Kniv, VN Seal

rike
Inlägg: 386
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:03 am

Re: Kniv, VN Seal

Inlägg av rike »

Varför svarta läderslider till KABAR ??

- Läder blött och därför ser mörkt ??

- Lädret mörkat med typ moterolja eller liknande för att inte "stand out" i skogen ?

- Mörkt pga väder och vind (åldring) ??

- Eller fanns det helt enkelt nya fina svarta/mörka läderslider på den tiden ??

gurkhan
Inlägg: 17
Blev medlem: lör jun 22, 2013 8:17 pm

Re: Kniv, VN Seal

Inlägg av gurkhan »

ah du tänker på de numrerade vinröda right? tog ett tag innan jag kom ihåg dem haha :-)
mvh/G

25 juni 2013, 00:07:

Osäker på varför men har sett helt svarta kabars på färgbilder med folk i ts & stoners där det står att det är taget under Nam konflikten; http://www.amazon.com/Military-Elites-D ... B000O617RU

Hoppas inte de smörjde in med motor olja det tror jag inte är bra för lädret, och läder handtaget blir mörkare men inte kolsvart när det är blött .
Har själv en camillus pilot knife, som jag smörjt med läder olja & vaxfett, den blir mörkare helt klart men inte svart

Vet att Camillus haft helt svarta Kabars, sett dem själv senast en på militaria mässan i våras, men osäker på åldern på den där, Camillus är ju dock borta numera tyvärr.

Vill man ha en pilot knife, finns ju dock Onatario knife company, deras är mig veterligen gjorda efter samma spec som Camillus, som var milspec innan de nya ASEK, finns dock 2 slidor till en med metal rygg och en utan, vill du vara Nam välj den utan, vill du ha den i 15 år välj metall ryggen ;-)

mvh/G
Lynx & Lupus ; Förfölj & Nedkämpa

SonOfaGun
Inlägg: 125
Blev medlem: ons maj 23, 2012 9:48 pm

Re: Kniv, VN Seal

Inlägg av SonOfaGun »

Den var inte helt ovanligt att man helt enkelt målade slidan svart, ivf i USMC.

Skriv svar