Vietnamscenario 2013 28-30 JUNI

TAC Gladius
Inlägg: 23
Blev medlem: fre maj 25, 2012 3:25 pm

Re: Vietnamscenario 2013 28-30 JUNI

Inlägg av TAC Gladius »

Vill även jag tacka alla medverkande, hade kul och älskade fordonsparken som var bäst hittills under detta spel. Är särskilt imponerad över att utomstående och "FNGs" skötte sig utmärkt, inte massa ensamvargar och liknande utan grupperna hölls ihop.

Särskilt tack till er Malmö-grabbar! 1sq skötte sig jättebra och ni lösgjorde andra arr från tältuppsättning m.m. genom kunskap som jag saknade och ställde alltid upp och erbjöd er att hjälpa till!

Ceowulf
Inlägg: 2
Blev medlem: tis maj 08, 2012 1:07 pm

Re: Vietnamscenario 2013 28-30 JUNI

Inlägg av Ceowulf »


Namboy
Inlägg: 510
Blev medlem: tis maj 15, 2012 8:22 am

Re: Vietnamscenario 2013 28-30 JUNI

Inlägg av Namboy »

Nice! VC styrkan ser helt suverän ut. Allt såg kanonbra ut!

Jag missade snubben från 3:e gruppens skada i knät helt. Ser riktigt nasty ut... Damn. :(
"We're surrounded. That simplifies things."

Tito
Inlägg: 79
Blev medlem: tis maj 22, 2012 9:22 am

Re: Vietnamscenario 2013 28-30 JUNI

Inlägg av Tito »

Kikade genom fruns konto. Jäkligt fina bilder som får en att redan längta tillbaka!
Surt att vi inte var med på gängbilderna men vi behövde röra oss pronto. (Idolbilder kan ordnas på begäran)

EB3
Inlägg: 5
Blev medlem: ons aug 15, 2012 8:41 am

Re: Vietnamscenario 2013 28-30 JUNI

Inlägg av EB3 »

Erik här (killen med lastbilen och den målade Jeepen)
Ett STORT Tack till alla för en Underbar helg!
Det kändes som att vi vred tillbaka klockan 40år. Jag har ända sedan jag köpte min lastbil alltid velat se den lastad med GI´s och se den i miljön som den blev mest känd för.
Stämningen var alltid på topp och vilka härliga människor man var omgiven av , underbart!

Och ett STORT Tack till Mik som lyckades styra upp allting och de på VC , Civil och ARVN sidan var sååå grymma med alla kläder,utrustning och en cool (men farlig) buddhistmunk :D

Det var en härlig känsla att få order om att hämta en grupp som var under hård eldgivning, alla intog sina roller på en gång och satte upp på fordonen och så bar det iväg med beväpnad jeep eskort , alla förberedde sig på att området kryllade av VC och att snabbt hoppa ur och att lasta skadade och resterande soldater , bara så coolt.

Jag kommer absolut nästa år med mina fordon och då med ännu mera material att bygga läger med!
Flera sandsäckar ska fyllas och tält ska inhandlas.

Kan ej lova något men det kanske dyker upp med ett fordon för VC också , vi får se vad jag kan skaka fram, kanske en tuk tuk eller något ;)

Ett stort nöje att få vara med!
Ska bli kul att se alla bilder och videoklipp som togs.

På återseende

Erik
Over and Out

Gascan
Inlägg: 12
Blev medlem: tis aug 28, 2012 11:48 am

Re: Vietnamscenario 2013 28-30 JUNI

Inlägg av Gascan »

Hej

Bilder tagna av Cecilia Rosensten-Berg
http://www.flickr.com/photos/66478452@N ... 451669618/

Ha det bra /Henke
Senast redigerad av 1 Gascan, redigerad totalt 0 gånger.
Henke "Gascan" Jeepdriver - M16, M60, Colt 1911A1

JonathanRL
Inlägg: 576
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:14 pm

Re: Vietnamscenario 2013 28-30 JUNI

Inlägg av JonathanRL »

Om detta händer nästa år ska jag absolut se till att ha VN gear tills dess!
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

Rancore
Inlägg: 279
Blev medlem: sön maj 20, 2012 10:37 am

Re: Vietnamscenario 2013 28-30 JUNI

Inlägg av Rancore »

+1 på ovanstående. Har sedan jag började lira airsoft för åtta år sedan vrit sugen på 'namgrejer och era spel. Ska fasin gör slag i saken.
выразить солидарность с угнетёнными

TAC Ordinator
Inlägg: 114
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:02 pm

Re: Vietnamscenario 2013 28-30 JUNI

Inlägg av TAC Ordinator »

Tack alla medverkande för en kul spelupplevelse. Riktigt kul att se att så många bidrog till att skapa både känslan genom sitt agerande och eller utrustning samt att det var väldigt lite ”typiskt airsoftande” när det väl blev strid, utan man höll sig klart till grupper och order så långt det gick. Inga vinnarskallar som inte tål att förlora utan alla verkade bidra till att få just bidra till bra stämning.

Summering av spelet:

Ekonomin:
Vi gör inte detta kommersiellt! Vi har inte i föreningen några avlönade som ”jobbar” med detta. Det finns däremot flera av oss (mig inräknat) som offrar enormt med tid, pengar och även förlust av inkomst då man tar ledigt endast för att kunna organisera scenariona vi gör. Markhyran, utrustning mat och annat kostar pengar, därav är vi tvungna att ta en avgift så det täcker utgifterna. Tyvärr är vi i TAC ganska dåliga att dels sätta rätt pris men även senare kanske än sämre att få in det aktuella priset på plats när väl spelet är av. Tyvärr kommer inte alltid de som anmäler sig, något som kan bli ganska irriterande då styckpriset vad var och en betalar grundar sig på totala antalet. Fler blir billigare. Om vi räknar med fler men sedan kommer färre så står vi som förening för utgifter vi ej får in, detta pga att många vill betala på plats och inte innan spel. Men då ganska många av dessa vi räknar med sedan hoppar av i sista sekund eller, sämre dock inte ovanligt, bara skiter i att dyka upp. Tyvärr har det blivit så att vi ofta går back på våra arrangemang.
Så blev det även med detta tyvärr då trots att vi körde ut informationen mer än ett halvår innan samt önskade och försökte få alla att betala innan spel.


Ett arrangemang har enormt många trådar och massa utgifter både små och stora. Jag kan tänka mig att de som inte är fullt insatta inte riktigt förstår hur mycket det är och blir inte förvånad men ack lite nedstämd när jag på spelet hör någon yttra bland annat att maten är för dyr (40kr för grillad hamburgare med läsk). Återigen tänk då på vad det inte kostar att köpa in allt bröd, burgare, ketchup, läsk (tidsenliga flaskor på köpet!), muggar, tallrikar, grill + kol, tändvätska m.m, sedan tiden att göra detta och köra ut det. Vidare är det ju faktiskt en tjänst att få de gjorda då vi som sagt inte gör detta professionellt – de är någon som gör det gratis! Då ingick det fältlunch och konserver i spelpriset under lördan också. Men tyvärr skulle vi inte ta avgift för övrig mat så skulle vi gå än mer back. Jag skriver ner en ekonomisk översikt här nedan så man kan ta del av och som jag hoppas visar att vi inte tar något för egen vinning.

Summering av ekonomin:
UTGIFTER
RSR, Markhyra med omkostander, Fredag-Söndag: 9400:-
BILTEMA, Cycklar, gratis skrotcyklar men (vissa reservdelar): 189:-
Läkarmissionen SecondHand, VC rekvisita: 130:-
MEKONOMEN, TGB reservdelar Filter + lampor fram: 335:-
JULA, Elutag/förgrening till 380V + rekvisita: 413:-
RUSTA: Myggmedel, grill + kol: 654:-
NetOnNet: Radioutrustning + batterier: 799:-
HIGHLIGHTS, Spryburkar x18 för att sanera på o kring tågetet: 592:-
Pyro och RÖK: 1400kr
Bensin betalad till arr för att köra ut och hämta utrustning 4vändor T/R: 800:-
Färgutskrifter, Kartor, propaganda etc: 100:-
Ica MAXI Arlanda, Läsk, dricka: 587:-
Willy:s, MAT, tallrikar + bestick: 1320:-

SUMMA Utgifter = 16 719kr


INKOMST
Betalande VC/Civila 9st (reducerat pris för nära samtliga då de var delarrngörer) 2300kr
(minst 5st VC spelare uteblev eller ej betalade /reducerat pris = förlust ca1500kr)
Betalande US hela priset 13st a 500kr = 6500kr
Betalande US reducerat medlemspris eller arrangörsuppgifter 16x 300: 4800kr
(US som inte dök upp, skulle betala på plats men ej har gjort det, betalade endast del av summan eller dök upp och försvann innan betalning = förlust minst 1500kr)
Matförsäljning VC Cafet: 320kr
Matförsäljning US Lägret: 770kr

SUMMA IN = 14690kr

TOTALT: -2029kr

Alltås inte så farligt alls, skulle räcka med att någon mer kom till spelet eller om vi fått mera mat sålt, alternativt inte bekosta maten alls. Trots förlusten tycker jag personligen det var klart värt scenariot då jag är en sådan NAM-scenario fantast, men visst önskar man att det skulle gå smidigare.

Här är övriga kommentarer från spelledningen som vi diskuterade ihop efter spelet:

ROS
+ För fordonen! Bidrog starkt till känslan och bra att det var på en mark där man kunde använda sig av dessa på riktigt så de inte bara stod i lägret.
+ För alla er som kommer trots långt avstånd!
+ För alla de som körde på med en gnutta skådespel och gjorde upplevelsen roligare. Det räcker med så lite, behöver inte alls vara överdrivet för att det ska bli lite extra och det var många som bidrog med detta.
+ För att alla försökte hålla ihop grupperna och följa order.
+ Till en bra B-styrka från VC sidan som både spelade massa civila men även körde på som en varierande hal fiendestyrka.
+ För folk med egen och bra utrustning. Både vapen och utrustningen blir alt bättre. Visst finns det en hel del som fyller upp med diverse nyare artiklar men det överväger till rätt utrustning så det är klart på väg åt rätt håll.
+ US lägret – vollyeboll, utspisningssittplatser, WC, HQ salen med krittavla, kartor, el samt förhörsrummet.
+ Bra pyro, både ljud och rök – förhöjer spelkänslan.
+ För alla som åtgärdade skarpskadorna. Medicus med sina kunskaper, eskorten till sjukhus och inte minst de två som blev skadade inte klagade det minsta utan körde på lika hårt ändå, grymt!

RIS
- Alla de som är så på långt innan på Airsoftsverige men som sedan inte dyker upp. Gärna skriva massa önskningar, kommentarer om rätt utrustning, mängder med frågor men till sist inte dyker upp eller kanske från början aldrig hade tänkt göra det ändå. Frågan är om airsoftsverige är rätt forum att locka folk till Vietnamdelen i fortsättningen då jag ärligt tror att endast max 5 personer har kommit till våra spel genom airsoftsveriges förtjänst och det då under de 5 senaste åren.
- Tråkigt att folk inte kan ta ledigt utan måste dra iväg mitt under spelet eller kommer först efter halva. Det är prioriteringsfråga att ta ledigt. Det blir rätt jobbigt för arr med folk som försvinner eller tillkommer under pågående spel.
- För att området RSR har gjort av med huvuddelan av spökstaden. Märkbart svårare att fixa bra stadskänsla och svårare för VC att ”försvinna” på sidouppdrag då de flesta husen är brandövningshus man ej kan gå in i. Det var för nära mellan de intressanta målen i ”staden” ARVN fick dessutom dela hus med Cafet.
- Att ekonomin inte bar helt ut.
- Att tiden alltid är så kort. Man vill ha både mera tid att fixa innan spel men man vill även att spelet ska pågå längre – då skulle man hinna med allt utan att ha så stressigt. Tyvärr är detta en önskning som är svår att uppnå då det är många som inte kan/får ta ledigt längre eller inte ens vill sova ute en natt. Jag måste lära mig att dilligera mera arbete – nu tog jag tiden från min sömn vilket gjorde att jag sov ca 6h totalt under hela spelet.


SUMMERING:
Överlag mycket trevligt spel. Många höjdpunkter även för mig som inte kunde vara med fullt ut pga att man som arrangör och tilika chef för US sidan inte kan inte köra fullt ut. Men trots detta har jag fått många mycket roliga ögonblick.

Här är mina minnesvärda ögonblick:

* Kul att ha ordergivning sent en fredags natt och lära känna grupperna (särskilt då gruppchferna) ordergivningen innan vi tog över FSB Thunder. Det var en mycket speciell stämning i rummet med alla kartor, belysning etc.

* Fordonstransporten. Jag var med och visade vägen under det första uppdraget då vi tog en omväg för att återställa ordningen i staden och överlämna ARVN byggnaden åt sina rätta ägare. Vilken känsla att ilasta fordon, köra eskort på grusvägar med 60-tals musik kommande från högtalaren för att sedan urlasta mitt i staden. Nice!

* Striden när vi slog tillbaka några VC stödda av NVA när dessa försökte slå ARVN som var ensamma i staden var riktig bra på alla sätt och viss. Den hade allt. Överraskningen från VC med grym pyro i början, strid, kaos, som sedan ordnades upp och US säkrade området, lugnet efter striden, återigen grymt. Min egen insatts var knapp då gruppcheferna styrde sina grupper väl. Det enda jag gjorde gav 3 order under hela genomförandet om vilken possition grupperna skulle ha. Samt att jag slängde in granaten i ARVN huset innan LRRPsen stormade in.

* Min absoluta spelupplevelse var dock ”förhöret” med munken som sprängde restaurangen. Både han och ARVN förhörsledarna som pratade philippinska var otroliga, klart värda en Oscar. Det kändes som att se en film men samtidigt vara med i den.


Tack alla för en riktig kul och minnesvärd helg!

2nd Lt. Boone, out!
Senast redigerad av 1 TAC Ordinator, redigerad totalt 0 gånger.

Namboy
Inlägg: 510
Blev medlem: tis maj 15, 2012 8:22 am

Re: Vietnamscenario 2013 28-30 JUNI

Inlägg av Namboy »

Skitbra skrivet!
Det var satans kul och alla vi tre Malmöbor är glada att vi tog oss tid till att åka upp. Jag och brorsan sitter fortfarande och snackar om hur härliga vissa händelser var; den civila tjejen som stod vid vägspärren och klagade över att ni plockat in munken, apelsinförsäljaren, att se och höra lastbilen och jeeparna komma fullastade med GIs på väg ut på uppdrag m.m.

Hoppas att det kommer ett liknande spel om inte allt för lång tid och att det då går lite bättre utan diverse strulpellar osv.
Bravo!
"We're surrounded. That simplifies things."

Skriv svar