Uniform m/39

Hunter
Inlägg: 14
Blev medlem: sön maj 27, 2012 6:32 pm

Uniform m/39

Inlägg av Hunter »

Hejsan nu är det inte långt kvar tills man blir 18år :D jag har väntat i några år nu..

Men jag tänkt ta och börja bygga på någon uniform tills i vinter och sommaren(2013) av m/39 stuket då jag känner att intresset drar mer år det hållet.

Även om intresset finns så har jag inga kunskaper på området, vilka plagg behöver man? vart kan man hitta dem?
detta kanske inte är rätt forum att fråga på då majoriteten verkar spela som jänkare eller ryssar, men någon/några bör det finnas hoppas jag med samma intresse som mig själv

Tack på förhand för svar!

/Andreas

pskott
Inlägg: 2
Blev medlem: tis maj 15, 2012 7:29 pm

Re: Uniform m/39

Inlägg av pskott »

Om du verkligen menar uniform m/39 kommer det att kosta dig en del att få ihop den. Men jag gissar att det är m 39/58, m 52/58 eller m/58 du menar. Alltså kronans grå standarduniform som i de flesta fall efter kriget var omsydda m/39. Undantagen från den regeln är - som du ser ovan - de fall man sydde om permissionsbyxor m/52 till fältbyxor och kallade hela ensemblen 52/58, eller den "nydesignade" uniform m/58. Bilder på alla varianterna hittar du med Googles benägna bistånd. Min egen erfarenhet gör att jag rekommenderar m/58, men smaken är som bekant delad och de kostar inget att tala om, så du har nog råd att prova alla varianterna.
Googlar du militärt överskott så hittar du allt du behöver hos många olika leverantörer. Där finns också kängor, fältmössa m/59 eller hjälm m/37 med hjälmduk och stridsutrustningen, dvs stridsselen. Du kan börja här, http://www.bbfab.se/ sedan är det bara att åka runt.
Enkelhet och list

Hunter
Inlägg: 14
Blev medlem: sön maj 27, 2012 6:32 pm

Re: Uniform m/39

Inlägg av Hunter »

Det jag menade var mest att jag ville ha en uniform som kom innan alla olika camo-uniformer t.ex. m90. dom tre modeller du pskott nämnde går in under kategori som jag vill ha. själva kläderna behöver inte vara original utan endast detaljerna eller vad man ska säga, ammobälte, sele mm. vet dock inte om det görs kopior på uniformerna men det kanske inte skulle ändra priset så värst.

Dock så var ju grundtanken att ta rollen som en svensk frivillig under ww2, men det går ju att ändra på, och om det är som du säger att m/39 är dyr så får det nog bli nått annat än den.

pskott
Inlägg: 2
Blev medlem: tis maj 15, 2012 7:29 pm

Re: Uniform m/39

Inlägg av pskott »

OK, uppfattat. Om du vill vara svensk t.ex finlandsfrivillig i vinterkriget måste du ha en m/39 men då behöver du särskilda knappar och en del andra specialdetaljer. Blir svårt och dyrt. Vill du vara svensk beredskapssoldat finns allt du behöver veta, inkl hur du syr om en m39/58 hos föreningen beredskapstid. Men vapen blir lite knepigt. Sverige köpte in ett antal 98K alldeles i början av kriget och kallade dem gevär m/39 och m/40 om jag inte missminner mig alldeles. Du kan m a o komma undan med ett nödrop med en 98K, men var beredd förklara dig. Kängor m/29 blir ett måste, men de går också att få tag på, visserligen med gummisula, men ingen lär kolla.
Vill du vara svensk frivillig på någon av sidorna under andra världskriget finns allt du behöver repro, i olika prisnivåer, på Google.
Vill du vara svensk soldat under kalla kriget är det mitt förra svar som gäller. Då behöver du en G3 som du konverterar till AK4. Finns folk på forumet som vet hur du gör det. Då kan du också välja det gröna alternativet med m/59 som är lite behagligare så här års än m/58. Då blir det också lite lättare för dig att hänga med i spelet.
Om kopior: Ingen skulle komma på tanken att göra kopior av efterkrigsuniformerna. De kostar ju inget att köpa original. M/39 däremot är sällsynta eftersom nästan alla syddes om till m/39/58. Och originalen ska man inte slita ut på Klacken, tycker jag. Däremot går det kanske att få tag på omsydda som varit med i filmsammanhang eller annat. Google.
Annars får du sy om själv, som sagt.
PM:a om du vill diskutera de olika alternativen, så kan vi återgå till tråden när du bestämt dig. Då får diskussionen större värde för andra läsare.
Enkelhet och list

Skogstoken
Inlägg: 1
Blev medlem: fre jun 01, 2012 6:43 pm

Re: Uniform m/39

Inlägg av Skogstoken »

Hejsan! Kul att du är intresserad av Icke-camouflage :)

Jag är händelsevis delaktig i den ovan nämnda föreningen beredskapstid, och kan kolla lite med dess medlemmar om någon för närvarande är intresserad av att sälja en hel eller delar av en M/39 uniform, och i så fall till vilket pris. Det som brukar vara det största problemet brukar vara kängorna, de flesta orginal är utnötta, och vad jag vet tillverkas inga nya kopior. Militariamässan som hålls en gång om året i solna kan vara värd att besöka, där brukar det finnas en hel del smått och gott som märken och annat.

När det gäller airsoftvapen för den tiden så har i alla fall jag inte hittat några, den närmaste är som pskott säger den tyska Kar98K som finns lite här och var. Däremot så har jag själv funderingar på att försöka bygga ihop en airsoft m/96, som är standardgeväret för svenskar armén under andra världskriget, av två gevärsstockar jag har.
Jag har även hört lösa rykten om att någon kinesisk tillverkare eventuellt ska börja bygga en kpist m45, men det bör man nog inte fästa sig för mycket vid. Och dessutom är det ju egentligen lite fel för m/39.

Annars skulle jag som sagt råda dig som vill slippa camouflagekläder att rikta in dig mot m39/58 eller m59 och kalla kriget med AK4. Det är förmodligen betydligt lättare att få tag i, och av erfarenhet kan jag säga att det är betydligt bekvämare och bättre som stridsutrustning. :)

Hunter
Inlägg: 14
Blev medlem: sön maj 27, 2012 6:32 pm

Re: Uniform m/39

Inlägg av Hunter »

Tack för era svar!

Kanske blir bäst/billigast(?) att köra m/59 iallafall till att börja med. Har kollat runt en del och det verkar som om det finns en del kläder ute på olika sidor, och vapen som passar årsgången ska det väll inte vara problem med att finna. (vad använde försvaret för pistol?)

Militariamässan du nämnde Skogstoken kan vara värd att åka på, och ska jag ska försöka komma ihåg det.

Vad tror ni att lappen skulle landa på om jag kör på en komplett stridsutrustning med m/59 med en konverterad G3, mellan tummen och pekfingret?

ministry
Inlägg: 753
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:41 pm

Re: Uniform m/39

Inlägg av ministry »

Jag har i min ägo en uniform m/59, inkl. slips, rock, gradbeteckningar (kapten, signalspan), skor, ett paket issued cigaretter (antar att de smakar som Stalins rövhår vid det här laget), hölster och några andra småprylar, så som skodon, som "lånades" från försvaret :) Sånär som perfekt skick; rocken brukar jag använda på vintern (oerhört snygg rock i mitt tycke). Korrekta stämplar finns på, förstås.

Har även tillhörande mässuniform och sabel samt en träningsflorett då farfar tävlade fäktning i det militära - dock vet jag inte om floretten kommer från försvaret.

Jag har även en del materiel från hans tid i lumpen under kriget, men det är icke-komplett utrustning - dock i mycket gott skick. Stämplarna är nästan bortvittrade så jag vet inte exakt från vilken(vilka?) uniformer de kommer ifrån.

Om det är intressant kan vi tala i PM. Dock har jag ingen aning om vad den kan tänkas vara värd. Om någon vet får man gärna informera. Är inte ens säker på om jag kan tänkas separera från den, då den tillhört min farfar, som sagt. Det får tänkas på.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Sergant
Inlägg: 23
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:11 pm

Re: Uniform m/39

Inlägg av Sergant »

Annars så kan du ju ta och kolla denna länk: http://armyshopen.se/varor.php?sokfalt= ... &sok=S%F6k och även denna http://www.desertrat.se/norden/sverige/

På dessa länkar så kan du hitta en del grejer som är rätt intressanta.

Mvh Simon
Mvh Simon

gurkhan
Inlägg: 17
Blev medlem: lör jun 22, 2013 8:17 pm

Re: Uniform m/39

Inlägg av gurkhan »

Lynx & Lupus ; Förfölj & Nedkämpa

Skriv svar