Projekt m/59

Sir DDF
Inlägg: 15
Blev medlem: mån feb 17, 2014 9:50 pm

Re: Projekt m/59

Inlägg av Sir DDF »

Något försenat kommer här den näst sista uppdateringen!
SAM_1454.JPG
All min import för den här gången.

Och här var det sista som saknades för att det skulle vara spelbart. Läderkängor m/59, ryggsäck m/39, bälte m/59, och fältskjorta m/59, på vilken de av någon anledning sydde en upp-och-nervänd amerikansk sergeant-gradbeteckning...
SAM_1455.JPG
Eftersom geväret är på tillpassning för att förvandlas från en mesig G3:a till en skräckinjagande Ak4, fick dagens photoshoot ske endast beväpnad med min Walther P38 (som faktiskt användes av dåvarande Krigsmakten!) och överlägsna intellekt ;)
IMG_1226.jpg
IMG_1231.jpg
Allt för mig för den här gången, återkommer ännu en gång med bilder (och förhoppningsvis instruktioner) från handguardbytet, bara för dig Wrim! :lol:

perlenbacher
Inlägg: 282
Blev medlem: lör dec 21, 2013 3:51 am

Re: Projekt m/59

Inlägg av perlenbacher »

P38:an användes inte vad jag vet, dock användes Husqvarna modell 40.
En mer "Luger" lik pistol av vad jag sett på farsans bilder.
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=30120

Ditch that nickel plated sissy pistol and get a Glock".

pompe88
Inlägg: 90
Blev medlem: ons feb 19, 2014 2:42 pm

Re: Projekt m/59

Inlägg av pompe88 »

nej nej o nej p38 är mer lik lathi än vad luger p08 är, lugern är en unik konstruktion. bara för att en pistol har brant kolvvinkel o smal pipa är det inte samma konstruktion som en luger har diskuterats förr i tråden
Civilization is a conspiracy to force me to wear pants ! viva la buttnekkid resistance

Sir DDF
Inlägg: 15
Blev medlem: mån feb 17, 2014 9:50 pm

Re: Projekt m/59

Inlägg av Sir DDF »

@Perlenbacher: Om man ska tro på Wikipedia och användare här på forumet köpte Krigsmakten in ~1500 exemplar av P38 innan krigsutbrottet. Det här exemplaret är en billig springer, så kommer antagligen köra med en Glock 17 (d.v.s. Pistol 88) under spel.

Cesare
Inlägg: 30
Blev medlem: sön nov 18, 2012 12:48 pm

Re: Projekt m/59

Inlägg av Cesare »

Han har rätt p38:an köptes in från Tyskland till svenska försvaret. Tror det var 1939 som en panikåtgärd då det saknades massor med materiel och krigets vindar börjat blåsa.
Den döptes till pistol m/39.

Även Lugern köptes in i små antal runt 1940 och användes av försvarsmakten innan de såldes vidare till civilt bruk och polisen.

Vi kopierade sedan den finska Lahti pistolen hos Husqvarna som förenklade den något för att öka dess tålighet men främst för att spara in kostnad. Den ersatte Walther p38:an som tillsammans med m1903, P/07 lugern mfl blev ett sekundärt vapen.

perlenbacher
Inlägg: 282
Blev medlem: lör dec 21, 2013 3:51 am

Re: Projekt m/59

Inlägg av perlenbacher »

Aha...
I humbely bow for your knowledge!
Denna hade farsan iallafall :D
Den är ju visst lik en Luger!
Sedan skiter jag i om mekanismen men den är "Lugerlik"! :D
Bild
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=30120

Ditch that nickel plated sissy pistol and get a Glock".

rnygren
Inlägg: 21
Blev medlem: fre jan 10, 2014 9:22 pm

Re: Projekt m/59

Inlägg av rnygren »

Inte för att vara den som är den - men borde inte en stridssele m58/m59 vara lite mer tidsenlig snarare än en 304k? Särskilt om du dessutom ska köra med m39 ryggan.

http://www.surplusbuy.se/products/410-s ... vaska.aspx

Är för övrigt väldigt nyfiken på hur vida RS handguard kommer passa på din G3, samt hur mycket modifiering det kommer att krävas.
"Efter regn kommer solsken"
- Roland Järverup

Sir DDF
Inlägg: 15
Blev medlem: mån feb 17, 2014 9:50 pm

Re: Projekt m/59

Inlägg av Sir DDF »

Jag har vittnesintyg på att allt (förutom m/39) har använts samtidigt (pappa som använde det under sin vpl). Ryggsäcken ska inte användas under spel, bara för att transportera utrustning till och från banan. Som jag skrev ovan så passar handguarden inte out of the box, så den har lämnats till en bekant med fräsmaskin.

Bajon1
Inlägg: 21
Blev medlem: sön aug 18, 2013 8:24 pm

Re: Projekt m/59

Inlägg av Bajon1 »

Stridssele /S ser betydligt trevligare ut till m/59-uniformen,men 304K funkar också utmärkt,då den kom i början på 80-talet.
Som ryggsäck hade jag nog valt Försvarets 35-liters.
Lite rymligare och bekvämare att bära.

Sir DDF
Inlägg: 15
Blev medlem: mån feb 17, 2014 9:50 pm

Re: Projekt m/59

Inlägg av Sir DDF »

@Hannibal: militarlagret.se. Dock inte någon sida jag skulle rekommendera. Näst intill omöjliga att få tag på, och accepterar endast postförskott och förhandsbetalning via bankgiro. Dessutom de som krävde 25 :- för att sy på den där saken, och innan jag tar av den ska jag få ut motsvarande 25 kronor i någon form av den!

Skriv svar