M1956 fickor

Nielsen
Inlägg: 299
Blev medlem: sön maj 06, 2012 7:45 pm

M1956 fickor

Inlägg av Nielsen »

Fick precis hem lite delar till M1956 selet och när jag stoppade i magasinen så kändes dom väldigt djupa för dom korta 20-skottsmagasinen.
Efter lite sökning så finner jag två versioner, en short och en long.
Det känns inte optimalt att ha magasinen i dom fickorna jag fick hem men av någon anledning så verkar det svårt att få tag på dom korta fickorna.

Är dom korta avsedda för 20-skottsmagasinen och dom längre för M14?
Hur många magasin är det tänkt att man ska kunna få plats med? Dom fickorna jag har nu får jag i 3st, 4st om man verkligen krystar i dom, men nästintill omöjliga att få upp smidigt.

Bild

Misstäker att mina fickor är samma modell som den i mitten högst upp på bilden, fickan längst ut till höger ser lite mer optimerad ut för M16.
PKM USER
Cry havoc, and let slip the hogs of war.

Namboy
Inlägg: 510
Blev medlem: tis maj 15, 2012 8:22 am

Re: M1956 fickor

Inlägg av Namboy »

Det du skriver är helt korrekt; de stora "universal"-fickorna är till för M14 medan de kortare designades åt de korta magasinen till M16. Tyvärr är de korta fickorna mycket svårare att få tag på än universalfickorna (tror folket som jobbade med We Were Soldiers köpte upp en helvetes massa av dr korta fickorna). :(
Om du inte skulle vara superpetig med att det måste vara M56-fickor så verkar de korta M67-fickorna vara relativt vanliga! Dock var de inte så vanliga förrän framåt slutet av kriget.
"We're surrounded. That simplifies things."

Westesson
Inlägg: 94
Blev medlem: lör jun 02, 2012 8:02 am

Re: M1956 fickor

Inlägg av Westesson »

Du kan ju annars göra som dom gjorde på riktigt. Lägg ett första förband (eller något annat) i botten på fickorna. Problem löst. Ännu ett tips är att använda bandolieren, tycker det är lättare att få ur magasinen ur den.

Nielsen
Inlägg: 299
Blev medlem: sön maj 06, 2012 7:45 pm

Re: M1956 fickor

Inlägg av Nielsen »

Då var det som jag misstänkte! Vill gärna se någorlunda korrekt ut och vi satsar väl på mid-war-ish så några M67 blir det nog inte :P
Jag kommer nog dra med mig en massa magasin, så det blir både ammofickor och bandolier. Får fixa lite förband i västa fall. Tack för snabba svar.
PKM USER
Cry havoc, and let slip the hogs of war.

SgtMcNasty
Inlägg: 74
Blev medlem: fre maj 18, 2012 12:17 pm

Re: M1956 fickor

Inlägg av SgtMcNasty »

Ja Vietnam gear är inge hsld.
Dom långa är dom du ska ha om det ska se riktigt ut då dom korta var
Ovanliga.

Nielsen
Inlägg: 299
Blev medlem: sön maj 06, 2012 7:45 pm

Re: M1956 fickor

Inlägg av Nielsen »

Verkar onekligen så! Kikade på en massa bilder igår på diverse förband och jag kunde inte se en enda kort ficka.
PKM USER
Cry havoc, and let slip the hogs of war.

SonOfaGun
Inlägg: 125
Blev medlem: ons maj 23, 2012 9:48 pm

Re: M1956 fickor

Inlägg av SonOfaGun »

M67 fickorna användes i mycket liten del av kriget från Amerikanska soldaters perspektiv. Det som användes i absolut största utsträckning, som McNasty poängterat, är universal fickorna.

Blandat M67 och M56 var vanligt i slutet av kriget efter 1970.


Sen finns det ju bland samlare heliga gralar, som korta M16 magasinfickor, M67 first aid/compass pouch, USMC M67 pack, erdl poncho m.m. Utrustning som fanns ute på förband, men oftast i mycket liten skala och därför rätt sällsynt.

/Soag.

Emil andersson
Inlägg: 10
Blev medlem: ons jun 19, 2013 1:36 pm

Re: M1956 fickor

Inlägg av Emil andersson »

Därför när soldaterna fick dom långa verisonen så stoppade dom i papper eller något för att magasinen skulle passa perfekt. Och vara lättare att byta mag

SonOfaGun
Inlägg: 125
Blev medlem: ons maj 23, 2012 9:48 pm

Re: M1956 fickor

Inlägg av SonOfaGun »

Papper är nog en relativt dålig idé i tropiskt klimat, speciellt i djungeln. För att få upp maggen högre användes ofta första förband, som redan kommenterats. Jag skulle inte vilja ha blött papper i mina maggfickor.

OT.
Artiklar av papper (ex. toalettpapper som ingick i C-Ration, cigaretter etc.) bars ofta "High and dry" i hjälmbandet, för att slippa bli blött när floder och bäckar korsades.

Skriv svar