M16A1

Stjärnsoldat
Inlägg: 22
Blev medlem: sön jun 17, 2012 3:01 pm

M16A1

Inlägg av Stjärnsoldat »

Tjena,

Ska ta och komma igång med Vietnam och tänkte höra med er här vilket fabrikat på m16a1 som är att rekommendera? Mest prisvärt samt mest korrekt?
ГРУ 13 СПЕЦНАЗ
"We can't afford to have the Russian's leading the field in the paranormal."

Mina affärsredovisningar: https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... 121&t=9052

Hasrik
Inlägg: 32
Blev medlem: fre jul 06, 2012 6:55 am

Sv: M16A1

Inlägg av Hasrik »

Följer denna tråd med största nyfikenhet då jag går i samma tankar.

OT: Har jag rätt om jag säger att M16 egentligen inte introducerades hos reguljära styrkor förrän i slutet av den amerikanska insatsen? Tips på dito bra M14 hade kanske kunnat tillfogas isåfall?

Nixon
Inlägg: 406
Blev medlem: ons maj 09, 2012 12:34 pm

M16A1

Inlägg av Nixon »

Vad menar du med slutet? Amerikanska reguljära förband stred mellan 1965 och 1973. 1968 var M16 i majoritet, såvitt jag minns.
FENRIR har aldrig brutit ett spel, aldrig skräpat ned och tänker fan inte börja nu.

Westesson
Inlägg: 94
Blev medlem: lör jun 02, 2012 8:02 am

Re: M16A1

Inlägg av Westesson »

Imho så är G&P's M16a1 den som ser bäst ut. CA's har en äcklig grå färg som ser bara helt fel ut. Det är lättare att fixa till insidan på en bössa än utsidan.

Eller det roligaste annars, en WE M16a1. :P

Står lite om m16 här, förövrigt en bra länk för utrustnings frågor. http://mooremilitaria.com/reference.htm

TAC Ordinator
Inlägg: 114
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:02 pm

Re: M16A1

Inlägg av TAC Ordinator »

Mest prisvärt och mest korrekt...
Om bössan funkar bra, håller bra och inte ser helt fel ut samt kostar gärna under 5000kr, det tycker jag är prisvärt. Det finns!

Har och har haft flera olika versioner av M16 och XM, alla har ju för och nackdelar.

Marui
Dessa funkar smidigt från start med bra och jämn matning. Uppbyggda övervägande av plast (Pipan och frontsikt är av metall på M16 av plast på XMan) gör de dock väldigt sköra. 3st i laget har knäckt av viktiga delar under spel. Mittenpartiet är blågrå färg för att efterlikna originalet men är lite för ljus enligt min smak.
Min XMa har dock fungerat flefritt sedan den köptes in 1999.
Marui M16vn finns att köpa på olika ställen men XMan verkar vara helt slut.
357 US$ M16vn på UN-Company
320 US$ M16a1 på Den Trinity Shop.


G&P
Helsvart, helmetall slitstarkt byggd… men även här går detaljer av då metallen är inte på toppnivå. Plastdetaljerna (Kolven och framgreppet) är av klart sämre kvalite som spricker lättare än Maruis. (Jag bytte på min och slapp allt gnissel samt så kan man ta bort luckan i bak utan att behöva skruva).
Flera i laget har haft problem med matning och delar behövs bytas eller justeras för att de skall gå riktigt bra såvida man inte har tur och får en bra från start.
Finns på ex: WGC-shop. Ca 230 USD$


Classic Army M15A1 (Ser ut som en M16e1)
Gedigen metall konstruktion! Bra metall och lagom bra kvalite i plasten på frontgreppet. Enda problemet jag har upplevt är att vissa magasin av andra tillverkare än CA kan glappa och mata dåligt ex TMs magg. Färgen på metallen är gråaktig och jag tycker de har lyckats väl då jag har handskats med riktig M16a1 och tycker färgen stämmer ganska väl.
251 US$ på UN-Company
3250 Kr på Roligt


Sedan finns det olika företag/återförsäljare som gör custombyggen som kan vara ganska bra men oftast dyrare.


Att den skall se "rätt" ut är ju bra och jag tycker alla ovanstående versioner gör det. Det finns många olika versioner på originalen och skick på dessa som användes så man måste vara riktigt, riktigt kräsen om man ska börja klaga enligt mig. Se bara på bilderna som finns på bössorna jag länkar nedan från vår sida. Alla har olika färg pga olika ljus, slitage, tillverkare etc.

vår sida: http://www.nam.info.se under vapendelen.

M16: http://www.tac-team.dk/NAM/Vapen/US/M16.htm

XM: http://www.tac-team.dk/NAM/Vapen/US/M16carbine.htm
Senast redigerad av 1 TAC Ordinator, redigerad totalt 0 gånger.

TwinkleDew
Inlägg: 910
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:34 pm

Re: M16A1

Inlägg av TwinkleDew »

Ni ska inte köpa någon klon då? Då kan ni ju få en i helmetall för halva priset på t.ex en TM
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

Hasrik
Inlägg: 32
Blev medlem: fre jul 06, 2012 6:55 am

Sv: M16A1

Inlägg av Hasrik »

Nixon skrev:Vad menar du med slutet? Amerikanska reguljära förband stred mellan 1965 och 1973. 1968 var M16 i majoritet, såvitt jag minns.
Miss av mig. Blandade ihop årtalen.

Duo
Inlägg: 11
Blev medlem: fre jun 15, 2012 3:22 pm

Re: M16A1

Inlägg av Duo »

Vilken av kineserna gör m16 a1? Tack tack

TwinkleDew
Inlägg: 910
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:34 pm

Re: M16A1

Inlägg av TwinkleDew »

Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

Yonazarith
Inlägg: 69
Blev medlem: lör maj 05, 2012 12:35 pm

Re: M16A1

Inlägg av Yonazarith »

TwinkleDew: Den där går tyvärr bort direkt då det är en A2-pipa (heavy weight, tjock hela vägen fram) samt A3(?)-låda med avtagbart bärhandtag. Den är inte Vietnam alls, bara en M16A3 med trekantsgreppet fram...

Skriv svar