Vietnamscenario 2013 28-30 JUNI

TAC Ordinator
Inlägg: 114
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:02 pm

Vietnamscenario 2013 28-30 JUNI

Inlägg av TAC Ordinator »

Bild

VIETNAMSCENARIO "FSB THUNDER"
UPPDATERAT senast 4/6-13


DATUM 28-30 JUNI
Fredag 28 - Mjuk och rullande spelstart varefter man kommer, kitta upp, fixa i ordning etc. Lär känna din grupp. Från 18:00 och framåt.
Lördag 29 - Storsamling kl 10:00 därefter rullar scenariot igång och kör
Söndag 30 - Spelslut 13:00 därefter gemensam genomgång.

PLATS
Räddningsskolan Rosersberg - Övningsområde (ca 60km Norr om Stockholm). Bokat och klart nu.
Samt 2 alternativa områden för möjliga avstickare i spelet (båda ca 20km ifrån huvudområdet).

PRIS
500kr

Utrustningskrav Vapen: - Relativt hög då typ alla vapentyper finns att få tag på inom airsoft nu.
Vapen som ser ut som de som de som användes under konflikten är godkända.
Har du något som är snarlikt eller fanns men är trots det udda så går det antagligen att fixa beroende på vad du vill spela som. Kontakta gärna mig via PM så kan vi försöka lösa detta.

Relativt komplett vapenlista finns här: http://www.tac-team.dk/NAM/Vapen/Vapen.htm



Utrustningskrav kläder Relativt högt
Sträva efter att återge din gestalts utrustning så bra som möjligt. Bra US uniformer eller VC kläder finns att få tag på för inte allt för mycket idag. Se vår hemsida för mer info angående utrustning och återförsäljare: http://www.nam.info.se

SPELUPPLÄGG
Året är 1969. Vi befinner oss i området mellan "Iron Triangle och WarZone D, norr om Saigon. Det har varit relativt lugnt senaste månaderna. Kommunisterna har lidit stora förluster under TET-offensiven och har dragit sig bakåt och slickar sina sår. Men senaste veckan har det varit nästan för lugnt. är det lugnet före stormen?

I detta spel satsar vi som sagt på vanliga "GI". Några få kommer kunna spela som spaning "LRRP", övriga specialenheter kan bli aktuella endast om många fler anmäler sig eller som extra roll för enstaka uppdrag. Men tyngdpunkten vill vi hålla på vanligt infanteri.
Dessa är stationerade i ett läger som är i spel, men mestadels av tiden "safe". Där får man genomgångar, uppdrag, fordonstransport, eldunderstöd (fingerat) Radiosamband HQ, samt Logi för övernattning i tält, matutspisning, vatten samt WC.

Förhoppningsvis blir vi så många så det kommer finnas civila eller ARVN (Sydvietnamesiska soldater) i direkt anknytning till US basen. Här får man interagera med varandra, utspisar mat, det kommer finns någon typ av cafe/bar, tempel, fabrik. Längre bort finns en "järnvägsstation". Samt en "by" bestående av 3hus i närheten av en betongbrygga.


ROLLER
US:
Vi vill hålla tyngdpunkten på detta spel på "vanligt" INF, USG! - alltså helgröna kläder helst. Vi i TAC kör som 1st INF "Big Red One".

Sedan är det dock lite så att många tenderar att alltid vilja spela specialtrupper, SEALS, SF, LRRP, etc. Jag förstår varför helt klart. De har den coolaste utrustning och beväpning samt att man kan göra lite "hur man vill". Special Forces klassiska uttryck är ju, "Säg mig VAD jag ska göra men inte HUR!".
Bild

Resultatet kan alltså tyvärr bli att det är bara massa specialförband som vill göra "specialuppgifter" och "äga" fienden och gärna springa lite var stans närhelst. Detta är inte möjligt om man ska styra upp "uppdrag" i spelet.
Däremot så finns det utrymme för en liten grupp specialtrupper 2-4man ca som kan skickas på spaningsuppdrag eller få ibland ett lite avstickande uppdrag. I övrigt får de radas in bland vanliga GIs när så kommer behövas och det blir nog mycket sådant. Men vi ser ju helt klart hellre att du kommer med Tigerstripe, ERDL eller annat camo än inte alls bara för att du inte råkar ha en OD helgrönt kit.

ARVN:
Sydvietnamesiska soldater, Rangers, Airborn eller CIDG - kommer bli en egen grupp underställd HQ och agera som Tolkar samt stridande soldater.

VC/NVA:
En flexibel rörlig styrka kapabel att göra sneakattacker, sabotage till regelrätt strid om så behövs. Kommer under flera delscenarion ha mycket begränsat med ammo och liv (respawn).

CIVILA:
Diverse roller som Sjukvårdare, Polis eller MP, Präst, Munk, Försäljare, Restaurangarbetare, Kock, mekaniker etc
Går att kombinera så man även spelar deltid som VC eller ARVN som "bor" i stan.

UPPDRAG US
Patrulluppdrag i närheten av basen samt ev försvar av basen och närområdet. Någon gång under spelets gång kommer US truppen få transportorder att utföra uppdrag på ett annat område, transport dit tar ca 30min.

UPPDRAG VC/NVA
Vi vill inte avslöja för mycket här. De som anmäler sig som detta kommer ha mera speciella uppgifter och det krävs en del flexibilitet i vissa fall. PMa mig för mer INFO.

ÖVRIGT
Vi har ett begränsat antal vapen och uniformer att hyra ut - PMa för önskemål så kan vi se om passande storlekar finns.


ANMÄLAN:
Görs till mail: tac.kasf@gmail.com
Där kommer ni när ni har anmält er få inbetalningsuppgifter.

BETALNING:
Anmäler ni er och betalar innan spelet, senast Onsdag 26e JUNI gäller 500:-
Betala på plats går bra, MEN då tar vi extra 200:- i avgift, pga diverse logistiska och planerings problem som kan uppstå.

FRÅGOR
Ni kan ställa öppna frågor här på forumet, eller skicka PM eller maila till tac.kasf@gmail.com fram till Tisdag 25e JUNI. Därefter är vi ute i fält och förbereder scenariot.
Senast redigerad av 5 TAC Ordinator, redigerad totalt 0 gång.

Westesson
Inlägg: 94
Blev medlem: lör jun 02, 2012 8:02 am

Re: Vietnamscenario 2013 28-30 JUNI

Inlägg av Westesson »

Sweeet! :D Det här får man inte missa!

Nielsen
Inlägg: 299
Blev medlem: sön maj 06, 2012 7:45 pm

Re: Vietnamscenario 2013 28-30 JUNI

Inlägg av Nielsen »

Oh mycket trevligt! Ska börja samla på mig utrustning under vinter/våren och hoppas man hinner få klart ett någorlunda färdigt kit tills dess.
Skönt att se att ni fortfarande spottar ut lite spel då och då.
PKM USER
Cry havoc, and let slip the hogs of war.

instant
Inlägg: 108
Blev medlem: mån maj 07, 2012 7:35 am

Re: Vietnamscenario 2013 28-30 JUNI

Inlägg av instant »

har bara ett fåtal saker kvar att fixa tills min gear är spelbar så im there1

Tito
Inlägg: 79
Blev medlem: tis maj 22, 2012 9:22 am

Re: Vietnamscenario 2013 28-30 JUNI

Inlägg av Tito »

Vi kommer minst två från Trollhättan utan att blinka!

SgtMcNasty
Inlägg: 74
Blev medlem: fre maj 18, 2012 12:17 pm

Re: Vietnamscenario 2013 28-30 JUNI

Inlägg av SgtMcNasty »

BOKAT!!

För dom som behöver grejjer hör av er till mig. Håller på att avyttra mycket Vietnam gear.

Namboy
Inlägg: 510
Blev medlem: tis maj 15, 2012 8:22 am

Re: Vietnamscenario 2013 28-30 JUNI

Inlägg av Namboy »

Efter att ha läst några AAR samt kikat på bilder från era spel känns detta som ett måste! ;)
Vi blir eventuellt fyra personer som kommer upp från Malmö, ska se om jag kan talk some sense i de övriga lagmedlemmarna. Vi är iaf två skånepågar som garanetrat dyker upp!
"We're surrounded. That simplifies things."

Droopfy
Admin
Inlägg: 314
Blev medlem: tis maj 15, 2012 7:52 pm

Re: Vietnamscenario 2013 28-30 JUNI

Inlägg av Droopfy »

Jag jagar gear för fulla muggar. Räknar med att kunna vara med!
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

Gascan
Inlägg: 12
Blev medlem: tis aug 28, 2012 11:48 am

Re: Vietnamscenario 2013 28-30 JUNI

Inlägg av Gascan »

Låter mycketintressant.
Har inte spelat direkt innan, bara fotat och kört Jeep (in-game) men har en del vietnam gear och

Lilla Willys jeepen från 1960 (bild nedan)
http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 3713_n.jpg
Henke "Gascan" Jeepdriver - M16, M60, Colt 1911A1

Blåbär
Inlägg: 78
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:35 pm

Re: Vietnamscenario 2013 28-30 JUNI

Inlägg av Blåbär »

Klart att man skall med :)

Jag tar med min Willys JEEP också om det finns önskemål.

/N
I don't need to "get a life". I'm a gamer, I have lots of lives

Skriv svar