Nybörjarvapen/uniform - tysk inriktning? (split)

Köhler
Inlägg: 96
Blev medlem: fre sep 07, 2012 1:42 pm

Re: WW2 Airsoft reenactment i Stockholm.

Inlägg av Köhler »

Ett hett tips är att läsa lite böcker om ämnet. Finns många bra böcker om tyska soldater och dylikt. Själv tycker jag Osprey's böcker om tyska soldater är riktigt bra. Mycket fakta och fina bilder, finns dock endast på engelska vad jag vet. Finns att köpa på Adlibris.se :)
Det är alltid snårigt i början med vad man skall ha för uniform och grejer, men börjar man från grunden med en enkel uniform och det mest grundläggande grejerna i utrustningen så skall det gå bra :) Bara att fråga om du är osäker på något!

Bild

Min utrustning, är tysk sjukvårdare, perfekt för den som saknar vapen ;)

Kitlist

M42 stålhjälm
M43 Fältjacka
Camo smock
Dot 44 byxor
Damasker och kängor
Affe-ryggsäck
Sjukvårdsväskor samt bälte och röda korset bindel
PANZERGRENADIERE!

Sabre
Inlägg: 255
Blev medlem: ons maj 16, 2012 3:07 pm

Re: WW2 Airsoft reenactment i Stockholm.

Inlägg av Sabre »

@ filipcombat:
Provade på de bössorna som du efterfrågade om tidigare och här är resultatet:

Mp40:an sade affärsbiträdet att man borde skita i, även om det är ett
plus att den går på batteri och har relativt bra med kulkapacitet.

Kar98:an (dboys, med hyllsor) gav ett bra intryck och trevlig i handen, även om den vart utav plast. Hyllsorna
vart av aluminium och vart trevlgit när de poppade ut, men dyra om man tapparbort dem och limiterar kulor i luften. Resverdelar är typ omöjligt att hitta.

Mp44:an hade de tyvär inte inne, men nackdelen med den är att det endast finns hi-caps till den och om man vill göra om de till mid-casp blir det meckar dags.
"Alla orkar alla vill! Fram med batongen och sprättä med spägän!"

Namboy
Inlägg: 510
Blev medlem: tis maj 15, 2012 8:22 am

Re: WW2 Airsoft reenactment i Stockholm.

Inlägg av Namboy »

Blev nyfiken på varför man bör skita i att spela med en MP40...

Kör med en själv och, om det var AGM:s bössa du kollade på, går den hur bra som helst.

Fördelar:
- hyffsad eldkraft, man står sig mot alla M4:or på banan
- chronar ca 95-100m/s ur lådan till skillnad från andra Kina-bössor
- pålitlig, till skillnad från Dboys kar98:an som man hört många skräckhistorier om
- finns både low- och midcaps

Nu må jag kanske vara en aning biased när det kommer till min bössa, men den passar min spelstil
som handen i handsken. :) Dock hade det varit fint med en kar98:a, men de enda spelbara sådana är, i min mening, G&G:s samt Tanakas.
"We're surrounded. That simplifies things."

Sabre
Inlägg: 255
Blev medlem: ons maj 16, 2012 3:07 pm

Re: WW2 Airsoft reenactment i Stockholm.

Inlägg av Sabre »

Fick inte redig information om varför, men det sade återförsäljaren.
Varav han skulle få in G&G ´s Kar98:a, så det kan ju vara någe. :)
"Alla orkar alla vill! Fram med batongen och sprättä med spägän!"

TigerZero
Inlägg: 87
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:08 pm

Re: WW2 Airsoft reenactment i Stockholm.

Inlägg av TigerZero »

Kör också med en AGM MP40 och den funkar klockrent fast den är 3 år gammal och har haft 2 ägare innan mig, den är helt orörd både på in och utsidan men chronar stabila 92-95m/s, går hyffsat långt även på skogsbanor tycker jag och funkar perfekt till CQB spel.

Den är nästan helt i metal utom dom delar som inte var i metal på den riktiga heller som tex bakelitsidorna och har en bra vikt, känns inte heller för lätt som biliga metalbössor kan göra.
Både bössan och magasinen är rätt biliga bössan kan man få på tex taiwangun för 121 Euro ( ca 1050 kr + ca 300kr frakt ), kostar i sverige runt 2000kr detta gäller då AGM´s MP40, magasinen kostar runt 200kr och är också helt i metal, magasinen passar även direkt i AGM´S Sten Gun om man är sugen på att köra lite britiskt.
Köpte min AGM MP40 beggad men den har som sakt rullat på perfekt.

Har även precis införskaffat G&G´S K98 eller G980 som G&G kallar den, har inte använt den i spel än och bara testskjutit ca 30 kulor med den dock endast med green gas magasin då jag saknade 8g co2 patroner vid provtillfälle, man får med 2 Co2 magasin i paketet. ( Ja den tar 8g co2 patroner och inte 12g som brukar vara standard ) körde även bara på vanlig green gas ( runt 140psi ) men denna bössa behöver high power gas (ca 220psi) om man ska köra på vanliga gasmagasinen istället för Co2 magasinen om man vill få den att gå så långt som den gör med Co2 magasinen.
Bössan kostade mig på en svensk sida runt 6000kr med 2 green gas magasin och frakt, bara bössan går på runt 5000kr i sverige.
Köpa Co2 magasin var inte heller helt biligt, köpte 1 Co2 magasin från redwolf då ingen i sverige hade Co2 magasinen.
Magasin+ frakt gick på 509kr + 270 kr för moms och tull då magasinet fasnade hos tullverket alltså 779kr för 1 Co2 mag.
Bössan är mycket dyrare än MP40´n och är lite svårare att spela med då den bara har 9 kulor per mag men går långt och är väldigt pricksäker vad jag hört och sätt, den ger väl lite mer realism till ww2 spel då dom allra flesta hade K98 som standard vapen.

Dboys K98 har en skön känsla och känns extra verklighetstrogen pga patronerna men har väldigt dålig pricksäkerhet och räckvid, patroner fastnar och tappas bort, och är dyra att införskaffa, passar alltså bättre som prydnad på väggen än i spel om man vill kunna skjuta något.

Men skulle starkt rekomendera att köpa en MP40 att börja med som tyskt ww2 vapen, specielt om man är van sen tidigare med AEG´S och inte spelat mycket eller något alls som sniper tidigare, samt pga prisskillnaden mellan bössorna, så varför försäljaren sa att man inte ska köpa en MP40 fattar jag inte, han kanske bara ville sälja det som han tjänar mest pengar på? ;)
SPRAY AND PRAY!

Knasp
Inlägg: 73
Blev medlem: sön maj 20, 2012 4:28 pm

Re: Nybörjarvapen/uniform - tysk inriktning? (split)

Inlägg av Knasp »

Skickade en fråga till www​.shootnscoot.co.uk/
Hi!

Are you currently in the process of building any Kar98 custom rifles?

Regards
Och fick svaret:
hi
yes we are planing and have started K98 rifles, spring powered 350-400 fps
Warren

filipcombat
Inlägg: 12
Blev medlem: lör aug 18, 2012 6:09 pm

Re: Nybörjarvapen/uniform - tysk inriktning? (split)

Inlägg av filipcombat »

Har bara en fråga, skulle man inte kunna köra som volksgrenadier? :)

Undrar mest för det är billigare att köpa kläder så man passar en volksgrenadier outfit än t ex Heer eller liknande.
Om jag kommer ihåg rätt så fanns volksgrenadier från 44 till 45?

Det var bara en liten idé jag kom på ;)

Xarzus
Inlägg: 46
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:36 pm

Re: Nybörjarvapen/uniform - tysk inriktning? (split)

Inlägg av Xarzus »

Tänker du på Volkssturm nu? Volksgrenadierdivisioner hade (eller så var målbilden) samma utrustning som övriga infanteriförband. För Volkssturm däremot så var den officiella uniformen enbart det svartröda band man hade runt armen. Man försökte utrusta "soldaterna" med riktiga uniformspersedlar så gott det gick men den stora majoriteten verkar bara ha haft bandet och vad de hade till hands på kroppen.

Ja, Volkssturm är ju ett alternativ man kan köra på om man vill, alternativt kan du ju inför spel fråga lite snällt om det finns grejer att låna. Generellt sett brukar det gå att lösa om det är någon som inte har hunnit/haft råd att köpa inför ett spel :)

filipcombat
Inlägg: 12
Blev medlem: lör aug 18, 2012 6:09 pm

Re: Nybörjarvapen/uniform - tysk inriktning? (split)

Inlägg av filipcombat »

Ja, så var det! :) Tack för rättningen ;)

Är endast 16 år så har inte åldern inne men sitter här o tittar på bilderna och väntar bara tills man fyller 18 :)

http://1-media-cdn.foolz.us/ffuuka/boar ... 315269.jpg<--- Det var så här jag tänkte man kunde klä sig :) D.v.s. en keps är ju billigare än en hjälm och sedan kanske man inte behöver ha gasmask behållaren och annat som drar upp kostnaden :)

Köhler
Inlägg: 96
Blev medlem: fre sep 07, 2012 1:42 pm

Re: Nybörjarvapen/uniform - tysk inriktning? (split)

Inlägg av Köhler »

Mitt tips är att spara pengar och köp dig en ordentlig uniform när du har råd :)
Sen bygga på utrustningen efter hand!

Länken du visade är en soldat ur Heer med M44 jacka, m29 italienska camobyxor, m43 fältmössa, damasker och lågkängor. Samt Y-sele med k98 fickor, brödväska och vattenflaska.
PANZERGRENADIERE!

Skriv svar