM:s materiel så byter man bara den på förrådet.

Boogieman
Inlägg: 311
Blev medlem: mån maj 14, 2012 10:56 am

Re: Får Svenska soldater köpa egen utrustning?

Inlägg av Boogieman »

Det där är däremot helt korrekt ;)
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

Stag
Inlägg: 412
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:46 am

Re: Får Svenska soldater köpa egen utrustning?

Inlägg av Stag »

Tackar för bra svar!

Tror jag har allt jag behöver. Återkommer annars.
Even if it's made by LBT and you got one in AOR2, a fanny pack is still a fanny pack. Now save yourself the embarrassment of a swirly and paypal me your lunch money.

Skriv svar