Hjälp med Vc kitt

tilldig
Inlägg: 54
Blev medlem: lör jan 05, 2013 12:18 pm

Hjälp med Vc kitt

Inlägg av tilldig »

Hej, jag håller långsamt på att samla på mig utrustning som användes under Vietnam konflikten.
Jag försöker endast köpa saker som kan användas i både ett us och Nva/Vc kitt, just nu siktar jag på att få klart ett Vc kitt först då jag redan har en ak och en colt .45'a.

Det jag söker just nu är ett tidskorrekt bälte och hölster till en 1911.
Vad jag har sett på bild och läst mig till så hände det att Vc använde denna pistol också.

Jag söker namnet på detta bälte samt hölster och vet ni någonstans man kan köpa ett billigt så skull det vara jätte snällt om någon kunde länka.
Finns det andra sjyssta alternativ till det amerikanska bältet?

Mvh.

Namboy
Inlägg: 510
Blev medlem: tis maj 15, 2012 8:22 am

Re: Hjälp med Vc kitt

Inlägg av Namboy »

Det bästa du kan köra på (om det ska användas både till VC och US) är det vanliga M1956 pistolbältet. Hölstret som funkar bäst till 1911:an heter M-1916 holster och det bör vara det svarta.

Bältet kostar i princip ingenting om du köper the real deal via eBay. Hölstret görs det billiga reproduktioner på som funkar bra. :)

EDIT: Länk till hölstret: http://www.desertrat.se/us-vietnam-war- ... nam-repro/
"We're surrounded. That simplifies things."

tilldig
Inlägg: 54
Blev medlem: lör jan 05, 2013 12:18 pm

Re: Hjälp med Vc kitt

Inlägg av tilldig »

Ok tack för ett fint svar.

Det är svart som gäller då alltså, synd att det inte finns för vänsterhänta bara :cry:
Fanns det några mag fickor till pistolen, känns så jobbigt med bara ett mag hehe.

Namboy
Inlägg: 510
Blev medlem: tis maj 15, 2012 8:22 am

Re: Hjälp med Vc kitt

Inlägg av Namboy »

Det var så lite så!
Jag vet inte om det gjordes något sådant hölster för vänsterhänta, men jag tvivlar på det. Någon annan som är lite mer insatt kanske vet mer säkert?

Jadå, det fanns magasinfickor för 1911:an också. Här är M1956-fickan, men WW2-varianten funkar också (ser likadan ut, men har två krokar istället för spännena där bak):
http://www.ebay.com/itm/LOT-OF-2-US-GI- ... 41711f3fd2

EDIT igen: Bara ett varningens ord ang. desertrat.se; väldigt många av föremålen de säljer som "Vietnam era" är inte från den eran ö.h.t. utan ALICE-grejer som togs i bruk efter konflikten i Vietnam. Bara så du vet. ;)
"We're surrounded. That simplifies things."

tilldig
Inlägg: 54
Blev medlem: lör jan 05, 2013 12:18 pm

Re: Hjälp med Vc kitt

Inlägg av tilldig »

2 st fickor á 2st mag för endast 19$ var inte så farligt.
Tack för hjälpen.

Var tycker folket om att använda colt .45'a i VC kitt?

Westesson
Inlägg: 94
Blev medlem: lör jun 02, 2012 8:02 am

Re: Hjälp med Vc kitt

Inlägg av Westesson »

Ska du ha den för att bössan är trimmad eller bara för att? Om vapnet är otrimmat så skippa pistol helt.

tilldig
Inlägg: 54
Blev medlem: lör jan 05, 2013 12:18 pm

Re: Hjälp med Vc kitt

Inlägg av tilldig »

Nej bössan är fixad till cqb standard.
Men jag vill ha dessa saker, jag kan använda bara pistol i cqb spel ibland för variationens skull.

SgtMcNasty
Inlägg: 74
Blev medlem: fre maj 18, 2012 12:17 pm

Re: Hjälp med Vc kitt

Inlägg av SgtMcNasty »

Detta ser ut som en 1911 men är osäker på vad det är för hölster.
Bild
Detta ska visst vara VC. Både Thompson och Grease gun på bilden. Rätt många amerikanska pistol belts oxå.Bild
Bild

tilldig
Inlägg: 54
Blev medlem: lör jan 05, 2013 12:18 pm

Re: Hjälp med Vc kitt

Inlägg av tilldig »

Det är nog ett browning high power hölster. Dom hade en ficka för 1 extramag på hölstret.
Nej men jag kör på detta konceptet, det blir bra och funktionelt på alla sätt och vis ;)

SonOfaGun
Inlägg: 125
Blev medlem: ons maj 23, 2012 9:48 pm

Re: Hjälp med Vc kitt

Inlägg av SonOfaGun »

jag skulle använda mig av antingen det Amerikanska m1916 hölstret, något gammalt franskt eller något kinesiskt. Och fästa det i M56 pistolbältet. Jag har även sett bilder på FNL-soldater med M1911 som helt enkelt bara instucket i pistolbältet.


/Son

Skriv svar